2 851 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Kommun svarar inte, vad göra?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har nu prövat skicka mina frågor om avlopp till alla fyra mailadresser som finns på avlopppsenheten i Österåker kommun. Det senaste skickade jag för några veckor sen. Det första mailet skickade jag innan jul. Det verkar helt klart som att dom inte kommer svara.
Bekanta säger att kommuner har en skyldighet att svara skyndsamt. Detta får mig att fundera på om man kan anmäla dom eller något? Var gör man det? Är det till JO eller?
Bekanta säger att kommuner har en skyldighet att svara skyndsamt. Detta får mig att fundera på om man kan anmäla dom eller något? Var gör man det? Är det till JO eller?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det var ju inte så bra, men jag undrar om det är en bra väg framåt att anmäla (vet ej heller om du har ett case), jag skulle undvika det in i det längsta. Har du provat att ringa? När jag kollar verkar de ju ange direktnummer till handläggarna.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jo men problemet är att jag i så fall får ringa och be dom maila. För jag vill ha svaren på mina frågor dokumenterade. Det har jag absolut lärt mig av tidigare erfarenhet med andra statliga instanser att man bör ha. Dessutom brukar jag själv vilja läsa igenom svaren flera gånger så jag verkligen förstått hur det ligger till.
Är ändå nyfiken kring det här med att dom faktiskt måste svara skyndsamt. Visste inte ens att det fanns en sån regel. Och vad som ska hända om dom inte gör det.
Är ändå nyfiken kring det här med att dom faktiskt måste svara skyndsamt. Visste inte ens att det fanns en sån regel. Och vad som ska hända om dom inte gör det.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Här håller jag helt med.peterwesterlund skrev:
men det är ju lite av höjdpunkten med detta samtal som jag ser det, att säga jag undrar X, Y & Z, men du behöver inte svara nu, jag vill istället ha det via mail, mina kontaktuppgifter hittar du, ihop med dessa frågor, i mailet jag skickade för 3 månader sedan...
/U
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Skicka mail till någon på den politiska nivån. Ex. nämndordföranden för nämnden, vilken det nu kan vara. Eller ring till ordföranden.
Skicka om det till alla handläggarna. Skicka sedan cc till deras chef och ev. kommnalchefen. De har skyldighet att svara inom en viss tid. Begär även leverans och läskvitto så att du ser att det har gått fram.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Serviceskyldighet tror jag begreppet du är ute efter heter, så här skriver Umeå kommun om detta:
http://www.umea.se/download/18.bbd1...vcieskydlighet_och_god_förvaltningskultur.pdf
/U
http://www.umea.se/download/18.bbd1...vcieskydlighet_och_god_förvaltningskultur.pdf
/U
Tror t.o.m. de är skyldig enligt lag att svara inom viss tid. Kommuner är ju även skyldiga att läsa all post som kommer till dem. Det har blivit lite lättnader då det tillåts spamfilter för att sortera bort oönskad mail.ullberg skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jag har lärt mig att det bästa sättet att få svar på frågor i byggnadsfrågor är att åka till byggnadskontoret och fråga direkt. Stockholm har öppet hus på torsdagar för detta ändamål, din kommun har säkert något liknande.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Gjorde så nu. Fick förvånansvärt snabbt svar på mina frågor och dom skulle säga åt dom på avlopp att bli bättre på att svara. Så denna seghet speglar i alla fall inte hela kommunhusetpeternicklas skrev:
En liten anekdot om hur det kan gå till hos kommunen
Svaret på mitt första mail glömde bygglovshandläggaren skicka iväg. Ett telefonsamtal och ett påminnelsemail senare så skickade handläggaren äntligen iväg orginalmailet, dock till en helt okänd person.
Tredje gången gillt däremot, men det tog ett par månader...
Svaret på mitt första mail glömde bygglovshandläggaren skicka iväg. Ett telefonsamtal och ett påminnelsemail senare så skickade handläggaren äntligen iväg orginalmailet, dock till en helt okänd person.
Tredje gången gillt däremot, men det tog ett par månader...
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Kan säga att jag även haft problem att få svar från min egen kommun Täby. Men skickade mailet i måndags förra veckan. Men egentligen tycker man att dom borde svarat nu också.
Jag skickade idag frågan även till "Täby bygger" på Facebook där gruppägaren som är en politiker i kommunen i alla fall gav respons och sa att han skulle förmedla budskapet till kommunkollegorna så jag får svar på mitt mail. Där återstår det fortfarande att se om svar kommer.
Jag skickade idag frågan även till "Täby bygger" på Facebook där gruppägaren som är en politiker i kommunen i alla fall gav respons och sa att han skulle förmedla budskapet till kommunkollegorna så jag får svar på mitt mail. Där återstår det fortfarande att se om svar kommer.
Tycker att du ska ringa till kommunens växel, be att få prata med "diariet" och kolla om dina mail för det första blivit diarieförda som de ska. Om de inte har det kan du skriva ut kopior av dina mail, gå till registratorn och be att få dem diarieförda.
Om de är diarieförda får du ut diarienumren och har då en fin siffra att hänvisa till i dina fortsatta knotakter. Sånt ska inte behövas egentligen, men händer inget så måste man ju vara formell.
)jobbar kommunalt på IT-avdelningen, så jag behöver inte diarieföra något, men vet hur det ska funka.)
Om de är diarieförda får du ut diarienumren och har då en fin siffra att hänvisa till i dina fortsatta knotakter. Sånt ska inte behövas egentligen, men händer inget så måste man ju vara formell.
)jobbar kommunalt på IT-avdelningen, så jag behöver inte diarieföra något, men vet hur det ska funka.)
Klicka här för att svara