Jag vill bygga ett Attefallshus. Helst vill jag bygga ca 2 meter från tomtgränsen till en allmänning. Då måste jag söka bygglov eftersom det är närmare än 4,5 meter, inte sant?

Har någon på forumet någon erfarehet av hur svårt det kan vara att få ett sådand bygglov?
 
Jag hakar på din tråd eftersom jag vill ha samma svar. Vill bygga en friggebod 1 m från tomtgränsen mot en allmänning. Jag har hört att kommunerna kan vara knepiga med det.
 
Svaret är att det krävs ett godkännande från grannen (som i det här fallet är kommunen). Hur knepig kommunen är kan variera, en del anser att man för rättvisans och enkelhetens skull ska agera lika mot alla, och då blir det säkert avslag. Andra kommuner kanske resonerar annorlunda, utifrån vad allmänningen används till. Är det en skog som ytterst få nyttjar kan det vara lättare än om det angränsar till en välbesökt park.
 
Har för mig att jag läste någonstans att endast en privatperson kan ge medgivande i ett sånt här fall och att det är därför det blir problem vid allmänningar...?
 
Kommunal väg/gränd. Men min tomt är höjd så jag har en stödmur som är 2 m över vägen redan. Tog ner 2st 18m björkar där jag tänkt bygga friggan så synen/utsikten blir inte sämre :)
 
Jag tror att det i mitt fall är byalagets "allmänning". Det är en liten gräsmark som sträcker sig utmed hela vår tomt. Den används ibland av vår golftränande granne. Närmaste hus ligger ca 50 meter och ca 100 meter bort.

b8q: Misstänker att praxis hos kommunerna varierar och då blir det väl att skicka in bygglovet och se hur det går ...
 
Gunnar2 skrev:
Jag tror att det i mitt fall är byalagets "allmänning".
Har du hört med byalaget ifall de tycker att det är OK. Det låter ju som första steget.
 
Om allmänningen i detaljplanen visas som allmän plats får du inte bygga Attefallshus där. (Men bygglov kan kanske godkännas.)
 
O
Det yras om i en del trådar att kommunen inte får godkänna byggen som är närmare tomtgränsen än lagstadgade 4,5m
Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte. Det kan mycket väl vara ett rykte...
Så eftersom jag har fått för mig att jag läst det i några trådar och inte heller funderat på riktigheten i det hela. Så får ni ta mitt svar med en rejäl nypa salt...

Om jag nu mot all förmodan har rätt... så skulle jag väldigt gärna kunna läsa det någonstans... Inte för att betvivlar uppgiften men att läsa det hela kan vara väldigt intressant... Som olika domar att läsa själva domen brukar ofta ge svår på många frågetecken...
 
Det finns ingen lag som säger att man inte får bygglov inom 4,5 m från tomtgräns
 
O
Villa vista skrev:
Det finns ingen lag som säger att man inte får bygglov inom 4,5 m från tomtgräns
Det låter rimligt!
Jag sa att man inte skulle lita på mig :p
Nä jag var osäker på det hela... Men det känns rimligt det du skriver!
 
Gunnar2 skrev:
Jag tror att det i mitt fall är byalagets "allmänning". Det är en liten gräsmark som sträcker sig utmed hela vår tomt. Den används ibland av vår golftränande granne. Närmaste hus ligger ca 50 meter och ca 100 meter bort.

b8q: Misstänker att praxis hos kommunerna varierar och då blir det väl att skicka in bygglovet och se hur det går ...
Olika regler i olika kommuner...
 
Har själv nybyggt hus i Göteborg som står en halvmeter från kommunal mark (Fastighetskontoret resp. Parkförvaltningen) där det ändå inte kan bebyggas rent tekniskt. Notera dock att tomten är utanför detaljplan och utan områdesbestämmelser.

4,5 meter (x2) är väl ändå en brandskyddsåtgärd?
 
Johan Gunverth skrev:
4,5 meter (x2) är väl ändå en brandskyddsåtgärd?
Tror inte det.

Anledningen är att ifall det vore brandskydd så skulle det inte vara OK att bygga närmare för att grannen säger ja.
 
lbgu skrev:
Tror inte det.

Anledningen är att ifall det vore brandskydd så skulle det inte vara OK att bygga närmare för att grannen säger ja.
Om inte grannen har sitt hus minst 9m från tomtgräns. Hmmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.