En familj i villa A har en stödmur på sin tomt som rasat. Enligt A är det grannen B som äger muren men A kan inte bevisa detta och menar att det är B som ska äga sådana papper som bevisar detta vilket B inte gör.
Muren fanns på plats när B flyttade in för flera år sedan. A har inte velat gå med på flertal förslag som B kommit med utan i stället prioriterat sina rabatter och blommor. A kommer inte med några förslag själva. A har dessutom ringt på och skällt ut B ang denna murtvist. Familj B har en som är hjärtsjuk och detta gör mig som medlem i B därför mkt orolig för dennes hälsa.
A kommer alltså inte överens med B, B har inga ekonomiska möjligheter att ordna en ny lyxig stödmur, men varför skulle B spendera pengar på något ifall det nu inte är B:s ansvar?
Vem kan man vända sig till ang sånt här? Jag får ont i magen! Hjälp, snälla!
Muren fanns på plats när B flyttade in för flera år sedan. A har inte velat gå med på flertal förslag som B kommit med utan i stället prioriterat sina rabatter och blommor. A kommer inte med några förslag själva. A har dessutom ringt på och skällt ut B ang denna murtvist. Familj B har en som är hjärtsjuk och detta gör mig som medlem i B därför mkt orolig för dennes hälsa.
A kommer alltså inte överens med B, B har inga ekonomiska möjligheter att ordna en ny lyxig stödmur, men varför skulle B spendera pengar på något ifall det nu inte är B:s ansvar?
Vem kan man vända sig till ang sånt här? Jag får ont i magen! Hjälp, snälla!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vem har den högre marknivån?
Enligt mitt amatörtyckande är det den som har högre nivå som har ansvaret för muren.
Protte
Enligt mitt amatörtyckande är det den som har högre nivå som har ansvaret för muren.
Protte
Muren står solklart på familjen A:s tomt men de menar att muren tillhör B och att B ska skylla sig själva som inte tog reda på det när de flyttade in för tio år sedan. De har ringt på B:s dörr och agerat hotfullt och krävt en lösning på problemet innan veckans slut.Anna_H skrev:
Den som har nytta av stödmuren, dvs den som bor på den sida med högst nivå, bör väl anses äga och underhålla muren och att den då lägges på dennes tomtmark.
Annars får väl vederbörande anordna en slänt på sin tomtmark som möter lägre liggande tomtmark.
Undantag är väl om det kan visas att den som har den lägre liggande marken har gjort sådana markförändringar (schaktat bort) så att den naturliga topografin har förändrats. Detta kan ev. ses på gamla tomtkartor/bygglov som visar de ursprungliga markhöjderna.
Annars får väl vederbörande anordna en slänt på sin tomtmark som möter lägre liggande tomtmark.
Undantag är väl om det kan visas att den som har den lägre liggande marken har gjort sådana markförändringar (schaktat bort) så att den naturliga topografin har förändrats. Detta kan ev. ses på gamla tomtkartor/bygglov som visar de ursprungliga markhöjderna.
Så länge ingen kan visa upp några papper på att fastigheten B haft tillåtelse att bygga en mur på A:s tomt kan inte B behöva göra något alls, hot eller inte. B bör se till att sätta på mobilkameran när A kommer och hotar.
Bifogar en tecknad bild av hur det ser ut.roland53 skrev:Den som har nytta av stödmuren, dvs den som bor på den sida med högst nivå, bör väl anses äga och underhålla muren och att den då lägges på dennes tomtmark.
Det vanliga är att den som har gjort markförändringar som gör att det krävs en mur också är den som ska underhålla den.Shirly skrev:
Vad är det som gör att det inte skulle vara så i detta fallet? Har du någon bild? En bild säger som sagt mer än 1000 ord
Frågan är inte hur det ser ut rent grafiskt, utan var lantmäteriet anser att tomtgränsen går. Ut och leta reda på tomtpinnarna, dra ett snöre från tomtpinnen i vardera hörnet och se på vilken sida muren hamnar. Som du ritat på bilden ligger den ju PÅ tomtgränsen.
Isåfall gäller det som Robban skriver: Är det så att B höjt upp ska B bekosta muren, men är det A som grävt ur ska A bekosta muren.
Isåfall gäller det som Robban skriver: Är det så att B höjt upp ska B bekosta muren, men är det A som grävt ur ska A bekosta muren.
Kan det inte vara så att han som bodde i huset för dig faktiskt fick lov att sätta upp stödmuren på A:s tomt. Det skulle verkligen förklara varför han är irriterad, först släppa mark till stödmuren och sedan behöva stå för underhållet...
Enligt bilden ser det onekligen ut som om A har nyttan av stödmuren. Han har kunnat fylla ut sin tomt jämt och därmed fått större plan yta.Shirly skrev:
Därför är det i A:s intresse att bibehålla och underhålla muren som dessutom ligger på A:s tomt enligt uppgift.
Du antyder att det finns andra förhållande att ta hänsyn till också och jag tycker inte att att det är just från din sida att bara lämna delar av historien till oss. Det blir lätt fel råd du får då.
Lägg alla korten på bordet så blir råden mer rättvisa. :|