Jag fattar inte riktigt, men ni tog bort något på er tomt som ni ägde? Varför har ni då gått med på att göra vissa saker enligt hans ritningar? Kan inte han göra något snyggt insynsskydd på sin tomt för egna pengar?

Han verkar inte helt frisk faktiskt..

Ja, Hempularen, jag misstänker att jag ska använda taktiken bara RAK, BESTÄMD, ARTIG och alltid tydlig. Inget mer fjäskande för att släta över att jag gjorde fel för flera år sedan. Inga aggressioner heller. Bara hålla sig till exakt det som avhandlas och stå på mig. Ignorera där så är möjligt, svara tydligt där så krävs.

Jag har god lust att skrika tvärs över gräsmattorna "Varför, varför, varför?!? Varför GÖR du så här?" men jag lär aldrig få ett svar i alla fall. Familjen har haft ett litet familjeråd och bestämt att vi fortsätter att hälsa, vara artiga men att inte lägga energi på att snacka om grannfarbrorn och reta sig på honom. Det bara förpestar ens eget liv.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hemmakatten
Bra familjeråd. :) Den ruttna komposten kan du däremot gärna anmäla, anonymt om du vill, till kommunens miljö- och hälsovårdsenhet. Illaluktande och risk för råttor är inte acceptabelt i ett villaområde.

• Gilla
Lycke
  • Laddar…
j-o75: Ja, vi tog bort ... hrmmm ska vi säga... något byggt och något planterat. Det stod på vår tomt men i stort sett på tomtgränsen. Vi hade upprepade gånger sagt att det där skulle bort, så grannen var förvarnad. Han hade motsatt sig men bara delvis. När sedan grejerna togs ner så blev det ett jäkla liv för det var inte SÅ mycket vi skulle få göra, det hade han ALDRIG lovat. Nu har han full insyn till oss och vice versa - samt till andra grannar som han inte vill se.

Han var så tokförbannad och vi kände oss så jäkla dumma för att vi startade grannrelationen på detta usla sätt. Till råga på allt visade det sig att några av de trädliknande buskar samt barrträd som stod på vår tomt hade sin förvridna stammar exakt på tomtgränsen (mätte med laserpass). Det gick inte att se förrän de var nedsågade, komplett omöjligt eftersom allt var så ogenomträngligt risigt.

Som kompensation för olägenheten sa jag att vi planterar en snabbväxande häck men det dög inte. Fel sort! Han vill bestämma. Jag köpte de buskar han krävt och planterade dem (dock tydligt på min sida denna gång!). Kostade skjortan så jag kunde inte köpa för att täcka hela tomtgränsen. Ett visst staket ville han ha på ett ställe, men det har vi inte hunnit bygga. Kanske är det DET han är sur över, att vi inte blev klara förra sommaren?

Nej, han kan nog inte göra något snyggt insynsskydd. Det verkar vara en principsak. Jag tycker egentligen att det är mest synd om honom själv. Tänk dig att MED FLIT stapla komposter, rostiga cyklar, stenhögar osv utmed tomtgränsen - det kan inte rimligtvis vara fint inifrån hans egen trädgård...

Om det var ni som ägde saken som ni tog ned och den låg på er tomt så låter det ju helt absurt! Vi andra kan kanske lära oss att inte släppa till en tum i ett sånt läge, det verkar bara som om det blir fler och fler krav då..

Tack j-o75! Min man sa från början att vi inte borde varit fullt så inställsamma men jag insisterade. Känner att jag borde lyssnat bättre på honom. Vi skulle nog gjort något vi själva ville, snyggt byggt, ordentligt planterat, helt inom allt lagligt - och sedan kunde grannen fått gapa bäst han ville. Men jag ville vara smidig och trodde att han skulle förlåta oss gammalt groll om vi bjöd till lite extra.

Jag är i alla fall tacksam att vi inte har det som i den stora tråden här inne på samma forum - "Vad ska vi göra med konstig granne" - för VÅR granne hotar åtminstone inte att göra köttfärs av oss :-)

Men "gammalt groll", är det bara att ni rivit något på er tomt, utan att be honom om lov? Det är ju han som skall be om ursäkt om han blivit sur för det.

hempularen skrev:
Men "gammalt groll", är det bara att ni rivit något på er tomt, utan att be honom om lov? Det är ju han som skall be om ursäkt om han blivit sur för det.
Men nu är vi inne på området beteendevetenskap och då finns ingen norm som säger hur man ska vara, där det finns många olika sätt som vi agerar på. TS skulle t.o.m. kunna göra precis som grannen vill man han kanske aldrig kommer att bli nöjd, dvs det tar aldrig slut.

Tack Pelle242för intressant länk! Sånt där är bra att känna till.

Tack, Pooster! Intressant att se hur andra kommuner resonerat. Vår granne håller efter både sitt hus och sin trädgård för mycket för att jag ska kunna klaga. Det är barrikaderingen av tomtgränsen som är ett problem. Jag tror att rostiga cyklar, stenhögar och nät väger lätt i jämförelse med länkens åtta bilar och flera husvagnar :-) Komposterna verkar vara det enda vi rätteligen kan klaga på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.