Byggahus.se

Återkallat Bygglov

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag fick en ny granne för ett tag sedan och jag fick ritningar på vad han tänkte bygga och det var helt ok för min del.

Tyvär så gick det mesta fel och det han byggde hamnade flera meter fel både i höjd och sidled och ett litet hörn hamnade inne på min tomt.

Nu har kommunen återkallat bygglovet eftersom det han har byggt inte stämmer med ritningarna.

Kommunen har uppmanat grannen att göra nya ritningar och söka nytt bygglov.

Enligt en jurist som jag har talat med så måste kommunen ta in nytt grannytrande eftersom det blir ett nytt bygglov. Men när jag pratar med kommunen så säger man att det kanske inte är nödvändigt att ta in ett nytt grannyttrande.

Är det någon som vet om det finns prejudikat från något liknande fall ?

I brevet till grannen så påpekar komunen att även om han får bygglov så har ingen rätt att bygga på min mark.

Så kan kommunen ge honom bygglov med föbehållet att han måste riva det som är på min mark ?

Någon som har råkat ut för något liknande ?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu skall jag skrämma upp dig lite, och hoppas att jag har fel.

men OM grannen ha "råkat" bygga på din mark så kan han i vissa fall ha rätt att få den mark han gör intrång på, det är alltså inte självklart att han blir tvungen att riva.

I värsta fall så kommer han att kunna ta över en del av din mark, där ett ev. lågt nominellt pris fasställs av lantmäteriet.

Låt oss hoppas att det inte hamnar där, men jag vill bara inskärpa att du genast bör kontakta en fastighetsjurist.

3. W
    Medlem Nivå 1
  4. P
    Medlem Nivå 5
    otroligt nonchalant att bygga så nära och på annans mark,
    men jag måste få fråga märkte du inte att dom byggde på din mark?

5. R
    Medlem Nivå 2
    Finns det en detaljplan för området? Om så är fallet krävs i regel utstakning av certifierat mätfolk om byggnad ligger nära tomtgräns. Detta gäller även attefallshus!

6. L
    Medlem · Nivå 14
    Så är det där jag bor. Vi fick inte mäta ut själva utan det skulle kommunens folk göra, mot en ganska tilltagen ersättning då förstås. Det var t om så att min kvalitetsansvarige skulle kontrollmäta under byggtiden.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Förutom att man inte får bygga på grannens tomt så får man ju inte ens sätt upp ett lite växthus utan att det skall vara ett visst antal meter till tomtgränsen. Kan man slippa den regeln om man har sökt bygglov eller hur kan något få hamna ända intill gränsen? Jag trodde det var typ 5 meter från gränsen som gällde.

8. V
    Medlem Nivå 7
    Om detaljplanerat måste väl grannarna godkänna om byggnaden ligger närmare än 4,5 m ifrån deras tomtgräns. Antar att ditt område inte är detaljplanerat?

9. J
    Medlem Nivå 1
    Kommunerna påstår att de har monopol på utsättning och inmätning men det har de inte.
    De skall godkänna annan person om denna har verifierade nödvändiga kunskaper

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Det beror ju helt på vad det står i detaljplanebestämmelserna! Ganska vanligt att man enligt planen får bygga garage 1 m från tomtgräns, för att ta ett exempel.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Berörda grannar skall alltid höras och få chans att yttra sig.
    Svarar man inte så är det ett tyst medgivande, men du har givit medgivande till det du fått handlingar på tidigare.
    Om det är en väsentlig ändring som att huset kommer närmare dig eller man gör fler fönster åt ditt håll så skall det skickas ut till dig för nytt grannutlåtande.
    Du skall svara på den förfrågan och framföra dina åsikter.
    Om sedan byggnadsnämnden inte tar hänsyn till dina åsikter så har du chansen att överklaga, den chansen kan du missa om du inte svarar på granskningshandlingen.

12. B
    Allvetare · Nivå 14
    Har de ens gjort en utstakning, och om det var tänkt att bygga huset nära gränsen, blev du kallad? Se PBL 10 kap:

Utstakning
    26 § När byggnadsnämnden har gett ett startbesked enligt 23 §, ska nämnden skyndsamt och inom den tid som anges i beskedet låta staka ut byggnaden, tillbyggnaden eller anläggningen och märka ut dess höjdläge, om det behövs med hänsyn till förhållandena på platsen och omständigheterna i övrigt.
    Om byggnaden eller anläggningen till sitt läge är direkt beroende av gränsen mot en grannes fastighet, ska grannen kallas till utstakningen.

13. S
    Medlem Nivå 9

BEVAKA DIN RÄTT och AGERA TIDIGT

Alltså kommunen ska sköta detta, du ska inte behöva leja en jurist. Egentligen. Men det beror på hur långt det har gått, var ni står nu och vad kommunen ämnar göra. Jag skulle som första steg ligga på kommunen och begära besked om hur och när det kommer rättas till. Jag skulle inte som första steg göra civilprocess av det dvs köpa juristhjälp. Däremot läsa på, kartlägga mina möjligheter och planera mina drag.

Skräckexempel finns som sagt, där den felbyggande grannen fått annektera (köpa loss) marken han trängt in på. Jag tror det beror på vad det är för typ av byggnation, hur stor tomten är och hur deb ser ut - och även vilken kommun man bor i. Där jag bor är kommunen sträng och rättvis. Uppfyller byggnaden inte specifikationen enligt lovet så är det rivning som gäller. Men generellt får man som fastighetsägare bevaka sin rätt åt sig själv. Kommunen har ju inga känslor för just din tomt, eller bryr sig om trätor grannar emellan.

Sensmoralen är att ringa kommunen och anmäla felbygge *samma timme* det inträffar. Dvs hålla sig hemma när grannen gör stora saker (utstakning, grävning och liknande). INTE vänta en vecka eller en månad. Det finns nämligen en oskriven regel: Är det byggt så är det byggt. Dvs byggnaden får en viss hävd när den väl är uppförd. Så man ska inte stå tyst och tänka "jisses vad tokigt han bygger, synd att stackarn får riva i efterhand när det inte blir godkänt" för det är inte alls säkert att han blir tvingad till det.

Edit: Hmm TS du skriver att kommunen har återkallat bygglovet för att grannen avvek för mycket. Det låter ju som att han inte har något giltigt bygglov längre utan behöver söka ett nytt. Och i så fall måste ju grannar höras igen. Jag skulle väl inte vara så supersnabb med att säga ja och amen och gratulera till bygget om man säger så...

Redigerat 21 mar 2015 10:24
  14. R
    Medlem Nivå 2
    Det krävs inget certifierat "mätfolk" för att sätta ut ett hus..

15. P
    Medlem Nivå 5
    Beror på i Luleå kommun behöver man det även i icke tätbebyggt område samt kodinater på huset skall lämnas in (byggt 07)