MIn kusin tackar för alla svar. Nu har hon kommit överens med köparna om priset (blev en smärre prutning i utbyte mot flyttat tillträdesdatum och ingen flyttstädning).

Men... nu blev det en fnurra på tråden igen. Handpenningen (minus mäklarens arvode) skulle betalas ut till henne från mäklarens konto förra torsdagen. Inga pengar kom dock. När hon stöter på mäklaren i måndags så säger han att "ja, just det, de hade visst missat att betala in handpenningen vid kontraktsskrivningen, men de har lovat att fixa de så snart som möjligt".

Hoppsan!

Man undrar hur ett av Sveriges absolut största mäklarkedjor och en erfaren mäklare totalt kan missa att köparna inte betalar in handpenningen som kontraktet föreskriver.

Kan säga att min kusin känner sig riktigt orolig nu. Visst, kontraktet är påskrivet och alla villkor uppfyllda men kan fråga sig hur seriöst detta är.

Ja, man skulle nog bli lite orolig som säljare. Att inte betala in handpenningen är ett avtalsbrott. Jag tror inte att det anses som allvarligt nog för att säljaren skall ha rätt att häva (om de ex. hittar en bättre köpare). Men om handpenningen trots påstötningen i Måndags inte kommer in (typ idag), då tror jag att man åtminstonde kan börja hota med en hävning (och skadeståndskrav).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.