Halloj!
Jag har råkat ut för en grinig tjänsteman på stadsbyggnadskontoret som verkar tro att han är antikvarie vid Drottningholms slott snarare än en av mig avlönad byråkrat i Stockholms kommun.
Nog raljerat.

Det byggs om och till som satan i området där jag bor. På vår gata ser alla hus likadana ut. Eller snarare gjorde förr. 40% av kåkarna har tillbyggnader som ligger närmare tomtgråns än 4,5 meter.
Vi vill göra samma typ av tillbyggnad som flera andra hus har. Tjänstemannen på SBK spjärnar emot.
Ett argument som denne ännu inte använt sig av för att avslå vår ansökan skulle kunna bli att de andra utbyggnaderna har byggts ovanpå garage (dessa ligger nere i suterräng och sticker endast upp någon meter eller så ovan mark) och utgör därför endast en smärre avvikelse från detaljplan.

Jag är inställt på att det kommer att bråkas lite för att sedan landa i byggnadsnämnden där jag kommer att hävda likabehandlingsprincipen. (Detta skedde i ett annat bygglovsärende på gatan, med annan typ av utbyggnad, samma tjänsteman. Grannen vann.)

Så, jag talade med vår arkitekt som hjälper oss med ritningar och goda råd. Efter att ha läst tjänstemannens korta utlåtande med rekommendation att återkomma med en annan ansökan som passade hans tycke bättre, svarade arkitekten mig på följande vis;

"Då tycker jag att vi ska försöka trixa med honom istället och utnyttja attefallsreglerna, enligt vilka man får göra EN tillbyggnad på max 15 kvm, oavsett tidigare bebyggd area och oavsett avstånd till tomtgräns. Så länge berörda grannar ger sitt medgivande. Se: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/

Jag tänker att man söker bygglov för planenliga tillbyggnader men efter att bygglovet är beviljat gör en anmälan om ytterligare 15 kvm tillbyggnad av vardagsrummet. På så sätt får ni vardagsrummet som ni vill ha det och som vi ritat"

Så, vad tror ni som hänger i denna del av ByggaHus, skulle detta kunna vara en framkomlig väg, eller kommer Stadsbyggnadskontoret hem till mig i samlad tropp och ger mig spö för att jag försöker en sådan fuling?

• Gilla
Stadsarkitekten och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ju lite märkligt att göra en attefallstillbyggnad på en planerad tillbyggnad som ännu inte är påbörjad.
Jag får i alla fall inte ihop det riktigt. Tror att du kommer att få spö :)

Vi får utan krångel bygglov för att flytta ut väggen 1,5 meter. Vi vill flytta ut den 3,5. Arkitektens tanke är att få ett bygglov på 1,5 och tillstånd att dra igång arbetet. Låt oss säga att vi börjar lite smått med schaktning. Någon gång i detta skede skall vi alltså göra en bygganmälan för attefall på ytterligare 2 meter så att vi kommer upp i våra önskade 3,5.

Ja, jag förstår tanken. Och det skall bli intressant att se hur det hela avlöper.

Tänk på alla elaka, avundsjuka grannar som kollar varje spadtag ni tar :)

Om det är en paragrafryttare så misstänker jag att Attefaslsdelen inte får byggas förrän du har slutbevis för den första lovpliktiga delen.

O
Troligtvis så måste det göras som en tvåstegs raket... först den ena tillbyggnaden sedan, när den är klar göra nästa...

Risken för spöstraff är stor... Akta dig bada så ingen fuskar och tar med sig lasermåttet... :p

hempularen skrev:
Om det är en paragrafryttare så misstänker jag att Attefaslsdelen inte får byggas förrän du har slutbevis för den första lovpliktiga delen.
Det är inte bara paragrafrytteri. Det är också så det skall göras om man följer reglerna.
Först bygga klart och sen anmälan om att få bygga till.

Sen är det inte säkert att attefallarn godkänns. Det verkar som om den kan komma närmare vägen än 4,5 meter? Vem skall i så fall godkänna?

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Tråkigt nog så verkar det som om det där med att kombinera en "vanlig" tillbyggnad med attefalltillbyggnaden måste ske i två steg där får ett slutbesked för den "vanliga" tillbyggnaden innan man fortsätter med attefall, enligt Boverket.

Protokoll från frågestund med boverket inför attefallstillbyggnad om upp till 15kvm

Utdrag från protokollet,

Kan man söka bygglov för tillbyggnad där man använder sig av befintlig byggrätt och samtidigt göra en anmälan om 15kvm tillbyggnad, PBL 9 kap. 4b §? Kan den lovbefriade tillbyggnaden vara integrerad i den lovpliktiga?

Om de båda tillbyggnaderna inte byggs ihop eller har kontakt med varandra är svaret ja. Byggnadsnämnden behandlar då ansökan om bygglov och anmälan parallellt.

Om tillbyggnaderna byggs ihop eller har kontakt med varandra anser Boverket att svaret är nej. Det blir då fråga om en och samma tillbyggnad, som ska prövas i ett och samma ärende. Om den sammanlagda bruttoarean blir större än 15m2 krävs bygglov. Boverket anser att det är först när slutbesked getts för den bygglovpliktiga åtgärden som nämnden kan bevilja startbesked för den lovbefriade tillbyggnaden. Det omvända gäller också, dvs. det är först när en lovbefriad tillbyggnad fått slutbesked som en lovpliktig tillbyggnad kan göras till den.

• Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Jag kan nog tänka mig att en välvilligt inställd bygglovsavdelning skulle kunna tumma på de reglerna, om det gäller en total tillbyggnad som de egentligen gillar. Men som de måste stoppa pga,. detaljplan osv.

men här är det ju en handläggare som inte är välvilligt inställd, så det blir nog problem.

Kanske går att bygga den första lovpliktiga delen klar, med en vägg som görs så billig som det bara är möjligt, för att riva när man sedan går vidare med attefallsdelen...

haavard skrev:
Det är inte bara paragrafrytteri. Det är också så det skall göras om man följer reglerna.
Först bygga klart och sen anmälan om att få bygga till.

Sen är det inte säkert att attefallarn godkänns. Det verkar som om den kan komma närmare vägen än 4,5 meter? Vem skall i så fall godkänna?
Väggen kommer att gränsa mot en granne och det blir mindre än 4,5 meter till tomtgränsen. En hög häck sträcker sig längs med tomtgräns. Enligt attefallsreglerna så skall det räcka med godkännande från grannen + lite pappersformalia som skickas fram o tebax. Grannen godkänner våra planer så där blir det inga problem.

hempularen skrev:
Jag kan nog tänka mig att en välvilligt inställd bygglovsavdelning skulle kunna tumma på de reglerna, om det gäller en total tillbyggnad som de egentligen gillar. Men som de måste stoppa pga,. detaljplan osv.

men här är det ju en handläggare som inte är välvilligt inställd, så det blir nog problem.

Kanske går att bygga den första lovpliktiga delen klar, med en vägg som görs så billig som det bara är möjligt, för att riva när man sedan går vidare med attefallsdelen...
Jag kan tänka mig att det måste landa där om man kör trixet. Bekymmret är ju plattan som skall gjutas. Rummet som skall byggas ut ligger mellan 0,4 - 0,7 meter över befintlig mark. Helst vill man ju göra hela grundläggningen i ett svep och det ser väl lite lattjo ut om denna s a s sticker ut 2 meter från bygglovsbyggda utbyggnaden.

Om den utstickande plattan kan bli en bygglovs-/anmälansfri altan skall det gå bra. Senare gör du en anmälan för att bygga in altanen.

• Gilla
snickarinnan och 2 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Om den utstickande plattan kan bli en bygglovs-/anmälansfri altan skall det gå bra. Senare gör du en anmälan för att bygga in altanen.
Haha, ja det verkar som det smartaste!

Attefallshuset ska vara en komplementbyggnad och får vara 25 m2.
I det här fallet tycker jag det verkar bättre att komma med ett förslag som faller bygglovshandläggaren på läppen.

Det blir svårt. Om det skall falla på hans läpp så blir vår tillbyggnad alltför liten för att vara meningsfull. Gissningsvis blir kostnaden en halv miljon per m2 om vi lejer ut det. Det är dyra metrar det.

Prioriteringslistan ser enligt mitt förmenande ut så här; Utbyggnaden skall i första hand funka för oss och för våra grannar.

Löskefolk som knatar förbi på gatan mot okända mål skall slippa få hjärtattack av en allt för anskrämlig utbyggnad.

Därefter kommer jordens övriga befolkning, stadsbyggnadskontoret är en liten delmängd i denna kategori.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.