Satsa heller på att bli kompis med syrran.

Intressanta är väl ett steg längre, syrran arvlös efter ditt frånfälle kan väl vara ok men vad händer efter sambon ? Syskon barn till dig själv kanske är bättre än allmänna arvsfonden ? Se till att säkra upp i två steg

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
ktm250 skrev:
Men om jag inte dör (tänker olycka) så får inte min sambo min egendom och då kan inte heller sambons släktingar åberopa mitt testamente!?!
Jag tänkte mer fallet att ni båda dör i samma flygolycka eller liknande.

b_hasse skrev:
Eftersom du inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn etc) så kan du testamentera allt till vem du vill. Om ni gifter er behöver du inte ens skriva testamente, din fru kommer ärva allt (om ni inte har fått barn).
Här ovanför har du svaret, strunta i orden "din fru". Alltså, gå till jurist och få hjälp att teckna papper för att sambon ska ärva dig (och kanske även du sambon). Sedan är det klart. Eller så gifter man sig, då är det också ordnat. Svårare än så är det inte.

• Gilla
ktm250
  • Laddar…
K
haavard skrev:
Satsa heller på att bli kompis med syrran.
Kommer aldrig att ske. Har vi varit som "hund och katt" i snart 40 år så kommer det aldrig ske

I min närhet finns ett sådant fall där de skrivit ömsesidigt testamente. Vad som händer när den förste dör är ju klart men vad händer när no2 avlider? Delar man lika till bådas syskon? Eller är det den sist levandes syskon som ärver.

Det är klart att det kan ju vara inskrivet i testamentet så är det solklart.

Protte

O
Som sagt, det är inga större problem att slänga ut syrran ur ditt testamente... Men som skrivits tidigare, tänk på vad som händer i andra och tredje led, vem ska då ärva?
Men knalla iväg till en jurist, så kan ni även passa på att fixa samboavtal och liknande...
Tänk dock på att hålla testamentet "uppdaterat" om det händer någonting i livet så kan det vara värt att tänka igenom testamentet.
Jag känner en som brukar kolla igenom testamentet en gång om året lagom till deklarationen...
Det kanske känns lite väl överdrivet....
till exempel, det blir två torsdagar i veckan som dessutom infaller en helgfri söndag där du och din syrra blir vänner... då kanske man vill uppdatera sitt testamente...;)

Redigerat:
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
ktm250 skrev:
En erfaren åkare skriver aldrig crossmotorcykel :)
Nej, precis.

De flesta crossåkare brukar vara rätt stökiga och mest bröla olika läten :)

Skulle de mot förmodan skriva crossmotorcykel så skulle det garanterat vara särskrivet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
...Vad som händer när den förste dör är ju klart men vad händer när no2 avlider? Delar man lika till bådas syskon? Eller är det den sist levandes syskon som ärver...
Vad ända in i humhum spelar det för roll vem som i en fiktiv framtid ärver vem.
Skall man gå och hata syskonbarn och syskonbarns barn bara för att man inte kan komma överens med syrran?

Hur långt sträcker sig arvsynden :p
Släpp frågan och lev i stället!

O
Verkar vara tråkigt att gå runt å planera för döden... Döds tråkigt :p

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
K
KnockOnWood skrev:
Vad ända in i humhum spelar det för roll vem som i en fiktiv framtid ärver vem.
Skall man gå och hata syskonbarn och syskonbarns barn bara för att man inte kan komma överens med syrran?

Hur långt sträcker sig arvsynden :p
Släpp frågan och lev i stället!
Hata är ett starkt ord som jag inte känner mig bekant med och bara för att jag och syrran inte är helt hundra med varann så betyder det inte att jag ogillar hennes barn.
Hursom så har jag fått svar på min fråga.

K
Odjuret skrev:
Verkar vara tråkigt att gå runt å planera för döden... Döds tråkigt :p
Sant, men ack så viktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.