1 123 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Brist vid 2 årsbesiktning.
Hej alla,
Vi har haft en 2 årsbesiktning av våran nybyggnation. Det fanns en del brister som har eller skall åtgärdas. En brist som påpekats i protokollet är att det enl. oss kommer in en hel del spindlar i huset, troligen igenom ventilationen. Denna punkt markerades med ett U i besiktningsprotokollet vilket innebör att byggherre och entreprenör skall gemensamt utreda detta vidare.
Jag har påpekat detta till entreprenören att vi får ta tag idetta men han säger bara att han har inget ansvar för detta och att det är jag som får stå för detta och ringa Anticimex.
Så till frågan: Vad gäller i detta fall?
Är det jag som skall stå för allt, eller är det som jag menar att vi utreder tillsammans men entreprenör skall åtgärda?
Tack på förhand,
R
Vi har haft en 2 årsbesiktning av våran nybyggnation. Det fanns en del brister som har eller skall åtgärdas. En brist som påpekats i protokollet är att det enl. oss kommer in en hel del spindlar i huset, troligen igenom ventilationen. Denna punkt markerades med ett U i besiktningsprotokollet vilket innebör att byggherre och entreprenör skall gemensamt utreda detta vidare.
Jag har påpekat detta till entreprenören att vi får ta tag idetta men han säger bara att han har inget ansvar för detta och att det är jag som får stå för detta och ringa Anticimex.
Så till frågan: Vad gäller i detta fall?
Är det jag som skall stå för allt, eller är det som jag menar att vi utreder tillsammans men entreprenör skall åtgärda?
Tack på förhand,
R
Enligt BBR
6:8 Skydd mot skadedjur
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras
att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och
andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar,
kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
I byggnader ska lägenhetsskiljande konstruktioner eller motsvarande utföras
med erforderlig täthet så att spridning av alla typer av skadedjur försvåras.
Allmänt råd
Ventilationsöppningar mot det fria och dylikt kan förses med ett beständigt
metallnät med en största maskvidd om 5 mm samt med insektsnät.
Ventilationsöppningar vid takfot kan förses med insektsnät.
6:8 Skydd mot skadedjur
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras
att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och
andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar,
kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
I byggnader ska lägenhetsskiljande konstruktioner eller motsvarande utföras
med erforderlig täthet så att spridning av alla typer av skadedjur försvåras.
Allmänt råd
Ventilationsöppningar mot det fria och dylikt kan förses med ett beständigt
metallnät med en största maskvidd om 5 mm samt med insektsnät.
Ventilationsöppningar vid takfot kan förses med insektsnät.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Insekter av olika slag får nog de flesta hus förr eller senare, men ring Anticimex så löser det sig nog. Sätt inte god relation med entreprenören på spel genom att ifrågasätta en sådan här bagatell. Du har garanterat skydd via hem/villa försäkring och det är oftast gratis att ta dit Anticimex som sprejar nåt gift och söker orsaken till problemet.
Sätt upp nåt insektsnät i ventilationstrumman, finns också bra filter typ skumgummi som skall bromsa insekter.
Man brukar säga att så länge spindlar trivs har man bra klimat i huset.
Vi har spindlar i taket i några rum och de får vara då de varken stör mig eller käkar sönder huset.
Sätt upp nåt insektsnät i ventilationstrumman, finns också bra filter typ skumgummi som skall bromsa insekter.
Man brukar säga att så länge spindlar trivs har man bra klimat i huset.
Vi har spindlar i taket i några rum och de får vara då de varken stör mig eller käkar sönder huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden