Jag ägde vårt hus själv när jag och min nuvarande fru träffades för 12 år sedan, nu är vi gifta och har barn. Vi planerar nu att bygga ut/om huset och för att kunna använda ROT-avdraget fullt ut så planerar vi att skriva över 50% av huset till min fru. Ser ingen större problem med detta genom att min fru redan idag "har rätt" till halva huset genom äktenskapet. Det låter lätt med att göra en registrering av hos skattemyndigheten och av gåva hos lantmäteriet men samtidigt varnar man på lite olika ställen på nätet om skatteeffekter osv. Någon som vet mer/bättre?

Jag har gett bort halva mitt hus till frugan efter att ha diskuterat frågan med Skatteverket och vår bankjurist.
Vår tolkning var att det skall vara skattefritt eftersom gåvoskatten är borta.

Kolla upp hur det funkar så inte ni åker på halverat inköpsvärde vid ev deklaration av försäljning. Fruns del kommer ju få en oerhörd vinst då inköpsvärde saknas.

Vid gåva räknas föregående försäljning som ingångsvärde. Dvs. om jag får en fastighet som mina föräldrar gav 1 milj för ex. 1980. Sedan säljer jag den för 2 milj, då är reavinsten 1 milj, precis som om mina föräldrar sålt den själva.

Detta nyttjades systematiskt för skatteplanering innan gåvoskatten/arvsskatt försvann.

Då kunde föräldrar som ville överföra en förmögenhet till sina barn, köpa en bostadsrätt för ex. 1 milj. De skänkte sedan bort den till sin dotter. Då utgick gåvoskatt, men den räknades på "deklarationsvärdet" som på äldre bostadsrätter kanske låg på 50 000. Så de fick skatta några % av 50 000. Sedan kunde dottern i princip sälja den veckan efter, för 1 milj. Då räknades reavinsten på tidigare köp, så den blev noll.

• Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Vad är då skillnaden på bodelning inom äktenskapet och gåva?

Bodelning är ingen gåva, det innebär att man definierar vilka gemensamma tillgångar som skall anses vara resp. persons egendom. Jag är osäker, men tror att de tillgångar du blir tilldelad vid en bodelning inom äktenskapet blir din enskilda egendom. Det påverkar vad som händer vid en skillsmässa.

Om du ger bort halva huset (som nu är 100% ditt) till frun, så innebär det bara att hon under äktenskapet är 50% ägare. VId en skillsmässa läggs era båda ägarhalvor tillsammans med alla andra tillgångar. Och så får ni 50% vardera. Dvs. då spelar det ingen roll om hon äger 0 eller 50% så länge ni var gifta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.