8 061 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Visuell nedsmutsning av trädgården
Sida 1 av 2
Vi bor i ett villaområde i en tätort. Grannar på alla håll och kanter, hyfsat stora hus på ganska små tomter.
Vi är en skötsam familj som man knappast skulle kunna klaga på; vi varken skriker, bråkar, stör, festar högljutt eller beter oss illa. Inga skrotbilar, inga studsmattor, inga skällande hundar, inget sånt har vi. Vi sköter vår trädgård och håller oss mest inomhus eller på våra respektive jobb och skolor. Helgerna tillbringas på landstället eller ute i skogen, så grannarna behöver inte se mycket av oss.
MEN vår ena granne hatar oss i alla fall. Han har förvisso anledning att göra det. För att inte lämna ut oss alltför mycket, skippar jag detaljerna. Det handlar i stort sett om att vi tog bort något på vår egen tomt och ökade därigenom insynen på hans tomt alldeles enormt mycket. Vi var tvungna att göra detta, men grannen tyckte vi kunde diskuterat saken med honom. Vi har bett om ursäkt muntligen och skriftligen samt vinnlagt oss om att hädanefter vara informativa och öppna. Vi försöker vara trevliga men ett "hej!" möts oftast med tystnad, även om vi går förbi varann på några få meters avstånd.
Nu tror vi att han har satt i system att reta gallfeber på oss, för att ge igen för att hans trädgård plötsligt ligger exponerad. Exempelvis har han gjort ett vägg mellan oss och honom.
Man får ju inte bygga plank eller staket här (rigorösa bestämmelser), så han har spänt upp en gigantisk, kamougrön presenning mellan sitt hus och en friggebod (som ligger på tomtgränsen), som en stor plastig vägg in till oss. Mellan friggebodens andra hörn och en telefonstolpe har han spänt upp ett sånt där blått nät man har för att fåglar inte ska norpa körsbär i träden. Det är jättefult och flaxar hela tiden in på vår tomt. I botten av presenningen och nätet har han lagt lecablock för att hålla fast dem hjälpligt. Jättefult.
Han har också ställt upp ett cykelställ med rostiga cyklar precis på tomtgränsen samt placerat inte mindre än fem öppna komposter som just nu luktar apa av ruttnande löv och tonvis av svart fallfrukt. Jag hatar den doften! Kommunen har bett att folk ska sluta lägga äpplen i öppna komposter eftersom det drar till sig råttor - men sånt struntar grannen i.
Det finns andra detaljer som jag inte gärna tar upp här, men som gäller vår tomtgräns också, där jag anser att grannen i det närmaste skräpar ner med flit. Tänk er en hög med sten, en hög med ris, en hög med spruckna lecablock, en hög med tidningspapper som ska förmultna utomhus... den sortens saker. Vi har inte fått någon förklaring av grannen till varför han spänt upp en vägg mot oss, men antagligen vill han väl inte se oss. Och vi vill inte se hans fula blåa nät eller fladdrande presenning!
Men jag antar att vi inte har mycket att sätta emot. Man har ju rätt att göra vad tusan man vill på sin egen tomt, såvida det inte står tjugo läckande bilvrak där. Eller hur? Vi får igen för att vi rev en grej, nu kommer hämnden.
Jag kommer inte att dra det här till sin spets. Tycker jag i viss mån har mig själv att skylla. Begrep dock inte vid tillfället att det dels var så känsligt och dels att något som var mitt kunde vara av intresse att diskutera med andra. Jag har lärt mig min läxa! Tänker inte gå till grannen och vara otrevlig, utan ser helst att det här löser sig smidigt och att vi kan vara artiga mot varann.
Behöver lite pepp här tror jag. Har ni andra råkat ut för liknande saker? Hur betedde ni er för att komma ur konflikten? Hur fult får man barrikadera tomtgränsen innan man bildligt talat har "gått över gränsen"?!
Vi är en skötsam familj som man knappast skulle kunna klaga på; vi varken skriker, bråkar, stör, festar högljutt eller beter oss illa. Inga skrotbilar, inga studsmattor, inga skällande hundar, inget sånt har vi. Vi sköter vår trädgård och håller oss mest inomhus eller på våra respektive jobb och skolor. Helgerna tillbringas på landstället eller ute i skogen, så grannarna behöver inte se mycket av oss.
MEN vår ena granne hatar oss i alla fall. Han har förvisso anledning att göra det. För att inte lämna ut oss alltför mycket, skippar jag detaljerna. Det handlar i stort sett om att vi tog bort något på vår egen tomt och ökade därigenom insynen på hans tomt alldeles enormt mycket. Vi var tvungna att göra detta, men grannen tyckte vi kunde diskuterat saken med honom. Vi har bett om ursäkt muntligen och skriftligen samt vinnlagt oss om att hädanefter vara informativa och öppna. Vi försöker vara trevliga men ett "hej!" möts oftast med tystnad, även om vi går förbi varann på några få meters avstånd.
Nu tror vi att han har satt i system att reta gallfeber på oss, för att ge igen för att hans trädgård plötsligt ligger exponerad. Exempelvis har han gjort ett vägg mellan oss och honom.
Man får ju inte bygga plank eller staket här (rigorösa bestämmelser), så han har spänt upp en gigantisk, kamougrön presenning mellan sitt hus och en friggebod (som ligger på tomtgränsen), som en stor plastig vägg in till oss. Mellan friggebodens andra hörn och en telefonstolpe har han spänt upp ett sånt där blått nät man har för att fåglar inte ska norpa körsbär i träden. Det är jättefult och flaxar hela tiden in på vår tomt. I botten av presenningen och nätet har han lagt lecablock för att hålla fast dem hjälpligt. Jättefult.
Han har också ställt upp ett cykelställ med rostiga cyklar precis på tomtgränsen samt placerat inte mindre än fem öppna komposter som just nu luktar apa av ruttnande löv och tonvis av svart fallfrukt. Jag hatar den doften! Kommunen har bett att folk ska sluta lägga äpplen i öppna komposter eftersom det drar till sig råttor - men sånt struntar grannen i.
Det finns andra detaljer som jag inte gärna tar upp här, men som gäller vår tomtgräns också, där jag anser att grannen i det närmaste skräpar ner med flit. Tänk er en hög med sten, en hög med ris, en hög med spruckna lecablock, en hög med tidningspapper som ska förmultna utomhus... den sortens saker. Vi har inte fått någon förklaring av grannen till varför han spänt upp en vägg mot oss, men antagligen vill han väl inte se oss. Och vi vill inte se hans fula blåa nät eller fladdrande presenning!
Men jag antar att vi inte har mycket att sätta emot. Man har ju rätt att göra vad tusan man vill på sin egen tomt, såvida det inte står tjugo läckande bilvrak där. Eller hur? Vi får igen för att vi rev en grej, nu kommer hämnden.
Jag kommer inte att dra det här till sin spets. Tycker jag i viss mån har mig själv att skylla. Begrep dock inte vid tillfället att det dels var så känsligt och dels att något som var mitt kunde vara av intresse att diskutera med andra. Jag har lärt mig min läxa! Tänker inte gå till grannen och vara otrevlig, utan ser helst att det här löser sig smidigt och att vi kan vara artiga mot varann.
Behöver lite pepp här tror jag. Har ni andra råkat ut för liknande saker? Hur betedde ni er för att komma ur konflikten? Hur fult får man barrikadera tomtgränsen innan man bildligt talat har "gått över gränsen"?!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "komposter"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Lycke skrev:Man har ju rätt att göra vad tusan man vill på sin egen tomt, såvida det inte står tjugo läckande bilvrak där. Eller hur?
/QUOTE]
Ja, det är ju en tråkig situation men du beskrev det ju bra själv. Det gäller väl även grannen? :x
Kompost kan vara en miljöfråga som Kommunens Miljöförvaltning kan ha synpunkter på. Åtminstone om det gäller matrester i kompost.![]()
Moderator
· Stockholm
· 57 859 inlägg
När vi var ganska nyinflyttade så fällde vi ett snår med diverse buskar vid tomtgränsen. Vi hade inte en tanke på insyn, snåret täckte typ 50 kvm av vår tomt. Detta gjorde vi på helgen. Grannarna åt det hållet såg lite snopna ut när de kom tillbaka från landet.
Å ena sidan insåg jag efteråt att vi kanske borde ha meddelat grannarn om våra planer som ren artighet. Men å andra sidan så har ju inte vi någon skyldighet att hålla med insynsskydd åt grannarna.
Jag skulle tro att grannen i ert fall med tvekan håller sig inom regelverket. Men det är ju ändå ett orimligt beteende.
Å ena sidan insåg jag efteråt att vi kanske borde ha meddelat grannarn om våra planer som ren artighet. Men å andra sidan så har ju inte vi någon skyldighet att hålla med insynsskydd åt grannarna.
Jag skulle tro att grannen i ert fall med tvekan håller sig inom regelverket. Men det är ju ändå ett orimligt beteende.
Roland, det var precis det jag menade och jag hoppas att det framgår av mitt resonemang: att det gäller både mig och grannen. Jag tyckte jag var tydlig med det. Naturligtvis är jag inte utan skuld i detta. Jag borde uppträtt annorlunda från början och jag HAR bett om ursäkt otaliga gånger efteråt. Det är dock flera år sedan och jag trodde det var utagerat. Att grannen gör som han gör känns förbaskat tråkigt, för det ökar ju inte direkt på grannsämjan. Mitt misstag ska tydligen kosta oss grannsämjan för tid och evighet, oavsett ursäkter och försök till närmanden och kompensation.
Jag tror att man FÅR sätta upp nät och presenningar på tomtgränsen och lägga högar med skräp, sten och ruttnande äpplen. Jag är dock fortfarande intresserad av att höra om någon annan har varit med om liknande, vad de gjorde osv.
Jag tror att man FÅR sätta upp nät och presenningar på tomtgränsen och lägga högar med skräp, sten och ruttnande äpplen. Jag är dock fortfarande intresserad av att höra om någon annan har varit med om liknande, vad de gjorde osv.
Om du inte kan prata med grannen är det bara för er att sätta en häck så hög som möjligt så det blir ett nytt insynsskydd. Finns inte mycket annat att göra än att ni löser era problem utifrån nuvarande situation.
Nu har jag bytt plats på meningarna som Roland påtalade, så att det inte blir någon missuppfattning. Jag syftade inte på att JAG fick göra vad jag vill på min tomt och att grannen minsann ska uppföra sig - inte alls, tänkte inte ens tanken! - utan att MAN generellt för göra vad man vill utan att folk kan lägga sig i.
Nu var det här inte en fråga om ifall jag har betett mig dumt eller inte, för det har jag uppenbarligen gjort (och sedan i efterhand försökt reda ut, ursäkta, förklara, be om förlåtelse för och i slutändan även kompensera rejält för). Jag fattar att grannen var sur på mig. Synd att han är det fortfarande efter alla år, trots våra ansträngningar att inte stöta oss med honom.
Det här är ändå en västanfläkt mot vad en del andra på forumet varit med om, det inser jag också. Men vi vill ha en acceptabel relation till grannen och han vill inte ens prata eller hälsa.
Nu var det här inte en fråga om ifall jag har betett mig dumt eller inte, för det har jag uppenbarligen gjort (och sedan i efterhand försökt reda ut, ursäkta, förklara, be om förlåtelse för och i slutändan även kompensera rejält för). Jag fattar att grannen var sur på mig. Synd att han är det fortfarande efter alla år, trots våra ansträngningar att inte stöta oss med honom.
Det här är ändå en västanfläkt mot vad en del andra på forumet varit med om, det inser jag också. Men vi vill ha en acceptabel relation till grannen och han vill inte ens prata eller hälsa.
Anders, han har sagt att han förbjuder oss att göra det. Han vill ha tillbaka det rivna och fällda som stod där tidigare. Om inte det går så ska vi göra enligt hans ritningar (särskilda buskar, särskilt staket). I viss mån har jag gjort det, på en del av tomtgränsen, men det kostade så många tusenlappar så jag hade inte råd med mer förra sommaren.
Lycke, jag syftade inte på dig.
Jag syftade på att även grannen får väl göra lite som han vill på sin tomt.
Lika lite som han kan styra vad du gör på din tomt så skall man kanske inte klandra hans fula/snygga/illa luktande upplag. Så länge det inte är uppenbar fara för miljö,barn,djur och människor
Jag syftade på att även grannen får väl göra lite som han vill på sin tomt.
Lika lite som han kan styra vad du gör på din tomt så skall man kanske inte klandra hans fula/snygga/illa luktande upplag. Så länge det inte är uppenbar fara för miljö,barn,djur och människor
Finns inget som hindrar dig att sätta den häck du önskar men du "bör" plantera den så att du har plats att sköta den från egen tomt då du och grannen inte har den relation som krävs för att placera den vid tomtgränsen. Men det verkar trots allt att du har en dialog med grannen utifrån senaste inlägget och fått grannens synpunkter,Lycke skrev:Anders, han har sagt att han förbjuder oss att göra det. Han vill ha tillbaka det rivna och fällda som stod där tidigare. Om inte det går så ska vi göra enligt hans ritningar (särskilda buskar, särskilt staket). I viss mån har jag gjort det, på en del av tomtgränsen, men det kostade så många tusenlappar så jag hade inte råd med mer förra sommaren.
Finns tyvärr inte så mycket annat att göra utifrån grannens önskemål om du inte kan genomföra dessa utifrån din egen ståndpunkt i konflikten ni har.
Ursäkta, men, "förbjuder" han er..?Lycke skrev:Anders, han har sagt att han förbjuder oss att göra det. Han vill ha tillbaka det rivna och fällda som stod där tidigare. Om inte det går så ska vi göra enligt hans ritningar (särskilda buskar, särskilt staket). I viss mån har jag gjort det, på en del av tomtgränsen, men det kostade så många tusenlappar så jag hade inte råd med mer förra sommaren.
Jaha, då förbjuder ni honom att ha en stor presenning uppspänd?
Kunde ni inte förbjuda honom det?
Nej, då kan han inte förbjuda er att sätta buskar.
Upp med några snabbväxande buskar på er sida tomten, någon meter in (för ni kan glömma att ni får sköta häcken från hans sida).
Sedan markerar ni tomtgränsen med ett lågt staket, typ sånt man har i rabatter, så han inte får för sig att utöka sin tomt gratis.
Fördel om det är lagom brett för gräsklipparen så ni kan hålla efter området så han inte har nått att klaga på, sedan kan ni peka fingret åt honom från andra sidan häcken.
När ni inte kan se honom längre kommer han plocka ner sina konstruktioner med presenningar (om han inte älskar synen från sin trädgård) och göra sig av med komposten (om han inte älskar att ha det liggandes där).
Ge ALDRIG (!!) med er och börja bygga massa krångliga saker för dyra pengar!
Har han fått lillfingret tar han hela armen och kommer med nya krav, så upp med 5 meter höga, täta buskar så ni slipper se puckot, han kan aldrig förbjuda er till det.
Nidhögg, det är väl lite så jag känner. Att jag har gett honom lillfingret och därmed tog han hela handen. I min iver att ställa till rätta efter den första fadäsen har jag sagt att vi inte ska plantera den snabbväxande häck som vi ville ha och inte de staket som vi tänkte oss - utan gått med på att så långt det är möjligt göra som han vill (han var så arg så han kokade och jag ville lugna ner honom). Men nu när jag till stor del (säg två tredjedelar) har uppfyllt detta, så kommer de där fula presenningarna och fågelnäten upp. Fattar inte varför han är på krigsstigen nu när vi försökt gå honom till mötes?!
Roland, jag tror vi pratar förbi varann
! Jag menar samma sak: att grannen får göra vad han vill på sin tomt likaväl som jag får det. Jag har försökt rätta till mitt inlägg nu så det inte framstår som om jag tyckte att jag har exklusive rättigheter som inte resten av kommunen har :-D. Lika för alla!
Men suck vilka människor det finns...strunta i den dåren, han får skämmas själv för sin soptipp till trädgård. Plantera nåt snabbväxande så ni slipper se skiten.
Moderator
· Stockholm
· 57 859 inlägg
Det där är en granne du skall ignorera.