1 616 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Ändring av dagvatten anslutning hot om vite
Kommunen där jag bor har underdimensionerat avloppssystem och många villaägare har åkt på anmodan att ändra sina anslutningar från garageuppfarter och trappnedgångar från spillvatten till dagvatten anslutning. Detta har lett till en del absurda krav: hus med yttre källartrapp har ålagts att koppla om avloppen ( rör sig om en total exponerad yta om ca 4 m2). Alternativt bygga tak samt plugga brunn)Husen som det gäller är byggda från sekelskifte fram till mitten av sextiotalet och byggdes helt enligt de förordningar som gällde långt in på 80-talet)
Min fråga är det den enskilde fastighetsägarens ansvar att rätta till kommunens underdimensionerade avloppsystem ?
Har detta provats i domstol ?
Vet ett fall här i kommunen där ägaren nu hotas av vite om de ej åtgärdar sin källar trapp
Kan tex villaägarnas riksförbund vara intresserade av att dra eventuell tvist, hur rätt du än har är en bufflig kommun med obegränsade juridiska resurser ingen rolig motståndare
Framför allt är jag väldigt ovillig att betala
kommunens rättegångskostnader om det går till råttorna
Min fråga är det den enskilde fastighetsägarens ansvar att rätta till kommunens underdimensionerade avloppsystem ?
Har detta provats i domstol ?
Vet ett fall här i kommunen där ägaren nu hotas av vite om de ej åtgärdar sin källar trapp
Kan tex villaägarnas riksförbund vara intresserade av att dra eventuell tvist, hur rätt du än har är en bufflig kommun med obegränsade juridiska resurser ingen rolig motståndare
Framför allt är jag väldigt ovillig att betala
kommunens rättegångskostnader om det går till råttorna
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Rent generellt så har kommuner rätt att sätta bestämmelser om vad du få skicka in i avloppssystemet. Och att det inte klarar dagvatten är inte så mycket en fråga om underdimensionering, utan att kostnaden för avloppshanteringen är hög.
Och de har rätt att kräva ändringar, även om installationen var OK när den gjordes.
Men det där med källratrappen bör ju inte behöva vara någon jättesvår sak att fixa. Plugga den nuvarande brunnen. Borra/bila ett hål för en ny brunn, som egentligen bara behöver ha en "stenkista" med kanske 30x30x30 med makadamm rakt under. Eller borra snett utåt och gräv en lite mer seriös stenkista utanför källartrappen.
Och de har rätt att kräva ändringar, även om installationen var OK när den gjordes.
Men det där med källratrappen bör ju inte behöva vara någon jättesvår sak att fixa. Plugga den nuvarande brunnen. Borra/bila ett hål för en ny brunn, som egentligen bara behöver ha en "stenkista" med kanske 30x30x30 med makadamm rakt under. Eller borra snett utåt och gräv en lite mer seriös stenkista utanför källartrappen.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara