Byggahus.se

servitut

1. K
    Anonym
    Har en fråga ang servitut som någon kanske vart med om något liknande.
    Jag och grannen delar på vatten och avlopp där jag har vatten och han har servitut på det och han har avloppet och att jag har servitut på det. Nu fick vi avloppet utdömt och jag överklagade pga av att inte kommunen kunde ge ett rakt svar på vad som var fel utan hänvisade till att jag skulle kontakta en entreprenör. i den vevan söker grannen bygglov för eget avlopp och då måste väl mitt servitut utebli kan jag tänka, men hur blir det med vattnet då? Ska han ha servitut på min brunn medans jag inte har servitutet på avloppet, det blir ju om inte annat en försämrad situation om man vill sälja huset tänker jag.
    Någon som vart med om något liknande?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Ditt servitut för avloppet gäller även om han vill ha eget. Det ger dig rätt att ha avloppsanläggning på granntomten. Lite beroende på hur det är formulerat.

3. K
    Anonym
    Okej, jag förstår att det gäller det gamla men det är som sagt utdömt. När det sedan är brukandeförbud på det så
    var ju snarare frågan om jag har rätt till det nya systemet, förbehållet att hälften betalas.

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Om servitutet innebär rätt att använda grannens (specifika) avlopp, så faller den (servitutet)rätten om avloppsanläggningar blir obrukbar. Samma sak med dricksvattenbrunnen, om brunnen sinar och du borrar ny brunn så har grannen ingen rätt till nya brunnen.

5. K
    Anonym
    Jag misstänkte nästan att det var så, rättvisa är ju alltid en lyx..;)
    tack för svaret i alla fall.

Redigerat av moderator 14 apr 2015 23:20
  6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Kan du inte prata med grannen och föreslå att ni delar på nya avloppsanläggningen? Det blir ju billigare för båda. En annan fördel är att en infiltrationsbädd funderar bättre om det är flera hushål.

7. M
    Medlem Nivå 3
    Det beror på vad som står i servitutet. Och om det är angivet en exakt plats.
    du kan få lägga en ny på samma plats som den gammla. Men den ska då vara likvärdig. Måste du ha någon extra rening typ fosforfälla så faller servitutet.

8. K
    Anonym
    Det finns på kartan en utmärkt plats för servitutet förvisso.
    Visst hade det blivit billigare för alla parter att dela på en ny anläggning men grannen kör gärna sitt eget race i månt och mycket. Jag tänker att om det hade vart det omvända, hade jag gjort som honom då, nä, det hade jag inte. På något sätt så har man ju blivit uppfostrad med respekt och vad som är rätt o fel. Dessvärre kommer jag nog inte få rätt genom lag o ordning utan det blir nog till att bita i det sura äpplet. Det tråkiga i det här är att det inte kommer att ta slut för det är ju så som man säger, what goes around comes around. så blir det ju....

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du har ett servitut som ger dig rätt att ha en avloppsanläggning på den platsen, så kan du bygga din egen avloppsanläggning där. Och jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara begränsat till en exakt sådan anläggning som finns idag.

Men om det går att ordna avloppet på ett vettigt sätt på din egen tomt så är ju det att föredra.

Om kravet är en trekammarbrunn med infiltration så är det troligen bäst att ha sin egen, det minskar risken för strul om underhållskostnader. Krävs en större anläggning, som minireningsverk, så är det ofta bra att gå ihop några stycken.

10. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    De olika svar du fått här på forumet är beroende av hur servitutet är formulerat. Det bäste vore om du exakt skriver av servitutet och lägger upp här. Om det finns en karta vore det bra om du kunde fota den också.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, att anläggningen är utdömd har inte så mycket med saken att göra. Servitutet kan iofs ha många olika formuleringar. Men det vanligaste är att det antingen ger dig rätt att ha ditt avlopp på granntomten, detta kan då vara löst med en gemensam anläggning.

Eller den också vanliga formuleringen att servitutet ger dig rätt att vara inkopplad på grannens avloppsanläggning.

I båda fallen så får inte grannen bygga en egen avloppsanläggning som på något sätt ytterligare försämrar den bef. anläggningen. och bygger grannen en ny avloppsanläggning på samma plats, alltså renoverar den bef. Då har du rätt att fortfarande vara inkopplad på den nya. Vill man vara riktigt ful så är du nog inte ens skyldig att vara med och betala, men nu förutsätter jag att du vill göra rätt för dig.

Om man tänker sig att din tomt av någon anledning är omöjlig för en avloppsanläggning så kan du få ett tvingande servitut att anlägga avlopp (mot ersättning) på en granntomt. Då tittar lantmäteriet på om din fastighet blir väldigt mycket bättre än vad granntomten försämras, då kan man få igenom en sådan åtgärd.

Men det är lite svårt att se på vilket sätt en tomt skulle vara helt omöjlig att anlägg avlopp på.

12. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Avloppsanläggningen var utdömd skriver T, och därmed faller servitutet om grannen anlägger en ny på annan plats.

Men det vore bra om TS lägger upp servitutstexten här, för först då kan vi ge helt korrekta råd.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Nivå 11
    Om befintliga anläggningen är utdömd så borde väl TS kunna gräva upp och lägga en ny på samma plats med nyttjande av det befintliga servitutet. Sedan är ju frågan om grannen vill ha två avloppsanläggningar på sin tomt eller om han/hon tycker det är bättre att vara med och dela på TS anläggning...

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är lite så jag också tänker. jag ser inte riktigt vad som skulle begränsa servitutet i tiden bara för att anläggningen är i behov av upprustning.

Men som sagt om TS nu måste bekosta en anläggning själv, så bör man ju lägga den på egen mark om det är möjligt.