Odjuret skrev:
förresten, hur lyckas man belåna sin fastighet till mer än 100%. .
Jag vet inte, har aldrig varit i den sitsen. Men en som gick från hyresrätt till till hus - belånat 100 procent. Gick strax efter tillbaka till banken som "tryckte på magiska knappar" och vips fanns det ca 200 k till. Hade det riktiga värdet ökat så mycket på ett halvår? Inte i mina ögon iaf. Well, de stack förra veckan på tre veckors semesterresa till andra sidan jorden. Själva siktar vi på att campa i tält på Tjörn i sommar

O
torbeno skrev:
Nån gång måste man betala notan. Ja, det blir jobbigt för mina vänner men så är det. Mitt FB-flöde svämmar över av lyxkonsumtion, det kulle inte störa mig alls om det fick normala proportioner istället.
Och som du säkert förstår - jag är kapabel att kolla på mitt bankkonto och jämföra den summan med priset i en husannons. Inte för att jag vill skylta med vår ekonomi men den är god och jag ligger inte långt från att köpa ett hus - kontant. i Göteborg. En avmattning där människor tom skulle behöva sälja sina hus och flytta till mindre - då skulle jag stå där i kön, inte först men med riktiga pengar. (Bankerna hatar mig, det enda de får är årsavgiften på visakortet och internetbanken.)
Har du svårt för att folk unnar sig saker? Kan inte dina vänner få leva sina liv? Naturligtvis ska du få leva ditt liv...

Varför tycker du det är så hemskt att man lånar till sin bostad?
Om man ser till att man lånar upp till 85% av värdet. Vilket är det normala idag...

Odjuret skrev:
Har du svårt för att folk unnar sig saker? Kan inte dina vänner få leva sina liv? Naturligtvis ska du få leva ditt liv...

Varför tycker du det är så hemskt att man lånar till sin bostad?
Om man ser till att man lånar upp till 85% av värdet. Vilket är det normala idag...
Låna, absolut. Jag har ju sagt att jag skiljer mig åt här
Men det att ingen vill amortera - det är ju hela grejen här. (Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig svårbegripligt, min lille grabb klänger på mig samtidigt som jag skriver detta så fokus skiftar lite. Skall nog ta hand om honom istället, kommer inte så mycket länge här känner jag)

torbeno skrev:
Men det att ingen vill amortera - det är ju hela grejen här. (Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig svårbegripligt, min lille grabb klänger på mig samtidigt som jag skriver detta så fokus skiftar lite. Skall nog ta hand om honom istället, kommer inte så mycket länge här känner jag)
Ingen vill amortera??? Väldigt många amorterar redan idag men det många vänder sig emot är ett fyrkantigt krav med tvång som styr hur mycket du ska amortera.

O
torbeno skrev:
De låter bra! Ta hand om lillkillen! Det är faktiskt mycket roligare än å hänga här! :) Sen så får vi nöja oss med att vi tycker olika...

P
HEM2121 skrev:
Vad blir nästa tvära kast som de hittar på?
Återinför full ROT kanske

H
bra-byggare skrev:
Återinför full ROT kanske
Eller skota det helt. ;) Och börja bygga en massa hyreslägenhet, då är ju byggjobben räddade också.

Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
torbeno skrev:
Jag talar bara för mig själv. Bostadsbristen är stor och ett problem som man löser genom att bygga mer inte genom att låna men det är nog en annan diskussion. Hade huspriserna varit efter vad husen egentligen är värda hade ju fler kunnat bo i hus. Och om folk nöjt sig nån gång. Har man noll kroner köper man ett hus för 3. Har man 3 miljoner så köper man ju ett hus för 6. Inga problem att låna resten. Det är detta jag vill komma ifrån. Jag lägger noll kr på alkohol, Thailandsresor mm. Sparar och finansierar varje inköp jag gör. Har pengarna - sen konsumerar. 5 procent i ränta blir skitjobbigt för massa människor. Tänk att behöva sälja och flytta till mindre billigare. Tanken finns inte. Nä behåll den låga räntan och stoppa huvudet i sanden.
Det du vill är att räntan går upp så att du kan köpa något billigt istället för att låna .
Tror nog du är avundsjuk , och tycker synd om dej själv för att du inte fick arslet ur vagnen och köpte något innan det gick spikrakt uppåt med huspriserna

• Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.