29 766 läst ·
33 svar
30k läst
33 svar
Får en samfällighet göra vad som helst?
Sida 1 av 3
I vår samfällighet har det börjat pratas om att gräva in internet-fiber i fastigheterna. Men min fråga är om en samfällighet ska pyssla med sånt? Vi har en väg, ett dagvattensystem och ett grönområde och enligt stadgarna ska samfälligheten förvalta dessa. Någon som vet vad som gäller rent juridiskt? I en bostadsrättsförening kan jag förstå det, men en samfällighet äger ju inte själva fastigheterna.
Du kan ju se en sammfällighet på två sätt.
1. En som håller ordning och reda på sitt ansvarområde, som kan vara en väg eller ett grönområde m.m.
2. Ett tillfälle att göra något kollektivt av ett gemensamt intresse - då det oftare blir både billigare och lättare att göra på detta sättet, exempelvis dra fiber.
Jag tycker att en sammfällig ska syssla både med 1 och 2, naturligtvis med alla medlemmarnas bästa i syfte.
1. En som håller ordning och reda på sitt ansvarområde, som kan vara en väg eller ett grönområde m.m.
2. Ett tillfälle att göra något kollektivt av ett gemensamt intresse - då det oftare blir både billigare och lättare att göra på detta sättet, exempelvis dra fiber.
Jag tycker att en sammfällig ska syssla både med 1 och 2, naturligtvis med alla medlemmarnas bästa i syfte.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det beror nog lite på vad som står i stadgarna (eller vad styrdokumentet heter i en samfällighet). Man kan inte hur som helst ta in nya verksamhetsområden i samfälligheten. Om man skall ge sig på något nytt (eller sluta sköta något man har haft i verksamheten) så krävs kvalificerad majoritet på en stämma, i vissa fall krävs enhällighet. Då räcker det att en medlem säger nej för att stoppa förslaget.
Så frågan i ert fall handlar nog om samfällighetens verksamhet beskrivs i stadgarna med just vägen grönområdet etc.
Eller om det är mer allmänt beskrivet. Om samfälligheten ex. har förvaltat en centralantennsanläggning så är det troligen OK att "modernisera" den med fiber.
Så frågan i ert fall handlar nog om samfällighetens verksamhet beskrivs i stadgarna med just vägen grönområdet etc.
Eller om det är mer allmänt beskrivet. Om samfälligheten ex. har förvaltat en centralantennsanläggning så är det troligen OK att "modernisera" den med fiber.
Det är inte helt ovanligt att samfälligheter har vuxit och tagit på sig saker som sophantering, TV-nät, kabeldragning för tele & internet, snöskottning, garagebyggnader och en del annat. Det är inget fel med det, utan i allmänhet en bra lösning som är kostnadseffektiv för alla.
Naturligtvis skall dock sådana saker följas av att stadgarna ändras så att de speglar verkligheten. Står det inte att samfälligheten skall ha ett fibernät eller liknande, så kan man naturligtvis inte bygga det.
Allmänt tycker jag att man skall vara lite försiktig med att tvinga igenom beslut som kostar mycket pengar för var och en i samfälligheten, när det inte är en mycket stor majoritet som står bakom (väsentligt mer än 90%). Vad gäller just fibernät så kommer det allt mer trådlösa lösningar med högre och högre hastigheter samt att kopparnätet skrämts upp till hastigheter som gör det svårt att motivera fiber bara för sakens skull.
Naturligtvis skall dock sådana saker följas av att stadgarna ändras så att de speglar verkligheten. Står det inte att samfälligheten skall ha ett fibernät eller liknande, så kan man naturligtvis inte bygga det.
Allmänt tycker jag att man skall vara lite försiktig med att tvinga igenom beslut som kostar mycket pengar för var och en i samfälligheten, när det inte är en mycket stor majoritet som står bakom (väsentligt mer än 90%). Vad gäller just fibernät så kommer det allt mer trådlösa lösningar med högre och högre hastigheter samt att kopparnätet skrämts upp till hastigheter som gör det svårt att motivera fiber bara för sakens skull.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror att det framförallt handlar om ändringar av andelstal. Men kanske även om samfälligheten skall sälja fast egendom. Antag att samfälligheten styckar av en tomt från ett grönområde som ägs av samfälligheten.
var man hittar det, även här lite osäker. Men en samfällighet är i grund och botten en ekonomisk förening, dvs den styrs av lagen om ekonomiska föreningar. Sedan har jag för mig att det finns en tilläggslag som reglerar just samfälligheter.
var man hittar det, även här lite osäker. Men en samfällighet är i grund och botten en ekonomisk förening, dvs den styrs av lagen om ekonomiska föreningar. Sedan har jag för mig att det finns en tilläggslag som reglerar just samfälligheter.
Chansar lite nu:
Det är nog bostadsrätts föreningar du tänker på som är en specialform av ekonomisk förening.
Men samfällighet ska registreras hos länstyrelsen (eller var det lantmäteriet ?) och där ska det noga specificeras vad som ingår i ansvarsområdet, så man kan inte bara utöka området hur som helst, sedan är det ganska stränga regler kring röstning etc
Det är nog bostadsrätts föreningar du tänker på som är en specialform av ekonomisk förening.
Men samfällighet ska registreras hos länstyrelsen (eller var det lantmäteriet ?) och där ska det noga specificeras vad som ingår i ansvarsområdet, så man kan inte bara utöka området hur som helst, sedan är det ganska stränga regler kring röstning etc
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaa har för mig att även samfälligheter räknas dit.
Vad en samfällighet får göra styrs i av det anläggningsbeslut som beslutats av lantmäteriet, eller om det var länsstyrelsen i samband med bildandet. Vill man att nya verksamheter ska ingå räcker det inte att ändra stadgarna, utan det krävs en ny lantmäteriförättning.
Stämmer som Bemmbe säger. Märk väl att vid förrättningen är det lanmäterimyndigheten som ytterst beslutar om den nya verksamhetsgrenen ska få ingå eller inte. Även om medlemmarna är enhälliga om ändringen KAN lantmäterimyndigheten neka. För att ta ett exempel (något löjligt för tydlighetens skull): Anta att alla samtliga medlemmar är gammeldanstokiga och vill anlägga en dansbana som en gemensamhetsanläggning inom samfälligheten...då är risken rätt stor att lantmäteriet anser det olämpligt eftersom det finns risk att framtida medlemmar (om en eller flera medlemsfastigheter byter ägare) inte kommer att dela detta intresse.
Den största anledningen till att det är så här (och f ö också till många av de andra särbestämmelser och restriktioner som gäller för samfälligheter) är ju att medlemskapet är tvingande - en fastighetsägare kan inte gå ur samfälligheten för att han inte gillar vad den hittar på. Därför måste det finnas spärrar som hindrar att nuvarande eller framtida fastighetsägare påtvingas kostnader för sånt som de inte har intresse eller nytta av.
Angående lagarna - det stämmer att samfälligheter lyder under lagen om ekonomiska föreningar men därtill gäller också:
Anläggningslag (1973:1149) ("Anläggningslagen") - reglerar hur samfälligheter bildas och ändras m a p ingående anläggningar och andelstal
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter ("samfällighetslagen") - reglerar (tillsammans med lagen om ekonomiska föreningar) samfällighetsföreningens löpande verksamhet.
Den största anledningen till att det är så här (och f ö också till många av de andra särbestämmelser och restriktioner som gäller för samfälligheter) är ju att medlemskapet är tvingande - en fastighetsägare kan inte gå ur samfälligheten för att han inte gillar vad den hittar på. Därför måste det finnas spärrar som hindrar att nuvarande eller framtida fastighetsägare påtvingas kostnader för sånt som de inte har intresse eller nytta av.
Angående lagarna - det stämmer att samfälligheter lyder under lagen om ekonomiska föreningar men därtill gäller också:
Anläggningslag (1973:1149) ("Anläggningslagen") - reglerar hur samfälligheter bildas och ändras m a p ingående anläggningar och andelstal
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter ("samfällighetslagen") - reglerar (tillsammans med lagen om ekonomiska föreningar) samfällighetsföreningens löpande verksamhet.
Kan du förklara det där lite närmareFarzan skrev:Den största anledningen till att det är så här (och f ö också till många av de andra särbestämmelser och restriktioner som gäller för samfälligheter) är ju att medlemskapet är tvingande - en fastighetsägare kan inte gå ur samfälligheten för att han inte gillar vad den hittar på. Därför måste det finnas spärrar som hindrar att nuvarande eller framtida fastighetsägare påtvingas kostnader för sånt som de inte har intresse eller nytta av.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
I en vanlig förening kan man välja om man vill vara med eller ej. Om man inte är nöjd med beslut som tas så kan man välja att lämna föreningen.
En samfällighet ger inte den möjligheten. Samfälligheten är obligatoriskt knuten till de fastigheter som ingår i samfälligheten. Enda sättet att slippa vara med i samfälligheten är att du säljer din fastighet.
Därav att det måste finnas ett lite hårdare regelverk för vad som får göras inom ramen för samfälligheten. En majoritet skall inte kunna trycka på minoriteten vad som helst.
En samfällighet ger inte den möjligheten. Samfälligheten är obligatoriskt knuten till de fastigheter som ingår i samfälligheten. Enda sättet att slippa vara med i samfälligheten är att du säljer din fastighet.
Därav att det måste finnas ett lite hårdare regelverk för vad som får göras inom ramen för samfälligheten. En majoritet skall inte kunna trycka på minoriteten vad som helst.
Det här är lite intressant för oss också. I vår samfällighetsförening (som tidigare var en vägförening) finns, förutom vägarna, även nåogthundratal hektar mark, en badplats samt en gammal lada som fungerar som samligslokal och pub och festlokal.
Nu är det ett antal personer som vill rusta ladan (min. 350´) och frågan är ju då om en samlingslokal, festlokal mm ingår i samfällighetens normala verksamhet?
Nu är det ett antal personer som vill rusta ladan (min. 350´) och frågan är ju då om en samlingslokal, festlokal mm ingår i samfällighetens normala verksamhet?
Den där ladan är ett typexempel på något som inte bör ligga i en samfällighet. Istället kan man bilda en separat förening, då den inte har någon direkt förbindelse med fastigheterna. Då kan de som är intresserade av ladan som festlokal, vare sig de bor i samfälligheten eller ej, vara med och dela på kostnader och intäkterna där.
Jag tror att det är viktigt att samfälligheter bara sysslar med sådant som berör alla fastighetsägare, som ledningar, vägar, sophantering etc. Jag ser inga bekymmer då med att man lägger ihop flera olika verksamheter i samma samfällighet för att spara administration. Men en festlokal skall man nog försöka hålla långt ifrån samfälligheten.
Jag tror att det är viktigt att samfälligheter bara sysslar med sådant som berör alla fastighetsägare, som ledningar, vägar, sophantering etc. Jag ser inga bekymmer då med att man lägger ihop flera olika verksamheter i samma samfällighet för att spara administration. Men en festlokal skall man nog försöka hålla långt ifrån samfälligheten.