Hejsan

Har en fastighet som är klassad som en näringsfastighet idag.
Denna skulle jag vilja göra om till flera lägenheter.
Var kan jag hitta vilka regler som jag måste anpassa mig efter, på ett lättläst sätt.

Att läsa lagboken är sådär kul :D

Om du inte själv har utbildningen så rekommenderar jag att du kontaktar en arkitekt eller byggnadsingeniör.

Det är lätt att missa viktiga bestämmelser.

T.ex brandcellsindelning, tillgänglighet i badrum och sovrum.

Ja, dom tankarna finns.
Men jag vägrar gå till en fackman, oavsett i vilken bransch, och inte ha koll på något alls innan.
Jag vill vara förberedd, ha viss kunskap, för att kunna föra ett resonemang.

roland53 skrev:
Om du inte själv har utbildningen så rekommenderar jag att du kontaktar en arkitekt eller byggnadsingeniör.

Det är lätt att missa viktiga bestämmelser.

T.ex brandcellsindelning, tillgänglighet i badrum och sovrum.

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Börja med och kolla vad det finns för bestämmelser för fastigheten/området. Vad säger detaljplanen?

Oavsett vad den säger så kan det väl göras avsteg från denna?

dextrocell skrev:
Börja med och kolla vad det finns för bestämmelser för fastigheten/området. Vad säger detaljplanen?

Nja, nje, detaljplan finns av en anledning. Tex att man inte ska kunna bygga höghus i villaområden eller villor i industriområden. Visst är kommunen intresserade av att få in fler skattepengar genom invånare så går det, men då måste du nog prata med kommunen först. Viktiga är att du för bygglov för permanentboende. Vad gäller för fastigheten idag då?

Du kommer behöva hjälp av en arkitekt som ritar upp bygglovshandlingar. Rummen måste ha insläpp av dagsljus.
Brandcells indelning och brandskyddsregörelse ordnar en brandingenjör. VVSingenjör tar fram handlingar för ventilation , värme, energieberäkning.

En fördel med låga flerbostadshus är att man kan slippa hiss samt tillgodoräkna räddningstjänstens stegbil som alternativ utrymningsvägar.

pozz2 skrev:
Oavsett vad den säger så kan det väl göras avsteg från denna?
Som sagts egentligen kan man inte göra avsteg från en detaljplan. Men s.k mindre avvvikleser kan tillåtas. Att "bygga" ett flerbostadshus i ex. ett industriområde är inte en mindre avvikelse.

Då kan man istället få göra en ny detaljplan för just den fastigheten. Men det förutsätter för det första att kommunen gillar projektet, och även att alla andra fastighetsägare inom den aktuella planen accepterar ändringen.

Är det ex. ett industriområde idag, så kan där finnas verksamheter som inte får ligga nära en bostad. Eller området kan planemässigt vara OK för sådan farlig verksamhet. Då innebär det en värdeförsämring för övriga fastigheter om en fastighet plötsligt omöjligör framtida farlig verksamhet.

Steg ett torde vara att föra diskussioner med byggandsnämnd, troligen krävs D.P-ändring för att få bygga bostäder där byggrätten är för näringsverksamhet.

I samma fastighet finns idag en lägenhet, glömde säga detta. Så det bör inte vara något problem att bygga fler.

pozz2 skrev:
I samma fastighet finns idag en lägenhet, glömde säga detta. Så det bör inte vara något problem att bygga fler.

....... och finns det bygglov för denna lägenhet....?

Yes

I så fall kan det tyda på att DP tillåter lägenheter, såvida DP inte har ändrats efter att bygglov utfärdats.

Vad säger detaljplanen ?

Den kan du få en kopia på genom att kontakta kommunens bygglovsavdelning.

Som jag tolkar det på kommunens hemsida så gäller sammahållen bebyggelse. Det finns en massa andra villor i direkt anslutning till denna fastighet så detta är förmodligen inget problem.
Men jag ska ändå prata med kommunen.

Sen får ni skilja på saker här.

Reglerna som gäller rent tekniskt är Boverkets Byggregler, BBR 19.

Detaljplanen har kommunen hand om.

Vet du vad du har för taxeringskod på huset? För det avgör vad fastigheten får användas till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.