A
Anders_Nilsson: Tycker seriösa mäklarfirmor och Hemnet borde driva att ALLA hus ALLTID säljs med komplett friskrivning. Det har byggts rätt lite på senare år i många kommuner så många bestånd är rätt gamla. Jag ser ingen samhällsekonomisk vinst med det här dolda-fel-skojeriet. Lite som SAAB-Automobilekonkursen, bara jurister och rättsfolk som tjänar pengar. NI som spyr på mig bör komma ihåg
167 svar · 23,9k läst
M
Mattias Axelsson: Ja stämmer . Det var tvärt om ja menade. Om det inte är inskrivet
13 svar · 1,6k läst
O
Odjuret: Om har sån där Garbo så kan de kräva att huset skall besiktigas av en besiktningsman. Annars så kolla med husleverantören vad de har för krav!
2 svar · 696 läst
H
hempularen: Beskriv mer. Ni är alltså sambo nu? Eller har ni separerat? Frågan brukar oftare vara hur en sambo skall kunna bli full delägare i den gemensamma bostaden för att känna sig trygg, så frågan känns lite udda, om jag förstått den rätt. OM vi antar att ni är sambo nu, så bör du tänka på att OM fastigheten har anskaffats under tiden ni varit ihop, så kan den bli delad 50/50 vid en
1 svar · 1,4k läst
L
ljungabo: Demmpa "bad & kakel" är nog ute ur bilden.Kollar in en annan offert.Men återkommer angående en ny offert. Tack för hjälpen. :thumbup:
16 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Jo slutbevis (fast det hette ngt. annat snarlikt då) har alltid behövts. Däremot så har kraven skärpts kraftigt mot slarv. Tidigare kunde man "glömma" begära det ganska länge, och ändå använda huset. Numera blir det saftiga böter om man tar ett bygge i bruk innan slutbeviset finns.
12 svar · 11,0k läst
haavard
haavard: Om din tomt är äldre än detaljplanen "drabbades" den inte av planbestämmelsen.
1 svar · 1,7k läst
Ramnemark
Ramnemark: [citat] Det beror ju på om huset köptes under föhållandet. Gjordes det så är de nästan mer krångel när de är slut eftersom huset ändå ska delas 50-50. Om man inte har ett samboavtal. Sambolagen gör ju att de inte spelar någon roll vem som äger när det ska separeras.
19 svar · 12,0k läst
Villa vista
Villa vista: JAg har ej lustläst mallen, men det finns ingen mall som kan garantera att man finner alla ev fel i en byggand. Beror ju även på b-mannens kompetens. Mallens syfte är att ha med sig fel/risk-områden som är vanligast och mest kostsamma. Sen är det stor skillnad mellan en entreprenadbesiktning och en jordabalkbesiktning. Ang jordabalkbesiktniong, där tycker jag att en b-manna-organisation
35 svar · 4,9k läst
M
MiaGbg: Hejsan, Några år sent kanske men, sitter nu i denna situation som beskrivs i denna tråd. Vi anlitade en hantverkare för att fixa vårt badrum men, pga omständigheter gick han i konken för ett par år sedan... (Han är välanlitad i vårt område och kan sin sak men, hade otur med en kund som ställde in ett husbygge vilket satte honom i en svår sits och konkurs var oundvikligt. Bolaget
12 svar · 30,7k läst
F
Felde: om jag förstått det rätt så har man tidigare byggt ihop plattor och stommar. Idag separerar man både platta och stomme för att minska störande ljud mellan. Antar att det enda som eg sitter "ihop" är fasaden ?
7 svar · 3,6k läst
R
robban2012: Hur lyhört är det? har ni gjort mätningar och jämfört med andra lägenheter i föreningen? Vad säger er granne? Det bord ju även vara lyhört hos honom? Vad är det för åtgärder som föreningen har gjort?
16 svar · 6,8k läst
E
elisa_82: ja men kanske till 11/ 2015 blir lättare då! då blir kvar runt 300 000 på den dyrast som är på 4. och rörligt på rästen .
2 svar · 1,0k läst
W
West Man: Tack, de svaren jag letade efter!
3 svar · 2,9k läst
B
BouldeR: Tack för alla svar! Detta ska undersökas vidare och tid ska bokas hos juristen på min bank. Kommer återkomma och delge för er hur det går. Mvh
18 svar · 3,5k läst
L
lbgu: [citat] Att du ens frågar detta. Självklart vill man inte ha en besiktningsman som verkar vara kompis med byggherren. Ifall du märkte detta vid besiktningen så borde du sagt stopp och tagit en annan besiktningsman. Skrämmande att byggherren och besiktningsmannen öppet visar att de är kompisar. Ifall de hade lite hjärna så skulle de göra allt för att dölja detta faktum.
3 svar · 5,0k läst
I
injonil: TS loggade in senast 2011...
6 svar · 2,5k läst
R
RoBo: Normalt är det bara ett kärl av plast på köldbäraren. Men tex. om man har frikyla där brinen går upp högre än pumpen trycksätts kalla sidan med expansionskärl i metall och manometer.
25 svar · 4,6k läst
·
J
Jehu: [citat] Detta är ett antal lokala firmor det handlar om. Och de flesta är fortfarande aktiva i sina branscher, på olika sätt. Elektriker, snickare, rörmockare, grävare, plåtslagare...håhåjaja. Det finns historier så det räcker. Bara en av dom jag r sur på - efter att han fått alldeles för mycket betalt slutade han komma och påstod att jag inte betalt. Trots att han fick cash och vi
49 svar · 13,3k läst
·
Karl_Pedal
Karl_Pedal: [citat] Ja visst är det en intressant frågeställning :) Frågan är ju dock varför lagen finns ifall det vore ok för kommunen att försumma dessa skyldigheter. Var ska man annars vända sig för att finna föreläggandet? Det är såklart möjligt att ställa ut ett nytt föreläggande. Om det skulle komma till det skedet, är det då kommunens första egna notering om påbörjat svartbygge
2 svar · 1,3k läst
P
Plåthuset: Det finns ju också väldigt gott om "cykelparkering förbjuden"-skyltar som inte har något berättigande. Men många följer ju dem, så de fyller säkert sitt syfte för den som satt dit skylten.
11 svar · 1,8k läst
B
Bluff: Nix vi köper av Småa, som jag mestadels hört gott om! Tack ändå!
9 svar · 3,2k läst
H
Henri: [citat] Kan intyga att tidsfaktorn i en sådan här situation väger väldigt tungt. Själva drabbades vi av sju månaders störning i boendet när vår vattenskada skulle torkas ut med värmefläktar och golven med isolering skulle återställas. Efter denna upplevelse är jag mer benägen att avstå en del pengar mot att snabbare kunna få ett normalt liv igen.
9 svar · 1,4k läst
S
Sir Duke: [citat] Nej men många firmor kör fulspel och saltar och försöker blåsa kunden på olika sätt. De är inte vana eller villiga att hantera reklamationer. Utan går väl bara vidare till nästa uppdrag.
51 svar · 16,5k läst
pelpet
pelpet: Jag föreslår att ni startar om värderingsprocessen eftersom ni gjort saker i fel ordning. Ni borde första ha besiktigat huset och sedan ha gjort värderingen. Nu har ni istället gjort en värdering baserad på ofullständig information. Jag vet att det här är exakt samma sak som MathiasS föreslår men det är ett annat sätt att uttrycka det på ifall det är svårt att nå fram till part
22 svar · 4,5k läst
holmberg87
holmberg87: Kan tänka mig att det var vanligare att göra såhär på 70 eller 80-talet men mitt hus är ju betydligt nyare än så. Iofs kanske det inte är något större fel så länge man inte har uppenbara problem i väggarna. Jodå avsaknaden av fönsterbleck gjorde säkert sitt med att ta ihjäl panel på vissa ställen. Kanske är sviter från det som jag stöter på nu också. Tror inte väggen
24 svar · 13,0k läst
K
knutte2: Vad händer om bodelning har skett (men paret är fortfarande gifta men bor på skilda håll) och den ena partnern köper den f.d fastigheten efter bodelningen med hjälp av ett personligt lån, och den part som köpt parets f.d. gemensamma bostad avlider? Ärver den kvarvarande partnern fastigheten och övertar f.d.makens personliga lån?
0 svar · 917 läst
H
hempularen: Jag ser flera problem här med att få detta till ett dolt fel. Det mest uppenbara är ju att du har baklut på balkongen, detta borde upptäckts inom ramen för din undersökningsplikt. Överhuvudtaget låter det som du hade flera tveksamheter i konstruktionen som borde föranlett en djupare undersökning. Framförallt eftersom balkonger och deras anslutning till huset är en oerhört vanlig
6 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Med tanke på hur väggen på högersidan ser ut precis där spånskivorna börjar så har det antagligen varit någon inbyggnadsgarderob eller liknande där från början. Eller så har det där sovrummet kommit till i efterhand genom att flytta några väggar. I det hus där jag växte upp flyttade pappa väggen mellan två sovrum. I det huset jag bor i nu har jag rivit en vägg och en skorsten
11 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.