3 174 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Är bodelningsavtal obligatoriskt?
Hej
Jag och min sambo äger ett hus gemensamt, men nu lutar det åt separation.
Jag var i kontakt med vår "bolånekontakt" på banken angående tillvägagångssätt om jag ska köpa ut min sambo.
Bankkontakten hänvisade då till "juristen" och av denne upprättat bodelningsavtal.
Är det obligatoriskt med bodelningsavtal?
Om inte, är det korkat att hoppa över det?
Kan man göra det själv, utan jurist?
/C
Jag och min sambo äger ett hus gemensamt, men nu lutar det åt separation.
Jag var i kontakt med vår "bolånekontakt" på banken angående tillvägagångssätt om jag ska köpa ut min sambo.
Bankkontakten hänvisade då till "juristen" och av denne upprättat bodelningsavtal.
Är det obligatoriskt med bodelningsavtal?
Om inte, är det korkat att hoppa över det?
Kan man göra det själv, utan jurist?
/C
Om det är en fastighet som ni idag äger gemensamt kommer lantmäteriet att kräva papper antingen köpeavtal, gåvobrev eller bodelning för att ändra lagfarten. Så även om ni inte går till juristen behöver ni ändå skriva en bodelningsavtal. Det skyddar även dig från att din sambo kommer om något år och kräver mer pengar eller andra gemensamma saker du fått behålla
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Som sagt att hitta en mall borde vara lätt. Det ni kanske behöver hjälp med är att räkna ut ett rättvist pris. Ni bör ju minst ta hänsyn till latent reavinstskatt (den som tar över, kommer senare att få betala reavinstskatt även på den andres andel). Och ofta tar man även upp en fiktiv mäklarkostnad. Dvs. OM ni istället hade sålt på öppna marknaden, så hade ni ju haft en kostnad för mäklare.
Just reavinst vet jag inte om vi kan räkna med någon.
Just nu lutar det nog åt en värdering på samma belopp vi köpte huset för.
Den fiktiva mäklarenkostnaden håller jag med om och har tagit upp, men min sambo gillar inte idén. Vet inte om jag orkar bråka om det heller, och det kan också kompenseras för vid lösöresuppgöresen.
/ C
Just nu lutar det nog åt en värdering på samma belopp vi köpte huset för.
Den fiktiva mäklarenkostnaden håller jag med om och har tagit upp, men min sambo gillar inte idén. Vet inte om jag orkar bråka om det heller, och det kan också kompenseras för vid lösöresuppgöresen.
/ C
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det finns en del delade meningar om rimligheten att räkna med en mäklarkostnad. Om man i övrigt lyckas hålla någorlunda sams, så kanske det är fel att få en strid om den. Noll i värdeutveckling förenklar ju på många sätt.
Ett bodelningsavtal är inte obligatoriskt. Mer än att man såklart måste komma överens muntligt om hur samboegendomen ska fördelas, förstås. Enligt 8 § sambolagen skall bodelning ske på begäran av någon av parterna. Sådan begäran måste framställas senast inom ett år från samboförhållandets upphörande.Costanza skrev:Hej
Jag och min sambo äger ett hus gemensamt, men nu lutar det åt separation.
Jag var i kontakt med vår "bolånekontakt" på banken angående tillvägagångssätt om jag ska köpa ut min sambo.
Bankkontakten hänvisade då till "juristen" och av denne upprättat bodelningsavtal.
Är det obligatoriskt med bodelningsavtal?
Om inte, är det korkat att hoppa över det?
Kan man göra det själv, utan jurist?
/C
Men eftersom ni äger en fastighet tillsammans måste ju förstås det regleras skriftligt, särskilt som det var er gemensamma bostad.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Plåthuset: Finns det något annat dokument än bodelning, eller ev. ett köpebrev som skulle kunna vara aktuellt för att överföra ägandet i ett sådant här fall?
Där då köp istället för bodelning borde vara sämre eftersom det utlöser lagfart (stämpelskatt), och ev. reavinstbeskattning.
Där då köp istället för bodelning borde vara sämre eftersom det utlöser lagfart (stämpelskatt), och ev. reavinstbeskattning.
Den här delen av vår bodelning är nu avklarad, och vi skrev ett bodelningsavtal efter en mall vi hittade på nätet.
Kollade även på biblioteket, och i böcker om familjerätt finns en del exempel.
Ett bodelningsavtal är relativt okomplicerat tycker jag.
En sak som höll på att ställa till det lite för oss var dock bankens hållning.
Jag som skulle ta över huset skulle ju även ta över lånen, och normalt sett (som vid husköp) hjälper banken till med lagfartsansökan. Det skulle de göra vårt fall med, OM bodelningsavtalet var skrivet av en jurist.
Eftersom vi skrev vårt själva krävde banken att vi själva ansökte och fick igenom lagfartsändringen innan de skrev över lånen på mig.
Det gick bra, men det höll på att bli tidsnöd på grund av lantmäteriets handläggningstid.
/C
Kollade även på biblioteket, och i böcker om familjerätt finns en del exempel.
Ett bodelningsavtal är relativt okomplicerat tycker jag.
En sak som höll på att ställa till det lite för oss var dock bankens hållning.
Jag som skulle ta över huset skulle ju även ta över lånen, och normalt sett (som vid husköp) hjälper banken till med lagfartsansökan. Det skulle de göra vårt fall med, OM bodelningsavtalet var skrivet av en jurist.
Eftersom vi skrev vårt själva krävde banken att vi själva ansökte och fick igenom lagfartsändringen innan de skrev över lånen på mig.
Det gick bra, men det höll på att bli tidsnöd på grund av lantmäteriets handläggningstid.
/C
Klicka här för att svara
