26 330 läst ·
15 svar
26k läst
15 svar
Mindre än 4,5 meter från allmänning?
Sida 1 av 2
Jag vill bygga ett Attefallshus. Helst vill jag bygga ca 2 meter från tomtgränsen till en allmänning. Då måste jag söka bygglov eftersom det är närmare än 4,5 meter, inte sant?
Har någon på forumet någon erfarehet av hur svårt det kan vara att få ett sådand bygglov?
Har någon på forumet någon erfarehet av hur svårt det kan vara att få ett sådand bygglov?
Svaret är att det krävs ett godkännande från grannen (som i det här fallet är kommunen). Hur knepig kommunen är kan variera, en del anser att man för rättvisans och enkelhetens skull ska agera lika mot alla, och då blir det säkert avslag. Andra kommuner kanske resonerar annorlunda, utifrån vad allmänningen används till. Är det en skog som ytterst få nyttjar kan det vara lättare än om det angränsar till en välbesökt park.
Jag tror att det i mitt fall är byalagets "allmänning". Det är en liten gräsmark som sträcker sig utmed hela vår tomt. Den används ibland av vår golftränande granne. Närmaste hus ligger ca 50 meter och ca 100 meter bort.
b8q: Misstänker att praxis hos kommunerna varierar och då blir det väl att skicka in bygglovet och se hur det går ...
b8q: Misstänker att praxis hos kommunerna varierar och då blir det väl att skicka in bygglovet och se hur det går ...
Det yras om i en del trådar att kommunen inte får godkänna byggen som är närmare tomtgränsen än lagstadgade 4,5m
Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Det kan mycket väl vara ett rykte...
Så eftersom jag har fått för mig att jag läst det i några trådar och inte heller funderat på riktigheten i det hela. Så får ni ta mitt svar med en rejäl nypa salt...
Om jag nu mot all förmodan har rätt... så skulle jag väldigt gärna kunna läsa det någonstans... Inte för att betvivlar uppgiften men att läsa det hela kan vara väldigt intressant... Som olika domar att läsa själva domen brukar ofta ge svår på många frågetecken...
Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Det kan mycket väl vara ett rykte...
Så eftersom jag har fått för mig att jag läst det i några trådar och inte heller funderat på riktigheten i det hela. Så får ni ta mitt svar med en rejäl nypa salt...
Om jag nu mot all förmodan har rätt... så skulle jag väldigt gärna kunna läsa det någonstans... Inte för att betvivlar uppgiften men att läsa det hela kan vara väldigt intressant... Som olika domar att läsa själva domen brukar ofta ge svår på många frågetecken...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det finns ingen lag som säger att man inte får bygglov inom 4,5 m från tomtgräns
Olika regler i olika kommuner...Gunnar2 skrev:Jag tror att det i mitt fall är byalagets "allmänning". Det är en liten gräsmark som sträcker sig utmed hela vår tomt. Den används ibland av vår golftränande granne. Närmaste hus ligger ca 50 meter och ca 100 meter bort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Har själv nybyggt hus i Göteborg som står en halvmeter från kommunal mark (Fastighetskontoret resp. Parkförvaltningen) där det ändå inte kan bebyggas rent tekniskt. Notera dock att tomten är utanför detaljplan och utan områdesbestämmelser.
4,5 meter (x2) är väl ändå en brandskyddsåtgärd?
4,5 meter (x2) är väl ändå en brandskyddsåtgärd?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg