Hejsan,

I ett område där det just nu pågår nybebyggelse, så har ett antal tomter sålts till ett företag som kommer bygga flerbostadshus, radhus med lägenheter i. Grannarna är väldigt förundrade, då detta inte var tanken med området från början. Det hela var tänkt som ett villaområde, men försäljningen har gått lite trögt. Problemet:

På detaljplanskartan står endast saker som 25% byggyta av tomt. Max 2 våningar, ej inredd vind. 4 meter till tomtgräns, etc. Det står inte specificerat något med antal bostäder.

Däremot i detaljplansbeskrivningen står det:
"I den västra delen föreslås 8 småhus, ett alternativ finns också med parhus.. På kommunens mark föreslås småhusbebyggelse med ca.16 bostäder. På den norra delen föreslås ca.10 nya tomter."

Småhus definitionen är ju max 2 bostäder / hus, om jag förstått det rätt.

Har pratat med kommunen och de medger mellan raderna att det "missades". Eller att man "inte riktigt tänkte på det" när man gjorde detaljplanskartan. Bygglovet för radhusen är ännu inte godkänt, men det lär det ju bli. Kommunen sa själv att de tycker det är bra med blandad bebyggelse. Att själva området inte passar in med detta, är en annan sak, enligt dem.

Tror ni det finns något grannarna kan göra, eller är det kört?

Det som strikt gäller är inte varken programsamråd eller allmänna planbeskrivningar, utan själva plankartan och bestämmelserna i kartans marginal.

Jag har svårt att tänka mig att man använt begreppet "Småhus" på en plankarta. Kartan brukar reglera markanvändnignen med begrepp som "allmän plats", "naturområde" och "bostäder" i största allmänhet. Lika standardiserat anger planen eventuella begränsningar i byggarea, byggnadshöjd, takvinklar, kulörsättning och - antal bostäder per fastighet. Saknas villkor för exempelvis taklutning måste byggnadsnämnden tillåta i princip hur flacka eller branta tak som helst (så länge man inte överskrider exempelvis bestämmelsen om maximal byggnadshöjd). Och på samma vis förhåller det sig förstås med antalet bostäder på tomt.

Om planen tillåter max två plan utan inredd vind och bebyggelse på max 25 procent av tomtytan verkar planen motverka oönskad skuggbildning. Enda skillnaden blir att tillåten bebyggelse på varje tomt får innehålla tio bostäder lika gärna som en enda. En så generös detaljplan skulle många fastighetsägare betrakta som rena julafton. Men det är förstås också bara en åsikt, inte mer värd än någon annan åsikt.

Som skrivits ovan är det bara plankartan och planbestämmelserna som är juridiskt bindande.

På plankartan brukar man ha bestämmelser om "endast friliggande hus" om det är villor som avses, eller just radhus/parhus om det är vad som avses.

Efter lite googlande på din mening från planbeskrivningen så tror jag mig ha hittat detaljplanen som avses. Isf så finns det ju i detaljplanen ingenting som reglerar att det ska vara friliggande hus, och heller ingenting som i denna del av planen reglerar minsta fastighetsstorlek, vilket också är märkligt om det vara friliggande hus som avsågs.

Däremot är ju planbeskrivningen väldigt tydlig med vad som avses. Dessutom så står det ju både i tjänsteutlåtandet och i antagandebeslutet från byggnadsnämndet att syftet med detaljplanen är småhusbebyggelse.

Det ni kan göra är väl att överklaga bygglovet med hänvisning till att det strider mot syftet med detaljplanen, men hur stor chans ni har till gehör är ju svårt att säga. Antagligen liten om kommunen dessutom är positiv till att bygga flerbostadshus i området.

Det påverkar ju inte husens tillåtna storlek eller nånting, det enda negativa som jag kan se är att det blir fler familjer i området än det hade varit med enbart en-tvåfamiljshus, och därmed mer trafik.

b8q skrev:
Det påverkar ju inte husens tillåtna storlek eller nånting, det enda negativa som jag kan se är att det blir fler familjer i området än det hade varit med enbart en-tvåfamiljshus, och därmed mer trafik.
Nej precis. Skillnaden blir att istället för 4 familjer till på gatan, så blir det 16 st.

Noell skrev:
Som skrivits ovan är det bara plankartan och planbestämmelserna som är juridiskt bindande.

På plankartan brukar man ha bestämmelser om "endast friliggande hus" om det är villor som avses, eller just radhus/parhus om det är vad som avses.

Efter lite googlande på din mening från planbeskrivningen så tror jag mig ha hittat detaljplanen som avses. Isf så finns det ju i detaljplanen ingenting som reglerar att det ska vara friliggande hus, och heller ingenting som i denna del av planen reglerar minsta fastighetsstorlek, vilket också är märkligt om det vara friliggande hus som avsågs.

Däremot är ju planbeskrivningen väldigt tydlig med vad som avses. Dessutom så står det ju både i tjänsteutlåtandet och i antagandebeslutet från byggnadsnämndet att syftet med detaljplanen är småhusbebyggelse.

Det ni kan göra är väl att överklaga bygglovet med hänvisning till att det strider mot syftet med detaljplanen, men hur stor chans ni har till gehör är ju svårt att säga. Antagligen liten om kommunen dessutom är positiv till att bygga flerbostadshus i området.
Det jag tycker är mest märkligt, även fast jag är novis på detta, är det just du skriver. Planbeskrivningen har varit på utställning och tagit in allmänhetens synpunkter. Där det står beskrivet om småhus alternativt parhus. Men att det sedan blivit något helt annat i beslutet är märkligt, tycker vi.

Detta bygglov har inte gått igenom än. Hur ska man göra för att klaga på det? Skall man skriva till kommunen?

"Har pratat med kommunen och de medger mellan raderna att det "missades". Eller att man "inte riktigt tänkte på det" när man gjorde detaljplanskartan. Bygglovet för radhusen är ännu inte godkänt, men det lär det ju bli. Kommunen sa själv att de tycker det är bra med blandad bebyggelse. Att själva området inte passar in med detta, är en annan sak, enligt dem."

Kommunerna är för roliga! Vänder kappan efter vinden och vad som är bekvämt, ena gången ska det vara enhetligt och i samma färg, nästa godkänner dom helt andra hustyper?

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Beslut överklagar man efter det att de blivit tagna. Med varje beslut ska följa en beskrivning hur man överklagar.

Om bygglovet hade avvikit från planbestämmelserna skulle bygglovsmyndigheten varit skyldig att redan innan beslutet höra åsikter bland grannar och andra som har intressen i saken. Då skulle ni automatiskt både fått yttra er och blivit löpande informerade i ärendets handläggning. I det här fallet beviljas bygglovet inte alls i strid med bestämmelserna. Men det hindrar givetvis inte alls att man ändå yttrar sig redan nu innan beslutet fattas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.