Byggahus.se

Biten av hund ...

1. palbin
    Medlem Nivå 10
    Jag har blivit ordentligt biten av grannens hund - den
    har gjort utfall mot mig ofta så jag behövet cykla av
    vägen för komma undan medan grannarna försöker
    kontrollera den - jag har därför gjort för vana att för-
    varna dem så de kan ansamla krafter för kontrollera
    hunden ... .

Men igår gjorde jag inte det och då bet hunden orden-
    tligt i min vänstra vad - inte så det gick igenom (de har
    väl inte så vassa tänder och jag hade tjocka jeans mm)
    - men det kännas som måttliga mjukdelsskador fortfar-
    ande mer än ett dygn efter - med lite konstiga domnin-
    gar mm - fortfarande kunde de knappt hålla undan hun-
    den från fortsätta bita mig ... .

Detta kan väl inte vara OK, eller? Poilsanmäler man det
    - eller åker man och pratar med polisen? (Kan jag döda
    hunden om det händer igen - det måste väl vara OK -
    eller skall man bara finna sig i att bli uppäten till lagen
    anänder?)

Tacksam för råd ...

Redigerat 1 mar 2015 23:25
  2. L
    Medlem · Nivå 14
    Jag vet vad jag hade gjort om den hade bitit mig. Något som hundens ägare borde ha gjort för länge sedan om den är så aggressiv. Tänk om ett litet barn går förbi..
    En polisanmälan är annars vad du kan göra i detta läget. Skaffa ett läkarintyg på dina skador.

Redigerat 1 mar 2015 23:34
    • Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle
    1. Dödat hunden
    2. Dödat grannarna.

Men skämt åsido är naturligtvis detta inte OK, att du blir anfallen och biten av tamhundar i området där du bor.

Punkt ett är väl att ta ett allvarligt samtal med grannen.
    Det är ju, som oftast, inte hunden det är fel på, utan matten/hussen.

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 9
    Du bör prata med grannen så att de har hunden kopplad, vad säger andra grannar? Hur stor är hunden? Vad är det för ras? Det verkar ju inte vara en med jättestyrka för då hade den bitet igenom jeansen?

Redigerat 1 mar 2015 23:41
  5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag tror att grannen kan bli skadeståndsskyldig. Dokumentera allt, skaffa läkarintyg och ring sedan försäkringsbolaget för att diskutera med dem hur frågan ska hanteras juridiskt.

Har för mig att en hund som beter sig på det sättet ska avlivas. Grannen har varit vårdslös som inte har hållit efter den bättre. Ta en diskussion med polisen om detta. Jag hade dock väntat med anmälan, och hade istället använt detta som påtryckningsmedel för att få grannarna att avliva hunden.

Men först iväg till sjukan och kolla så att du inte fått en infektion, eller liknande.

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Palbin är ju inte skadad, bara skrämd. Ingen blodutgjutelse, bara lite rädsla.
    Inte mycket att gå till sjukhus och advokat med alltså.
    Bättre att hantera på lokal nivå.

Så jag upprepar mitt #3

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur man än ska hantera det så måste det resultera i avlivning av hunden, eller möjligen att den byter hem och hamnar i professionella händer som kan försöka få rätsida på hunden innan avlivning.

Precis som lordi skriver, tänk om nästa offer blir ett barn med vanställt utseende för resten av livet.

edit:
    Läkarintyg, ordna med ev vittnen, skriva ner händelsen känns som rätt bra idéer just nu.
    Jag tror att man kan göra polisanmälan som får ligga vilande medan man kollar igenom alternativ.

Redigerat 2 mar 2015 00:24
  8. H
    Medlem Nivå 9
    Frågan är hur stor är hunden? Är det en valp?
    Är det en hund som ogillar cyklister? Har hunden varit ute för något så att hunden är rädd för cyklar? Kanske vore idé att besöka grannen och hunden och prata igenom problemet och lära känns hunden?

9. palbin
    Medlem Nivå 10
    Hunden är dum i huvet - det är ngn slags ordentligt storväxt brun-vit
    spaniel typ - så egentligen ganska ofarlig (i ngn slags hårdare men-
    ing) - jag tror jag sparkade ut eller lös någon tand på den igår (om jag
    hade tur :) ) - men den kan ju ändå bita en del - den har som jag för-
    står uppfostrats dåligt av sina ägare - eftersom den gjort utfall mot
    mig upprepat tidigare har jag egentligen inte lust prata med grannarna
    utan mer att bli av med hunden ... .

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är vi där nu igen, att skuldbelägga offret?

Det är väl för fasiken hundens eller hundägarens skyldighet att hålla rovdjuret i tukt!
    Inte en tillfällig förbicyklande flicka som skall behöva försvara sig mot anfallande rovdjur.
    Vad är det för land vi lever i?

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu är jag inte hundägare. Men om jag hade hund som gjorde anfall mot någon skulle jag genast fundera på avlivning, men kanske först prova att skicka både mig själv och hunden på utbildning.
    Men det är absolut inte acceptabelt att en hund anfaller. Och det är inte acceptabelt att hundägaren inte kan styra sin hund.
    Det är därför det är i lag inskrivet ett strikt ansvar för sin hund.
    Svensk lagstiftning är nästan helt fritt från strikt absolut ansvar (att vårdslöshetsfrågan inte ska utredas), de enda jag nu kommer på är hundägare och bilförare som har strikt och absolut ansvar för vad deras hund/fordon råkar ställa till med.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 8
    Det finns väl en enkel lösning för hundägaren och det är att se till att inte hunden springer lös. Hur svårt kan det vara?

Till TS: Då skadorna inte verkar vara sådana att ett läkarbesök är aktuellt så tycker jag att du pratar med grannen och säger att de får se till att hålla hunden kopplad och ifall det återupprepas så ser du ingen annan möjlighet än att anmäla till polisen.

13. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Ta ett prat med ägaren och markera att det är sista gången något som detta händer. Gör en polisanmälan ändå. Attackerar den igen så tycker jag du ska ha ihjäl den. Det hade svartnat för mig iaf....

14. naresjo
    Medlem Nivå 6
    Finns det andra grannar i närheten som du kan höra med om hunden går till angrepp även emot dem?
    Om så är fallet kan ni kanske komma fram till hur ni gemensamt skall gå till väga för att få en lösning på detta.

Det som är mest skrämmande är ju om ett litet barn passerar hunden och den går till angrepp.

15. M
    Medlem Nivå 3
    Anmäl. Det tycker jag är ett måste. Set är ägarnas ansvar att hunden inte biter. Utan anmälan går det inte att komma någonstans . Vid anmälan där hunden redan bitit brukar polisen antingen utfärda koppeltvång. (Vilket redan dom flesta kommuner har i tätort) eventuellt testar dom hunden för att se hur den reagerar. Efter det kan det bli tvångsavlivning.

• Laddar…