2 430 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Läckte på huvudvattenledning i gatan, underminerat garage?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Som topic lyder, det sprang läck på huvudvattenledningen i gatan nu ikväll. Det vällde upp vatten med högt flöde ur asfalten och leddes in via min garageinfart mot garaget, och sen spolades det in en jävla massa vatten under garaget, har sand längst in mot skarven hus/garage och det är ganska mycket bortspolat på ytan samtidigt som man kan se "gångar" i sanden under garaget, underminerat med andra ord. Garaget är en platta på mark, men vilar på källarväggen där källartrappen leder upp till garaget.
Vart vattnet och sanden tagit vägen vet jag inte. Anledningen att så mycket vatten leddes in på min infart var pga. att diket översvämmade på ovansidan av min garageinfart för att utloppet hade en snö/ispropp. När den släppte sjönk vattnet på infarten undan direkt.
Hur ska jag gå till väga, vad är en rimlig åtgärd? Garaget är byggt 1969 precis som huset.
Läckan var alltså på huvudledningen och inte på min egen.
Värt att tillägga kan nog vara att garaget är totalrenoverat förra året, strippad ner till reglarna och sen allting nytt.
Vart vattnet och sanden tagit vägen vet jag inte. Anledningen att så mycket vatten leddes in på min infart var pga. att diket översvämmade på ovansidan av min garageinfart för att utloppet hade en snö/ispropp. När den släppte sjönk vattnet på infarten undan direkt.
Hur ska jag gå till väga, vad är en rimlig åtgärd? Garaget är byggt 1969 precis som huset.
Läckan var alltså på huvudledningen och inte på min egen.
Värt att tillägga kan nog vara att garaget är totalrenoverat förra året, strippad ner till reglarna och sen allting nytt.
Redigerat:
Jag har för mig att De har strikt ansvar...
Så är det i Stockholm. I så fall måste de stå för samtliga kostnader som uppstår.
Så vart i den förening jag bodde i. De fick stå för avfuktarna även elen. Det var inga problem alls...
Ditt försäkringsbolag lär inte hjälpa dig ifall de har strikt ansvar... Men så behöver de inte..
Så är det i Stockholm. I så fall måste de stå för samtliga kostnader som uppstår.
Så vart i den förening jag bodde i. De fick stå för avfuktarna även elen. Det var inga problem alls...
Ditt försäkringsbolag lär inte hjälpa dig ifall de har strikt ansvar... Men så behöver de inte..
Produkter som diskuteras: "avfuktarna"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
VA jouren ringdes direkt läckan hittades. När han kom hade dock vattnet tagit sig förbi mitt hus och nivån sjunkit undan. Så jag såg det inte som akut att han kollade på mitt hus då jag inte längre hade något vatten som gick in på min gård fick han fokusera på annat istället.
Tyvärr togs inga bilder när min infart var översvämmad, kunde bara fokusera på hur jag skulle rikta om vattnet.
Ska ut o gräva lite mer o titta hur marken under garaget ser ut där man kommer åt att se, o fotografera.
Tyvärr togs inga bilder när min infart var översvämmad, kunde bara fokusera på hur jag skulle rikta om vattnet.
Ska ut o gräva lite mer o titta hur marken under garaget ser ut där man kommer åt att se, o fotografera.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Odjuret, frågan är ju hur man åtgärdar detta. Det är ju inget vatten som tagit sig in. Däremot ser det ut att ha underminerat mitt garage. Känns ju inte som att VA avdelningen kommer bygga ett nytt garage åt mig för att marken _kan_ vara ordentligt underminerad.
Gör en anmälan till va-verket samt ditt försäkringsbolag fortast möjligt. Som någon annan skrev tidigare så är det strikt ansvar som gäller vid vattenläckor: ledningsägaren ska stå för alla kostnader.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Om vi nu förutsätter att ni har rätt, att det är strikt ansvar som gäller. Varför då ens ringa försäkringsbolaget? Bryr dom sig över huvud taget då?NoOne2k skrev:
Du begär ersättning från försäkringsbolaget, som i sin tur begär ersättning av va-verket. När du har betalat din självrisk begär du ersättning för den av va-verket.SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Okay, får ta o kontakta försäkringsbolaget då få se vad dom har att säga.
Jag jobbar på elavdelningen på energibolaget som äger VAnätet. Frågan är om det är bra eller dåligt, tråkigt om det skulle bli konflikter tänker jag...
Jag jobbar på elavdelningen på energibolaget som äger VAnätet. Frågan är om det är bra eller dåligt, tråkigt om det skulle bli konflikter tänker jag...
Hmm, blir det inte ett bra avslut så kanske det blir ett krystat förhållande till arbetsgivaren i framtiden:eek: Men med lite tur så kanske du har hjälp av det och det löser sig bara du pratar med rätt person.
Bör inte vara några problem om du håller isär sak och person när det gäller problemet med din fastighet.
Är ni flera i familjen så kan man låta den part som inte arbetar inom verksamheten ta alla dialoger, för att undvika direkt inblandning.
Är ni flera i familjen så kan man låta den part som inte arbetar inom verksamheten ta alla dialoger, för att undvika direkt inblandning.
Jag tänkte snarast på om TS drabbas av stora kostnader som Energibolaget vägrar ta. Jag kan tänka mig personligen att man inte är så sugen att jobba kvar hos sin arbetsgivare om den smitit ifrån sitt ansvar och orsakat en stor ekonomisk utgift.
Nu vet jag inte hur detta VA bolag jobbar, men med Stockholm Vatten var det inga problem alls...
Du kan alltid kontakta FB om inte annat för att få lite råd.
Men jag tror inte dom gör något, det är inte deras ansvar så att säga. Dom har ingen lust att lägga ut pengar om det finns någon annan som kan betala. I det här fallet finns det någon annan som ska betala, som dessutom har ett strikt ansvar.
Du kan alltid kontakta FB om inte annat för att få lite råd.
Men jag tror inte dom gör något, det är inte deras ansvar så att säga. Dom har ingen lust att lägga ut pengar om det finns någon annan som kan betala. I det här fallet finns det någon annan som ska betala, som dessutom har ett strikt ansvar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden