9 867 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Rotavdrag på underentreprenörspåslaget
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Hej! Ofta tar ju huvudentreprenören ut ett påslag på underleverantörernas timpriser, t.ex 10 %.
(även på materialkostnaden). T.ex de tar in en elektiker för 400 kr timmen, men jag får betala 10 % påslag, dvs 440 kr. Skall rotavdraget då beräknas på 400 kr eller 440 kr, alltså skall jag betala 220 eller 240 kr efter rotavdrag? Detta borde vara väldigt vanligt, men jag kan inte hitta något som beskriver vilka regler som gäller?
/BM
(även på materialkostnaden). T.ex de tar in en elektiker för 400 kr timmen, men jag får betala 10 % påslag, dvs 440 kr. Skall rotavdraget då beräknas på 400 kr eller 440 kr, alltså skall jag betala 220 eller 240 kr efter rotavdrag? Detta borde vara väldigt vanligt, men jag kan inte hitta något som beskriver vilka regler som gäller?
/BM
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Huvudentreprenören menar att påslaget inte är direkt arbetskostnad ( inte något som gjorts på plats hos oss) utan mer skall täcka deras administration med att samordna jobben mm. Men i normal timtaxa ingår väl också planering, lokalhyra, arbetskläder, verktyg, tid för fakturering mm som skall täckas av det timpris man betalar och som man då får fullt rotavdrag på, så det borde inte vara någon skillnad tycker jag. Får göra ett nytt försök igen och se om de kan justera fakturan.
Jag vet att det varit uppe med Mockfjärds att dom köpte in hantverkare för att sätta in fönster hos sina kunder och i ett exempel dom angav hade Mockfjärds betalat ca 35.000:- i arbetskostnad till hantverkarfirman men sen tagit runt 70.000:- för arbetet till kunden vilket var ok enligt reglerna.
Jag antar att du köper in tjänsten av huvudentreprenören då är det där du får göra rotavdrag.
10% påslag på UE är ganska hyffsat. Dessutom så är det på hela fakturan. En del av det är material.
UE fakturera HE. Alltså borde det vara på HE arbetskostnader du kan dra av...
Men kolla med skatteverket....
10% påslag på UE är ganska hyffsat. Dessutom så är det på hela fakturan. En del av det är material.
UE fakturera HE. Alltså borde det vara på HE arbetskostnader du kan dra av...
Men kolla med skatteverket....
Självklart får du rot på arbetskostnaden EFTER att HE gjort sitt påslag på sin UEs faktura. Din arbetskostnad är den som HE har efter påslaget, före påslaget är det den arbetskostnad som HE får från sin UE och det är ju i princip ointressant för det är inte din kostnad.
Tror att svaret från elmont stämmer inte.
Påslaget 10% från HE är administrative avgifter och därför medges ej rotavdrag.HE har aldrig utförd ett jobb hos kunden.Jämför med plåtslagare som utför arbete i egen verkstad,timmar i verkstad medges ej rotavdrag.
Påslaget 10% från HE är administrative avgifter och därför medges ej rotavdrag.HE har aldrig utförd ett jobb hos kunden.Jämför med plåtslagare som utför arbete i egen verkstad,timmar i verkstad medges ej rotavdrag.
Rent praktiskt så skulle jag ta ROT på det som enligt faktura är arbete. Oavsett vems timpris det är. Dvs om du får en faktura på 20,000kr arbetskostnad o 5000kr material, blir ROT 10,000kr. Om fakturan är på 15,000kr arbete, 10,000kr material blirROT 7500kr. Personligen har jag aldrig fått en faktura där hantverkaren specat arbete hos kund, arbete egen verkstad, arbete underleverantör, arbete huvudleverantör mm.
LEISTI, arbetskostnad är inte bara vad hantverkaren i netto kostar per timme utan i arbetskostnaden ingår alla kostnader för arbetet men även vinsten på arbetet som görs. Så den totala arbetskostnaden är den som står på HEs faktura och INTE på UEs faktura till HE. Arbetskostnaden för mig som kund är vad det kostar mig med alla "påslag" som är relaterad till just arbetstiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 858 inlägg
Om man skulle börja blanda in att HE lägger på sina 10% för att täcka adm. kostnader. Då skulle ju även "vanliga" fakturor direkt från en hantverkare drabbas av avdrag för den hantverkarens interna adm. kostnader. Och så är det givetvis inte.
OM däremot HE skulle haft ett upplägg där man faktiskt debiterar sina adm. kostnader som en separat post, alltså UE fakturan rakt av, och sedan ex. 5h admin. kostnader. Då skulle troligen inte admin kostnaden varit ROT berättigad.
OM däremot HE skulle haft ett upplägg där man faktiskt debiterar sina adm. kostnader som en separat post, alltså UE fakturan rakt av, och sedan ex. 5h admin. kostnader. Då skulle troligen inte admin kostnaden varit ROT berättigad.
Rot-avdraget görs på den summa du betalar för arbetet.
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Har pratat med skatteverket och de säger att man får skattereduktion även på påslaget.
Klicka här för att svara