Hej,

Är det någon som har erfarenhet om vad som gäller för en befintlig skaftväg där fastighetsägaren köpt upp flera bakomliggande skaft tomter och nu vill bebygga dessa med 6 fastigheter och leda ner hela fordonströmmen (ligger på ett berg) genom den befintliga skaftvägen (som går precis förbi vårt sovrum).
Vad kan jag göra för att stoppa detta, samtliga grannar är med i en protestgrupp och i kontakt med kommunen där ett ev. bygglov skall beviljas.
Finns det någon gällande praxis ? en skaftväg gäller för en bakomliggande skafttomt eller liknande ?

Om trafiken på vägen blir för stor kan kommunen rusta upp vägen och skicka kostnaden till fastighetsägarna längs vägen, så är det kommunal väg tar de hand om vägen men skickar fakturan till dig.
Men stoppa det går nog inte, vägen är till för trafik, inte för dom som bor vid den. Myndigheter som kommun och lantmäteriet är generellt för vägar då de ökar nyttan av mark.

Fastighet är jord. Man bebygger med byggnader.

Är det kommunal skaftväg eller är det servtitut över privat mark?

Hej, det är ett servitut pa fastighet a och byggd av fastighet B, privat skaftväg

ja, då blir det nog lite mer spännande. Det är väl antagligen så att fastighet B kan få officialservitut på de nya husen också, men känner mig lite osäker. Men som AskeHolst säger, myndighterna ser gärna att det exploateras.

klurigt, jag söker nu efter servitutet för att se om det finns något villkorat i detta såsom att A, som styckade av och sålde B, kan ha reserverat sig för att få använda denna skaftväg som då byggdes av B. Men om det inte finns ngn villkorat, är då detta en enskild privat väg ?

Förutom detta så saknar skaftvägen ett giltigt markbyggnadslov :D

O
Tja... det kan bli svårt att vinna denna fight.
Se till att skaffa bra argument. Inte bara känslomässiga. Det biter inte så hårt. Utan juridiska Att det saknas marklov är en enkel sak att fixa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.