6 265 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Prisdiskussion efter ingånget köpeavtal
Sida 1 av 2
A kommer överens med B om att köpa dennes hus. Avtal skrivs, handpenning betalas till mäklaren.
Besiktningsklausul finns i köpeavtalet som medger köparen att "hoppa av" om skicket på fastigheten inte är till belåtenhet.
Efter besiktning finns det ett par saker om köparen ej anser är OK och begär prisreduktion. Säljaren menar på att dessa saker är normala med tanke på husets ålder och skick och vill inte reducera priset.
Köparen vill absolut köpa huset, men med prisreduktion. Säljarens position är "take it or leave it".
Vad händer om de ej kommer överens innan tidsfristen i kontraktet löper ut?
Besiktningsklausul finns i köpeavtalet som medger köparen att "hoppa av" om skicket på fastigheten inte är till belåtenhet.
Efter besiktning finns det ett par saker om köparen ej anser är OK och begär prisreduktion. Säljaren menar på att dessa saker är normala med tanke på husets ålder och skick och vill inte reducera priset.
Köparen vill absolut köpa huset, men med prisreduktion. Säljarens position är "take it or leave it".
Vad händer om de ej kommer överens innan tidsfristen i kontraktet löper ut?
Köparen har två alternativ, att köpa huset enligt köpekontraktet eller hoppa av köpet helt och hållet innan tidsfristen i besiktningsklausulen har utlöpt. Det är med andra ord helt svart eller vitt eftersom säljaren har låst sin position.MRK skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Säljaren riskerar alltså att köparen hoppar av affären helt och hållet, vilket köparen helt avtalsenligt kan göra enligt besiktningsklausulen, om han inte jämkar köpeskillingen?
Ingen svår fråga.... Avtalet är bindande. Antingen så köper man till det pris man skrivit kontrakt på eller så köper man inte. åtminstone om inte säljaren vill pruta.
Säljaren är bunden att sälja, till det avtalade priset, varken mer eller mindre. Sedan kan han gå ner i pris av olika anledningar, men han måste inte....
köparen måste köpa till det avtalade priset om han inte väljer att häva köpet eftersom han har en sådan klausul.
Det finns bara 2 alternativ, inte köpa eller köpa till avtalat pris.
Säljaren är bunden att sälja, till det avtalade priset, varken mer eller mindre. Sedan kan han gå ner i pris av olika anledningar, men han måste inte....
köparen måste köpa till det avtalade priset om han inte väljer att häva köpet eftersom han har en sådan klausul.
Det finns bara 2 alternativ, inte köpa eller köpa till avtalat pris.
Jag håller bara med inlägg #2-#5.
Det finns just nu bara ett gällande avtal, kontraktet. Som ena parten är bunden till, men den andra parten kan under en liten tid bryta detta utan konsekvenser.
Och det avtalade gäller i övrigt, ingen är bunden till vare sig mer eller mindre än detta.
Alla ev justeringar blir en helt ny affärsuppgörelse som antingen resulterar i ett nytt eller modifierat avtal, med ny aktuell skrivning.
Eller så borde det iaf vara.
Ja, säljaren riskerar att missa hela affären genom att tvärneka nedsättning i köpeskilling.
Men det är en risk han kanske vill ta.
Jag kan ganska lätt tänka mig situationer där jag skulle kunna tänka mig helt vägra sänkning. Om t.ex. det klankas ner på väldigt normala och/eller uppenbara saker, dvs det bara känns som ett sätt att försöka fulpruta.
Det kanske t.o.m skulle kunna vara så att jag hoppas att köparen avbryter sitt köp.
Men givetvis beror ens kaxighet mycket på vilken marknad man säljer i. Är det svårt att finna en lämplig annan köpare så torde ju både jag och andra säljare vara mer medgörliga.
Det finns just nu bara ett gällande avtal, kontraktet. Som ena parten är bunden till, men den andra parten kan under en liten tid bryta detta utan konsekvenser.
Och det avtalade gäller i övrigt, ingen är bunden till vare sig mer eller mindre än detta.
Alla ev justeringar blir en helt ny affärsuppgörelse som antingen resulterar i ett nytt eller modifierat avtal, med ny aktuell skrivning.
Eller så borde det iaf vara.
Ja, säljaren riskerar att missa hela affären genom att tvärneka nedsättning i köpeskilling.
Men det är en risk han kanske vill ta.
Jag kan ganska lätt tänka mig situationer där jag skulle kunna tänka mig helt vägra sänkning. Om t.ex. det klankas ner på väldigt normala och/eller uppenbara saker, dvs det bara känns som ett sätt att försöka fulpruta.
Det kanske t.o.m skulle kunna vara så att jag hoppas att köparen avbryter sitt köp.
Men givetvis beror ens kaxighet mycket på vilken marknad man säljer i. Är det svårt att finna en lämplig annan köpare så torde ju både jag och andra säljare vara mer medgörliga.
Men här började jag fundera lite över hur man egentligen gör ...Mikael_L skrev:
Om affären går vidare som redan avtalat är det inget problem, man erlägger full köpeskilling, skriver antagligen ett köpebrev som komplement till kontraktet - allt frid och fröjd.
Affären hävs av köparen - köparen upprättar en handling som visar dennes avsikt med hävningen, och behåller en kopia och ev bevis för att säljaren mottagit detta.
Allt enligt kontrakt, som nu får anses upphävt - och allt frid och fröjd.
Köparen vill häva ifall inte något fel h*n hittat blir åtgärdat eller köpeskillingen sänks.
hm..., vad gör man nu?
Upprättar ett nytt köpeavtal? låter det andra flyta omkring i bakgrunden så det plötsligt kan poppa upp senare med krav om att ersätta enligt den fulla kontraktssumman?
Dödar det gamla avtalet (allt är helt avtalslöst en kort stund
Modifierar det gamla kontraktet?
Ja vad gör man när man ska ändra i ett avtal?
Tilläggsavtal?
Någon som har koll?
Normalt sett så skriver man ett tilläggsavtal som kompletterar köpeavtalet.Mikael_L skrev:Men här började jag fundera lite över hur man egentligen gör ...
Om affären går vidare som redan avtalat är det inget problem, man erlägger full köpeskilling, skriver antagligen ett köpebrev som komplement till kontraktet - allt frid och fröjd.
Affären hävs av köparen - köparen upprättar en handling som visar dennes avsikt med hävningen, och behåller en kopia och ev bevis för att säljaren mottagit detta.
Allt enligt kontrakt, som nu får anses upphävt - och allt frid och fröjd.
Köparen vill häva ifall inte något fel h*n hittat blir åtgärdat eller köpeskillingen sänks.
hm..., vad gör man nu?
Upprättar ett nytt köpeavtal? låter det andra flyta omkring i bakgrunden så det plötsligt kan poppa upp senare med krav om att ersätta enligt den fulla kontraktssumman?
Dödar det gamla avtalet (allt är helt avtalslöst en kort stund)
Modifierar det gamla kontraktet?
Ja vad gör man när man ska ändra i ett avtal?
Tilläggsavtal?
Någon som har koll?
Senasste säljarbesiktningen som jag läste den var riktigt rolig... Det måse varit ett perfekt hus... För de var bara sträck på allting....Nyfniken skrev:
Det kändes som att AC hade gjort en bättre besiktning (de va oskyldiga)