hempularen skrev:
Den där revisorn som har agerat mäklare här. Normalt så är det olagligt för en person som inte är registrerad mäklare att agera som mäklare. Jag vet att advokater har rätt att mäkla fastigheter också. Men jag har inte hört att revisorer har den rätten. Dvs. jag tror att revisorn har gjort sig skyldig till brott.
Frågan är väl vad som anses vara "att agera som mäklare".

Om man annonserar och har visningar på ett objekt då kan det förmodligen anses så, men om 2 (eller flera parter) sinsemellan är överens om en försäljning och anlitar en person för att upprätta köpehandlingar kan väl inte vara olagligt?

Var går gränsen egentligen? :confused:

Hej och tack för alla svar, jag är mycket tacksam för era funderingar och den tid ni lagt ner på att svara!

Lite mer info, fastigheten låg aldrig ute för en offentlig försäljning utan min bror fick nys om fastigheten i och med att han är bekant med en av de tidigare delägarna. Jag har nu bara snabbt tittat på köpekontraktet som jag har en kopia utav, det rör sig om åtta olika delägare i form av privatpersoner och sedan två föreningar. Alla privatpersoner har undertecknat försäljningen varav en privatpersons underskrift skett via fullmakt av annan person. Gällande underskriter från de två föreningarna är den ena underskriften gjord av en person i den ena föreningen och för den andra föreningen har revisorn själv gjort underskriften, jag har för mig att min bror nämnt att revisorn själv är med i denna förenings styrelse. Min spontana tanke blir då någon form av jäv? Kontraktet är sedan bevittnat av två personer med deras underskrifter. Jag pratade med brorsan nu som hade försökt nå banken men det sket sig kan man säga, men han nämnde att ett annat problem som uppstått är att två av de privatpersoner som var delägare i fastigheten är döda sedan affären gjordes klar.

Hur som helst tänker jag sitta ner med min bror så fort som möjligt nu och börja bena ut allt i denna röra så man kan lösa saken en gång för alla, att banken ska ordna alltihop verkar helt döfött.

hempularen skrev:
Ett stort problem här är ju att de tydligen har slutbetalat trots att affären inte är klar.
Hur menar du, du kan ju inte ansöka om lagfart innan du har slutbetalt?

Antar att man vid slutförandet av affären(för två år sedan) skulle ha fått kopia på de protokoll och beslut som behövs, men jag vet inte hur det funkar när föreningar är inblandade.

Synskadades Riksförbund och Cancerfonden är stora föreningar, och i alla fall de sistnämnda är vana vid försäljning av fastigheter (som de fått i testamente). Antagligen ligger beslutet någonstans, gäller att ringa runt lite bara.

Det ligger ju i det man måste kolla vid ett köp, att säljaren verkligen har rätt att sälja. När det då är en förening så kan det säkert vara lite knepigt att avgöra. Personligen har jag ingen aning om hur jag skulle ta reda på att den som företräder en förening har rätt att sälja. Men det hör till det man måste kolla före köpet.

-MH- skrev:
Hur menar du, du kan ju inte ansöka om lagfart innan du har slutbetalt?

Antar att man vid slutförandet av affären(för två år sedan) skulle ha fått kopia på de protokoll och beslut som behövs, men jag vet inte hur det funkar när föreningar är inblandade.

Jag hade visst fått ena föreningen om bakfoten, Cancerfonden var ej en delägare utan istället DHR De Handikappades Riksförbund.

Ring och fråga de som har ansvar för fastighetsförsäljningar hos dessa två föreningar, be att få de utdrag som behövs.

Badhus-Bernt skrev:
Jag har nu bara snabbt tittat på köpekontraktet
Har detta kontrakt passerat inskrivningsmyndigheten tillsammans med ansökan om lagfart?
  • Om svaret är nej: Varför inte?
  • Om svaret är ja: Exakt vilket beslut har myndigheten då fattat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.