28 509 läst ·
38 svar
29k läst
38 svar
Återkallat Bygglov
Alltså man måste fatta att det inte går att bara se på medan felbygget blir färdigställt. Är det byggt så är det byggt och det finns ett hinder mot att riva. Man ska protestera redan vid första spadtaget som hamnar fel. TS, hur var det i ditt fall? Vad hände under tiden?
Hus är något som inte är beständigt på samma sätt som marken man bygger på.
Varför tänker man då så, att en granne skulle få överta marken om han bygger på min tomt, borde det inte vara jag som istället övertar hans bygge?
Varför tänker man då så, att en granne skulle få överta marken om han bygger på min tomt, borde det inte vara jag som istället övertar hans bygge?
Du kan ju eventuellt prova att ta kontakt med grannen, med lite tur så kanske ni pratar samma språk och då kan ni ju säkert komma fram till en bra lösning ni båda känner er nöjda med. Lycka till 
En intressant sak i granntvister är att Lantmäteriet har släppt sina kartor för att utvecklare ska kunna använda dem i olika applikationer. Först ut var hitta.se som nu visar tomtgränser tydligt och mätbart. Jag ska in och prata lite med grannen i kväll.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Tomtgränserna i de elektroniska kartorna kan man inte lita på, de kan ligga rejält fel, framförallt i områden med gamla gränser.
Sant, och viktigt att inse!hempularen skrev:
Lantmäteriets gränser håller väldigt varierande kvalitet, även i tätbebyggda förorter kan vissa äldre gränser ha en osäkerhet på en halvmeter eller däromkring, ute på landsbygden ofta betydligt mer. Detta är inget som syns alls på Hitta.se:s kartor, där är alla gränser utritade på samma sätt.
På riktigt? Granne är väl de flesta.. Jag känner inte riktigt igen mig när alla blir så upprörda. Där jag bor hjälper vi varandra och försöker göra livet så drägligt som möjligt. Samtidigt förstår jag om man bor där det är strid om vartenda korvöre och ett intrång en millimeter åt fel håll resulterar med tinget att man bevakar sina egna intressen. Men inte fan är det trevligt.fsn skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Din inställning är beundransvärd. Problemet är att det finns gott om människor som systematiskt utnyttjar dylikt beteende.Napalm skrev:På riktigt? Granne är väl de flesta.. Jag känner inte riktigt igen mig när alla blir så upprörda. Där jag bor hjälper vi varandra och försöker göra livet så drägligt som möjligt. Samtidigt förstår jag om man bor där det är strid om vartenda korvöre och ett intrång en millimeter åt fel håll resulterar med tinget att man bevakar sina egna intressen. Men inte fan är det trevligt.
Klicka här för att svara