C
hempularen skrev:
I praktiken ser ju föreningen till att sådant blir utrett i samband med en överlåtelse.

I mitt tycke finns här en tvetydighet i lagen. För å ena sidan så har föreningen panträtt i bostadsrätten för en medlems skulder till föreningen. Dvs. OM pengarna inte kommer in så har föreningen rätt att sälja bostadsrätten på exekutiv auktion. Och det står inget om att den rätten skulle försvinna när någon annan tar över bostadsrätten.
Var också tvungen att dubbelkolla och jag tycker nog att det är rätt tydligt:
6 kap. 8 §: Den som förvärvar en bostadsrätt svarar inte för de betalningsförpliktelser som den från vilken bostadsrätten har övergått hade mot bostadsrättsföreningen.

Dvs. föreningen kan knappast tvångsförsälja bostadsrätten pga en tidigare medlems skulder. Det skulle ju innebära att den nya medlemmen skulle få ta smällen. Det är väl just därför som, precis som du skriver, den normala gången är att föreningen stämmer av detta vid överlåtelse - för att eventuellt vägra överlåtelse innan eventuella skulder är reglerade.

Nu var det visserligen inte BRF frågan gällde, men spontant sällar jag mig till de som tror att TS skall betala hela beloppet och får sköta ev. avräkning själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.