Jag fick en ugnsform i julklapp av en släkting som var på besök.
Hon köpte den där jag bor på ica och använde icakort. Hon bor 50 mil iväg.
Idag skulle jag lämna igen den på ica eftersom jag fick en till likadan från en annan släkting.

Jag blev nekad då de sa att de måste ha icakortet för att jag skall få lämna igen den, men det har jag ju inte.
Får de verkligen göra så?

Öppet köp är ett helt frivilligt åtagande från butiken. De behöver inte ta tillbaka några varor alls om de inte vill.

Men dom flesta butiker erbjuder byte av julklappar. Alltså inga pengar i handen som vid öppet köp.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har du kvar ditt kvitto? Isåfall kanske du kan byta formen som du köpte, men du tar med den du fick istället.

O
Som tidigare, butiken behöver inte ha öppet köp, det är ingen lagstadgad skyldighet så vad de har för regler gällande byte eller återlämnande spelar ingen roll... Så svaret är alltså, Ja butiken får ställa vilka krav de vill!

Jo, men nu hade de ju öppet köp.
Menar ni att jag kan sälja något med öppet köp och sen när de kommer för att lämna igen så säger jag att de måste visa upp en kantarell från japan, annars gäller det ej.

ullberg
Var det inte så att din släkting hade ett ica-kort som också är ett betalkort och inte bara ett ICA-bonuskort? jag har förstått att det inte är helt ovanligt att de vill återföra till samma kort, tror det har att göra med kortavgifter.

Sen kan man ju tycka att det blir lite konstigt med just presenter & öppet köp, och att de borde ha rutiner för att hantera detta. Men kanske är de inte så vana vid att folk lämnar tillbaka presenter de fått (åtminstone om det var en "matorienterad" ICA , typ upp till kvantumnivå, och inte en "vi-säljer-lite-av-allt" ica, typ ICA maxi)

Redigerat:
kan det inte ha med ICA- bonus att gör. dvs om man köper en vara och drar sitt ICA-kort får man bonus. om man sedan lämnar tillbaka varan måste bonusen avreggas? annars får din släkting bonusen på en form som ICA har fått tillbaka??
tex om man köper en dyr grill för 15 000 och lämnar tillbaka den i nästa ICA-butik och får pengarna tillbaka får du 150 kr att handa annat för i bonuscheckar.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Antagligen har din släkting Mastercard på Ica-kortet och då är det branchstandard att pengarna ska sättas tillbaka på samma kort så att det inte är nån som lyckas stjäla kortet och genomföra ett köp så ska man inte kunna få kontanter tillbaka och på så sätt göra ett indirekt uttag.

Oftast brukar det gå att få ett tillgodokvitto istället för pengar men jag vet inte hur Ica brukar göra.

Släktingen hade ej mastercard eller liknande kopplat till icakortet.
Jag kan förstå problemet som vem_jag beskriver, men det har de själva skapat och den som köpte presenten till mig samt jag själv lägger vissa löften i termen öppet köp.
De(ica) borde antingen internt kunna lösa så bonusen blir rätt eller erbjuda mig pengarna minus bonusen tillbaka.
För mig känns det inte etiskt rätt av dem.
Jag känner inte heller att jag fått svar på frågan om de har rätt att göra på detta sätt?

ullberg
sblixten skrev:
Jag känner inte heller att jag fått svar på frågan om de har rätt att göra på detta sätt?
Eftersom öppet köp är frivilligt har jag svårt att se att du har några rättigheter, det är nog helt på deras villkor, så vill de ha ett villkor att du ska prestera ett specifikt sandkorn från Sahara så är det nog så.

Sen blir ju detta badwill i långa loppet, så helt orimliga villkor faller nog på sin egen orimlighet (och får du tag på rätt person är det fullt möjligt att du får pengarna tillbaka).

/U

Hemmakatten
Jag skulle nog gå tillbaka till ICA-butiken och prata med butikschefen. Om inte det hjälper skulle jag gå högre upp i kedjan.

peternicklas
Titta vad det står på kvittot. Står det öppet köp så kan de inte neka dig.

peternicklas skrev:
Titta vad det står på kvittot. Står det öppet köp så kan de inte neka dig.
Nu får jag ett svar som stämmer med den värdering jag lägger i öppet köp.
Men många svarar att det ej är så.
Vad gäller egentligen?

sblixten skrev:
Jag fick en ugnsform i julklapp av en släkting som var på besök.
Hon köpte den där jag bor på ica och använde icakort. Hon bor 50 mil iväg.
Idag skulle jag lämna igen den på ica eftersom jag fick en till likadan från en annan släkting.

Jag blev nekad då de sa att de måste ha icakortet för att jag skall få lämna igen den, men det har jag ju inte.
Får de verkligen göra så?

Varför inte sluta tjafsa med ICA: Byt form i den andra butiken och veckohandla sedan lugnt på Willys eller Coop!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.