Hej! Behöver råd lite råd angående ett dolt fel. Den sista november i fjol hade vi tillträde till vårt hus byggt 1997, huset har full källare, inredd och med golvvärme. Platonmatta på utsidan utan isolering. Inga tecken på fukt i källaren fanns när vi tillträdde, den var kruttorr och tidigare ägare hade inte haft några problem. Under julhelgen så märkte vi att det kom in vatten i ved- och pannrummet och även i ett förråd. Ringde försäkringsbolaget som bara hade en jourperson eftersom det var annandag jul. Den personen sa att jag skulle kontakta någon firma som kunde komma och kolla på det, "ta vilklen som helst så får man lösa det med försäkringsbolaget sen" sa personen. Jag tog dit Ocab som satte dit avfuktare, men inte kunde göra så mycket mer just då. När jag sedan pratade med försäkringsbolaget så framkom de att de inte täcker denna skada, har läst villkoren och det stämmer. I princip inget försäkringsbolag täcker dessa skador. Hade sedan dit en firma som filmade dränerings- och dagvattenrören. Felet verkar dock vara att Platonmattan spruckit eller att det slarvats när den satts dit. Nu ha jag anlitat en firma som ska komma o gräva och åtgärda felet. Om det inte bara är ett naturligt slitage utan något slarv med mattan så anser jag att det är ett dolt fel. Om jag förstår det rätt så kan jag då ställa krav att tidigare ägare ska stå för kostnaden att åtgärda det.

Just nu (innan grävningen) har jag utgifter på 15 000 för att undersöka vad det var för fel och stoppa de mest akuta skadorna. Kan jag kräva tidigare ägare på dess kostnader?

Troligtvis är det fuktskadat bakom ackumulatortankarna (är en reglad vägg där med isolering). Men det är en stor insats att kolla detta: tömma systemet, koppla bort allting och flytta tankarna. Det kommer kosta en hel del. Kan jag ställa krav på tidigare ägare att stå för detta också?

Hej är platonmattan skadad är det ett dolt fel finns ju inget normalt slitage på
den.

Ömannen: Precis, den ska ju inte börja läcka helt plötsligt. Frågan är mer vad som ska ersättas, alla mina omkostnader eller bara det faktiska återställandet.

O
Om det skulle vara dolt fel så tror jag att du bara kan få ersättning för att dränera om grunden. Inte övriga kostnader...
men jag är inte helt säker.... Det gäller att firman är försiktig när de gräver så de inte riskerar att skada något för då kan det bli svårare med eventuell bevisbörda.

Nja, om platonmattan sattes när huset byggdes för 17 år sedan, så antar jag att man måste som köpare anta att mattan inte har evigt liv utan att det finns en bortre gräns när den är "förbrukad".
Hur många år detta är kan jag inte svara på men att få en helt ny matta + arbete från den gamle ägaren tror jag inte är möjligt.

Man kan kanske teoretiskt tänka sig följande :

Om branschen anser att livslängden är tex 40 år.
Nuvarande ålder 17 år
Då borde du få 23/40-delar av kostnaden från säljaren (om du ö.h.t lyckas med att driva det som dolt fel??)

O
Haha tänkte inte ens så långt... att dräneringen kunde vara från -97 vilken tankevurpa jag gjorde Tack för att du ledde mig rätt, roland 53

Men varför kom det in vatten. Vad är det som gör att man tror att det skulle vara plattonmattan och hur kan man dra dessa slutsatser av att titta på insidan av en källare.

Vatten på golvet kan ju också komma av tex ovanligt hög grundvattennivå, stopp i utlopp från stuprör etc etc. För om man pratar om att "det kom in vatten" så låter det märkligt för plattonmattan är ju primärt inte något som ska stoppa forsande fritt vatten, även om den naturlgtvis kan göra det.

Det verkar ju vara något annat fel om det kommer så mycket vatten och innan man tar för givet att det är dolt fel så måste man veta den verkliga orsaken

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Haha tänkte inte ens så långt... att dräneringen kunde vara från -97 vilken tankevurpa jag gjorde Tack för att du ledde mig rätt, roland 53
Oops, gällde mitt inlägg dräneringen ? I så fall mitt misstag. Naturligtvis menade jag platonmattan. :cool:

Är det så enkelt att man gräver upp och hittar ett dolt fel. Hur skall det bevisas, vem har säljarens mandat att övervaka så det inte blir ett fel när det grävs, och vem bestämmer hur det skall åtgärdas. Det har redan sagts tidigare Platon är inget man använder för att vattentäta utan det är till för att ventilera väggen, den är monterad på väggen med spikplugg och speciella brickor och är helt öppen nedåt då den står på bottenplattans sk hålkärl.

IMG_2179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här se det ut i hörnet av huset, här som det kommit in. Har tagit bort reglar, isolering och spånskiva. När det regnar kraftigt kommer vattnet in. Har filmat rören och det är inte fel på dränering eller dagvattenledningar. Nu är det tjäle i marken och ligger lite snö, men igår när det var plusgrader kom det in vatten igen.

Som du skriver så kommer det in när det regnar kraftig och då ska du inte leta felet i platonmattan utan i regnvattensystemet. Platonmattan finns inte för att ta bort fritt rörligt vatten utan för att hindra kapillärt transporterat vatten och markfukt.

Jag tror att ditt problem sitter i stuprörsanslutningen i den hörnan på huset om det ens är anslutet till dagvattenledningen. Har du kollat stopp i det eventuella röret som stupröret är anslutet till och om dom har filmat har dom verkligen filmat hela vägen från stupröret ner i dagvattenledningen.

Om det händer när det regnar kraftigt så har du något annat problem än din platonmatta, så jag tror inte att du kan få till det som doltfel på den iallafall.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Har filmat dagvattenröret som går ner i det hörnet och inga skador där, nu har jag dessutom kopplat bort det röret så inget vatten rinner ner där...

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Staffans2000
Det är inte så att ditt filmade dagvattenrör är av typen: slutar någonstans i macadamen. Altså inte ansluten till ett separat dagvattensystem.

Staffan

Staffan: Jo men de slutar långt bort från huset...

Stuprör och hängränna är hela utan spruckna skarvar i tex stupröret? Anslutningar sitter där dom ska?

Hur ser marken ut invid huset, kanse fel fall så att allt ytvatten rinner mot huset?

Grundproblemet är ju att du tillför massor av vatten och varför kommer det så mycket vatten som når grunden och huset vid kraftigt regn är något man bör fundera på först av allt.

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.