Jag är inte helt säker på att jag valt rätt forumdel, men jag hoppas på det.
Jag hade för ett tag sedan en hantverkare hemma som gjorde en del vattenarbete åt mig, redan innan han hade kommit var jag ganska besviken på firman, som nog bör vara en av Sveriges största.
Arbetet gjordes 4 december 2013 och idag kom fakturan. Jag återkopplade direkt efter arbete mitt missnöje med det utförda arbetet och trodde därför de preskriberat fakturan, men idag dök den som sagt upp.
Det hela började med att jag dagen innan arbetet skulle utföras fick ett mail om att de inte hade min adress. Eftersom jag handlat röret som skulle installeras där tidigare och då fått faktura trodde jag de hade koll på min adress och tyckte mig inte behöva förtydliga det, eftersom de inte frågat tidigare. När jag såg mailet svarade jag genast på det samt skickade adress på SMS.
En dag efter utfört skickade jag detta mail:
Dessutom har jag fortfarande kvar mina skador på golvet, kan jag begära in en offert på åtgärdande av detta och kräva som avdrag/ersättning på den fakturan jag fått?
Fakturan är bara på knappt 2500kr med rotavdrag, som troligtvis kommer på 2014 istället för 2013 då arbetet utfördes. Så det är mer principen än de stora pengarna, även om jag känner att jag kan göra mycket roligare saker för de pengarna än att betala för ett arbete jag är väldigt missnöjd med.
Svaret på ovanstående mail var:
/Frisk
Jag hade för ett tag sedan en hantverkare hemma som gjorde en del vattenarbete åt mig, redan innan han hade kommit var jag ganska besviken på firman, som nog bör vara en av Sveriges största.
Arbetet gjordes 4 december 2013 och idag kom fakturan. Jag återkopplade direkt efter arbete mitt missnöje med det utförda arbetet och trodde därför de preskriberat fakturan, men idag dök den som sagt upp.
Det hela började med att jag dagen innan arbetet skulle utföras fick ett mail om att de inte hade min adress. Eftersom jag handlat röret som skulle installeras där tidigare och då fått faktura trodde jag de hade koll på min adress och tyckte mig inte behöva förtydliga det, eftersom de inte frågat tidigare. När jag såg mailet svarade jag genast på det samt skickade adress på SMS.
En dag efter utfört skickade jag detta mail:
Rörmockaren kom vid 8, för att sen vara iväg någon timme, och var klar med arbetet strax innan 11, vilket jag får till max 3 timmar, om jag i det räknar in närmare en och en halv timme han var iväg och köpte in material och troligtvis fikade. På fakturan står 4 timmar. Vilket jag anser är det första felet i fakturan.Från: Johan Frisk [mailto xxxx]
Skickat: den 5 december 2013 11:39
Till: Mxxxx
Ämne: SV: Inkoppling av vatten i kök (lägenhet)
Hej Mxxx,
Jag kom på att jag inte nämnt att jag skulle vilja göra ROT-avdrag för arbetet Mitt personnummer
xxxx
Adressen är
xxxxx xx
xxxxx xx xxxxx
Bostadsrätten ingår i föreningen
xxx xxx (xxx) och har organisationsnumret
xxxx
Jag måste också poängtera att jag är väldigt missnöjd med gårdagens bemötande. Jag hade egentligen behövt åka upp till xxx(arbete på annan ort) kl 0600 men i och med att jag sett fram emot att äntligen åter få vatten i köket planerade jag ändå om detta trots sura miner från chefer och projektledare. Att då få ett samtal om att arbetet inte kunde utföras under dagen 5 minuter EFTER att arbetet skulle påbörjats och ungefär samma tid jag hade kunnat vara i Ludvika om jag inte planerat in ert arbete kändes inte alls bra. Även om jag till viss del kunde arbeta hemifrån försvann mycket arbetstid för mig i och med detta. Dock är jag positiv till att det i alla fall gick att få till samma dag, på morgonen, om än en timme senare än planerat.
Jag köpte röret som går under golvet av er för ett tag sedan, vilket jag också förtydligade vid beställningen av jobbet. Där beskrev jag också utförligt vad jag ville ha gjort och frågade om ni hade några övriga frågor. För att få jobbet gjort så smidigt som möjligt hade jag försiktigt skjutit fram min kyl/frys för att enkelt kunna koppla in anslutningen och därefter försiktigt skjuta tillbaka kyl/frys igen och fortsätta med övrig installation. Anledningen till detta var att jag har helt nylagt, relativt mjukt golv och tung kyl/frys. När rörmokaren kom vid 8-tiden hade han varken kopplingar eller verktyg med sig utan började med att skjuta tillbaka kyl/frys för att se vad han skulle göra. Därefter åkte han ifrån mig och var borta i drygt en timme. När han därefter kom tillbaka visade det sig att det rör jag köpt av er inte var av standarddimension, vilket resulterade i att han köpt fel saker - trots att han varit hemma hos mig. Han åkte därför iväg igen och var borta en bra stund medan min arbetstid bara drev iväg. När han kom tillbaka sköt han kyl/frys fram och tillbaka flera gånger. Jag hade lagt täckwellpapp på golvet för att skydda vid arbetet men trots detta ställde han verktygslådan direkt på golvet samt ställde ner påsen med hårda rörkopplingar ganska raskt direkt på golvet.
I och med att jag förberett er på vad som skulle göras tycker jag det är nonchalant att komma helt oförberedd och därför tvingas handla saker medan min arbetstid rinner iväg. Detta tvingade mig att arbeta till närmare 21. Jag frågade i samband med beställningen av arbetet om ni hade all information ni behövde och även nödvändigt material i bilen, vilket jag uppfattade att ni hade.
Efter att arbetet var avslutat plockade jag undan den skyddspapp jag lagt på golvet och upptäckte stora tryckmärken på flera ställen efter att kylskåpet uppenbarligen måste forcerats i sidled, istället för hjulens riktning. I och med att jag har ett helt nylagt fiskbens-parkettgolv som kostat mycket i inköp och jag lagt väldigt många timmar på att få bra känns detta väldigt tråkigt. En del övriga små repor m.m. har också tillkommit men det måste ses som relativt normalt slitage vid en installation.
Jag hade också ett T-rör med diskmaskinsanslutning med en täckmutter på som jag bad skulle plockas bort. Den är bortplockad men jag kan inte hitta den. Kan du fråga var han lagt den? Jag kan behöva täckmuttern ifall diskmaskin eller kylskåp någon gång behöver kopplas bort.
Med vänlig hälsning
Johan Frisk
Dessutom har jag fortfarande kvar mina skador på golvet, kan jag begära in en offert på åtgärdande av detta och kräva som avdrag/ersättning på den fakturan jag fått?
Fakturan är bara på knappt 2500kr med rotavdrag, som troligtvis kommer på 2014 istället för 2013 då arbetet utfördes. Så det är mer principen än de stora pengarna, även om jag känner att jag kan göra mycket roligare saker för de pengarna än att betala för ett arbete jag är väldigt missnöjd med.
Svaret på ovanstående mail var:
så jag har i alla fall en bekräftelse på att han tagit emot informationen och tagit den till sig.
/Frisk
Att de fakturerar 4 timmar kan ha minst två olika skäl.
1. Dom använder sig kanske av en 4 tim minimidebitering.
2. Dom räknade in sin restid i fakturan. (Troligast orsak)
Hag skulle ringt till dom och bett dom komma över och titta på golvet (givetvis kostnadsfritt) och därefter se över eventuella rabatter mm.
1. Dom använder sig kanske av en 4 tim minimidebitering.
2. Dom räknade in sin restid i fakturan. (Troligast orsak)
Hag skulle ringt till dom och bett dom komma över och titta på golvet (givetvis kostnadsfritt) och därefter se över eventuella rabatter mm.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det svaret hade jag INTE acceperat!
Låter ju som om du skrivit att allt var till belåtenhet.
Be chefen komma och kolla på golvet och när ni står i köket så ger du honom fakturan och en sax.
Låter ju som om du skrivit att allt var till belåtenhet.
Be chefen komma och kolla på golvet och när ni står i köket så ger du honom fakturan och en sax.
utan att hoppa på hela rörmokarkåren så tycker jag det är ofta som endel är väldigt oaktsamma...
badrum med plastmatta som dom ställer skitiga/oljiga verktygslådor på och drar runt, kap från rörbitar som får ligga och trampas på. Oftast klampa in med arbetsskorna fulla med snö och grus och därefter krypa runt
På ett jobb där jag var så fick badrummet göras om för golvmattan var repig och oljig efter rörmokaren...
Sen finns det många snabba/duktiga som även håller rent och lägger ut nån form av täckning på golvet innan dom börjar
Håller med #3 och #4, bestrid timmen och kräv ersättning för golvet
badrum med plastmatta som dom ställer skitiga/oljiga verktygslådor på och drar runt, kap från rörbitar som får ligga och trampas på. Oftast klampa in med arbetsskorna fulla med snö och grus och därefter krypa runt
På ett jobb där jag var så fick badrummet göras om för golvmattan var repig och oljig efter rörmokaren...
Sen finns det många snabba/duktiga som även håller rent och lägger ut nån form av täckning på golvet innan dom börjar
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Rörmokare är faktiskt de man reagerat på flest gånger att dom grisar ner.nino skrev:utan att hoppa på hela rörmokarkåren så tycker jag det är ofta som endel är väldigt oaktsamma...
Obs! Inte alla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill inte heller hoppa på hela rörmokarkåren men vissa kan inte vara i möblerade rum har jag märkt. Repor och märken är inte ovanligt. Förstår inte detta! Nolltolerans på sånna grejer tycker jag då jag är hantverkare själv. Självklart ska rörfirman stå för slipning av golvet. Många firmor kör en minimidebitering på 4 tim så det får du kanske köpa.
Jag vill absolut inte dra alla över en kam! Det finns jätte många duktiga rörmokare också.
Jag vill absolut inte dra alla över en kam! Det finns jätte många duktiga rörmokare också.
Läser igenom ditt inlägg en gång till och vill ge mina reflektioner på det hela...
Att rörkrökaren är en timme sen tycker inte jag är något att klaga på, han ringde i alla fall och berättade...
Om repor i golvet, du var hemma när rörkrökaren kom, berättade du för honom att du var rädd om golvet när du märkte att han började vara "oförsiktig".
Till sist angående tiden och "inköpsresorna"??
Du köpte röret av rörfirman som var hos dig, du förklarade vad som skulle göras ändå har dom inte rätt installationsmaterial med sig utan måste åka och köpa / hämta grejer.
Har ändå fel grejer och måste åka en gång till??
Det är här jag tycker att rörfirman brister totalt!
OM du har gett rätt information så skall dom väl för bövlen ha med sig rätt grejer när dom kommer? Att dom sen inte kan hämta rätt grejer utan måste åka ytterligare en gång låter helt inkompetent...
Låter mest som om firman har dåligt med jobb och försöker få tiden att rulla på så dom kan fakturera mer timmar...
Att rörkrökaren är en timme sen tycker inte jag är något att klaga på, han ringde i alla fall och berättade...
Om repor i golvet, du var hemma när rörkrökaren kom, berättade du för honom att du var rädd om golvet när du märkte att han började vara "oförsiktig".
Till sist angående tiden och "inköpsresorna"??
Du köpte röret av rörfirman som var hos dig, du förklarade vad som skulle göras ändå har dom inte rätt installationsmaterial med sig utan måste åka och köpa / hämta grejer.
Har ändå fel grejer och måste åka en gång till??
Det är här jag tycker att rörfirman brister totalt!
OM du har gett rätt information så skall dom väl för bövlen ha med sig rätt grejer när dom kommer? Att dom sen inte kan hämta rätt grejer utan måste åka ytterligare en gång låter helt inkompetent...
Låter mest som om firman har dåligt med jobb och försöker få tiden att rulla på så dom kan fakturera mer timmar...
Och ändå kommer dom en timme sent... Fan, det skulle man kanske prova som ambulanssjuksköterska!?Zixten skrev:
Hade hantverkaren kommit hel och ren vid rätt tid med en bra attityd hade denna tråd aldrig skapats. Svårare än så är det ofta inte. Enligt min högst personliga åsikt.
Trevlig kväll på er!
Om en hantverkare har sönder något så ska de givetvis ersätta det utan knot. Det har iallafall jag inte haft några problem med. Städfirman som spräckte en ruta (!) tog fakturan från glasmästaren, och elektrikerns bad så mycket om ursäkt för en lampa som de råkade slå sönder och frågade hur mycket de skulle dra av på fakturan.
Hej och tack för alla svar. Jag ska ta mig mer tid och svara senare.
Jag vill bara förtydliga mig lite, att han kommer en timme sent är väl en sak, men att de ringer 5 minuter efter uttalad tid och meddelar att de dubbelbokat sig den dagen och därför inte har möjlighet att komma utan vill komma en annan dag eller möjligtvis på eftermiddagen, så han ringde inte och förklarade att han var sen, utan att han inte alls kunde komma den dagen, än mer irriterande då det var en period jag arbetade intensivt ~12mil hemmifrån och ville komma dit så tidigt som möjligt, det blir lite skillnad på att åka 6 eller åka 8, då de meddelade att de visst hade dubbelbokat sig. Det var först efter att jag blivit rätt irriterad de lyckades komma loss och göra arbetet på nästan utsatt tid.
Arbetet bestod av att koppla in ett PEX-rör till kyl/frys med vatten/is och diskmaskin på en T-koppling som sen gick till kranen samt koppla in kranen. I och med att röret gick under golvet köpte jag först detta löst och la dit innan golvet las, i samråd med firman som sen kom och installerade, det var ett tag mellan men jag hänvisade till det tidigare köpet i samband med beställningen av installaitonsjobbet.
Att jag lagt ut masonit-skivor och papp överallt på golvet där jag tänkte rörmokaren skulle tänkas vara tyckte jag var ett tillräckligt tecken på att jag var rädd om golvet, samt att jag dessutom dragit fram kylen för att han lätt skulle kunna börja där bakom och sen gå vidare på nästa delar. Jag hade innan arbetet skickat bilder på vad som skulle göras och stämt av så de hade all information de behövde så de skulle kunna komma förberedda.
Jag köpte röret av firman, rörmokaren som kom hade knappt en pryl med sig, mätte och kollade och åkte iväg, när han kom tillbaka insåg han att jag fått ett rör av ovanlig dimension, vilket resulterade i att han åkte iväg igen och att jag fick betala för ett gäng extra adaptrar mellan olika dimesioner. Andra turen tog väl inte mer än 20-30 minuter, men ändå.
Jag vill bara förtydliga mig lite, att han kommer en timme sent är väl en sak, men att de ringer 5 minuter efter uttalad tid och meddelar att de dubbelbokat sig den dagen och därför inte har möjlighet att komma utan vill komma en annan dag eller möjligtvis på eftermiddagen, så han ringde inte och förklarade att han var sen, utan att han inte alls kunde komma den dagen, än mer irriterande då det var en period jag arbetade intensivt ~12mil hemmifrån och ville komma dit så tidigt som möjligt, det blir lite skillnad på att åka 6 eller åka 8, då de meddelade att de visst hade dubbelbokat sig. Det var först efter att jag blivit rätt irriterad de lyckades komma loss och göra arbetet på nästan utsatt tid.
Arbetet bestod av att koppla in ett PEX-rör till kyl/frys med vatten/is och diskmaskin på en T-koppling som sen gick till kranen samt koppla in kranen. I och med att röret gick under golvet köpte jag först detta löst och la dit innan golvet las, i samråd med firman som sen kom och installerade, det var ett tag mellan men jag hänvisade till det tidigare köpet i samband med beställningen av installaitonsjobbet.
Att jag lagt ut masonit-skivor och papp överallt på golvet där jag tänkte rörmokaren skulle tänkas vara tyckte jag var ett tillräckligt tecken på att jag var rädd om golvet, samt att jag dessutom dragit fram kylen för att han lätt skulle kunna börja där bakom och sen gå vidare på nästa delar. Jag hade innan arbetet skickat bilder på vad som skulle göras och stämt av så de hade all information de behövde så de skulle kunna komma förberedda.
?
Jag köpte röret av firman, rörmokaren som kom hade knappt en pryl med sig, mätte och kollade och åkte iväg, när han kom tillbaka insåg han att jag fått ett rör av ovanlig dimension, vilket resulterade i att han åkte iväg igen och att jag fick betala för ett gäng extra adaptrar mellan olika dimesioner. Andra turen tog väl inte mer än 20-30 minuter, men ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Vad var det för ovanlig dimension då?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Jag brukar lämna nyckeln till firman så slipper jag vara hemma och passa dom.