6 028 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Separation, gäller doldafelförsäkringen?
För att spåna lite vidare på dolda fel om vi tar ett takläckage som exempel så måste det vara mycket svårare att bevisa att det var dolt om det gått 9år och 7månader än om det gått 7månader...
Det kan hända väldigt mycket under 9år vilket borde göra det mycket svårare att bevisa att felet fanns där från början....
Nu var det här allmänt spåneri och har inget alls med TS....
Det kan hända väldigt mycket under 9år vilket borde göra det mycket svårare att bevisa att felet fanns där från början....
Nu var det här allmänt spåneri och har inget alls med TS....
Felet påpekades första gången för säljaren redan efter en månad. Han valde då att inte utnyttja doldafel-försäkringen utan använde den hantverkare som lagt om taket.
Enligt frågeformuläret som fylldes i inför köpet så hade det inte varit några problem med läckage, ej heller med den dörr som hade läckage kort efter inflyttning.
Felet är således dokumenterat kort efter inflyttning, säljaren har hållits informerad då det hänt och har försökt åtgärda det.
Enligt frågeformuläret som fylldes i inför köpet så hade det inte varit några problem med läckage, ej heller med den dörr som hade läckage kort efter inflyttning.
Felet är således dokumenterat kort efter inflyttning, säljaren har hållits informerad då det hänt och har försökt åtgärda det.
Lite "dramatik" i vardagen...
Fick reda på förra veckan att det, som jag anade, inte fanns någon doldafelförsäkring :what:
Vi hade gjort att avtal om där vi som köpare betalade hälften av försäkringen (förhandlingssak). Försäkringen skulle mäklaren teckna åt säljaren men skyller på att hon var sjukskriven vid tiden för överlåtandet och missade det. Det är över tre år sedan.
I mitt kontrakt står att säljaren ska teckna försäkringen, således är de min motpart. Mäklaren har sagt att deras försäkring, troligen, täcker deras misstag. Om inte, kommer jag, om det behövs, stämma säljaren som i sin tur får stämma mäklaren. Ingen kul cirkus men jag ska gå ur detta utan att behövt betala ett öre.
Själva försäkringspremien räknar jag kallt med ska betalas tillbaka. Med ränta!
Fick reda på förra veckan att det, som jag anade, inte fanns någon doldafelförsäkring :what:
Vi hade gjort att avtal om där vi som köpare betalade hälften av försäkringen (förhandlingssak). Försäkringen skulle mäklaren teckna åt säljaren men skyller på att hon var sjukskriven vid tiden för överlåtandet och missade det. Det är över tre år sedan.
I mitt kontrakt står att säljaren ska teckna försäkringen, således är de min motpart. Mäklaren har sagt att deras försäkring, troligen, täcker deras misstag. Om inte, kommer jag, om det behövs, stämma säljaren som i sin tur får stämma mäklaren. Ingen kul cirkus men jag ska gå ur detta utan att behövt betala ett öre.
Själva försäkringspremien räknar jag kallt med ska betalas tillbaka. Med ränta!
När det gäller dolt fel så spelar det ingen roll för din del. Säljaren är ansvarig för fel som är dolda i 10år. försäkring eller inte. Så egentligen spelar det ingen roll för dig att det inte finns försäkring.
Försäkringen finns framför allt för att försäkringsbolaget ska tjäna pengar
Sedan för att skydda säljaren i en händelse av att det dyker upp ett fel som är dolt.
Sedan så när det gäller tecknandet av själva så är det svårt att säga så mycket utan att veta hur avtalet är formulerat.
Försäkringen finns framför allt för att försäkringsbolaget ska tjäna pengar
Sedan så när det gäller tecknandet av själva så är det svårt att säga så mycket utan att veta hur avtalet är formulerat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad gäller kring interimistiskt slutbesked
Bygglov -
Vad gäller med sk Lux Element skivor eller liknande i våtrum ?
Badrum -
Vad gäller vid spärrmålning
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Juridik -
Vad gäller för jord- och skogsbruksfastighet vid vägförrättning?
Juridik