2 253 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Telestolpe på parkering
Tjenare.
Ska försöka göra en långdragen historia kort.
Vi köpte en tomt med en el/tele stolpe på, mäklaren säger att det finns ett beslut på att stolpen ska bort. Vi tänker inte mer på det utan bygger vårat hus i tron om att stolpen snart försvinner, tiden går och blir till ca 2 år efter köpet och stolpen står kvar. Börjar då undersöka vad som hänt, finns ingen information om att stolpen ska bort och mäklaren nekar till att han sagt detta. Börjar min kontakt med göteborg energi om stolpen, till slut går dom med på att gräva ner sin ledningar och säger att scanova i sin tur, 9 av 10 gånger hänger dom med när gbg energi gräver, men inte denna gången.
Ägandet går automatiskt över till scanova när gbg energi tagit bort sina trådar (tycker det är ett konstigt system). Scanova har inget intresse överhuvudtaget att hjälpa mig utan säger att jag får bekosta de själv, ca 50 tusen.
Jag har försökt med allt möjligt jag kan tänka mig, utan att få scanova till att visa servitut eller liknande. Även med juridisk hjälp från villaägarnas jurister.
Hade vi vetat att stolpen skulle bli kvar hade vi aldrig lagt garaget som det ligger, kanske tom planerat tomt och hus på annat sätt.
Hoppas nån av er sitter på hjälpsam information.
//Jimmy
Ska försöka göra en långdragen historia kort.
Vi köpte en tomt med en el/tele stolpe på, mäklaren säger att det finns ett beslut på att stolpen ska bort. Vi tänker inte mer på det utan bygger vårat hus i tron om att stolpen snart försvinner, tiden går och blir till ca 2 år efter köpet och stolpen står kvar. Börjar då undersöka vad som hänt, finns ingen information om att stolpen ska bort och mäklaren nekar till att han sagt detta. Börjar min kontakt med göteborg energi om stolpen, till slut går dom med på att gräva ner sin ledningar och säger att scanova i sin tur, 9 av 10 gånger hänger dom med när gbg energi gräver, men inte denna gången.
Ägandet går automatiskt över till scanova när gbg energi tagit bort sina trådar (tycker det är ett konstigt system). Scanova har inget intresse överhuvudtaget att hjälpa mig utan säger att jag får bekosta de själv, ca 50 tusen.
Jag har försökt med allt möjligt jag kan tänka mig, utan att få scanova till att visa servitut eller liknande. Även med juridisk hjälp från villaägarnas jurister.
Hade vi vetat att stolpen skulle bli kvar hade vi aldrig lagt garaget som det ligger, kanske tom planerat tomt och hus på annat sätt.
Hoppas nån av er sitter på hjälpsam information.
//Jimmy
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Är ju lite svårt att ge råd bara utifrån den informationen.
Kan ju lite tycka att ni borde kollat upp det innan ni byggde, eftersom mäklares ord är värda ungefär cirka noll och inget
Servitut skall ju finnas registrerade hos lantmäteriet. Finns det inget sånt är ju frågan om ens Scanova, eller vem som nu äger stolpen, har rätt att ha den där ?
Används den inte längre, uppfattade det som att dom har grävt ned ledningarna men att ingen vill ta bort stoplen ?
Och finns inget servitut ens så skulle du ju kunna "råka" ta ned den själv ?
Kostar väl inga femtitusen att såga ned en stolpe !?
Lär ju inte vara ngn som bryr sig, snarare är nog alla glada att problemet är löst ?
/K
Kan ju lite tycka att ni borde kollat upp det innan ni byggde, eftersom mäklares ord är värda ungefär cirka noll och inget
Servitut skall ju finnas registrerade hos lantmäteriet. Finns det inget sånt är ju frågan om ens Scanova, eller vem som nu äger stolpen, har rätt att ha den där ?
Används den inte längre, uppfattade det som att dom har grävt ned ledningarna men att ingen vill ta bort stoplen ?
Och finns inget servitut ens så skulle du ju kunna "råka" ta ned den själv ?
Kostar väl inga femtitusen att såga ned en stolpe !?
Lär ju inte vara ngn som bryr sig, snarare är nog alla glada att problemet är löst ?
/K
Jo jag förstår att det inte är så mycket information, ville bara hålla mig ganska kortfattad för jag har hållit på med denna stolpen i ca 3 år till och från. Otrevligare människa än på scanovas samhällsingång får man leta efter.
De har vi lärt oss nu, nybörjare och naiva så kollade vi inte upp mer om vad gällde stolpen.
Det finns inget inskrivet om stolpen nångonstans, så scanova hävdar bara att dom har fått "tillåtelse" av någon tidigare ägare att ha stolpen där.
Efter att göteborg energi gått ur med elen så är det bara tele kvar i stolpen, så jo den används.
//Jimmy
De har vi lärt oss nu, nybörjare och naiva så kollade vi inte upp mer om vad gällde stolpen.
Det finns inget inskrivet om stolpen nångonstans, så scanova hävdar bara att dom har fått "tillåtelse" av någon tidigare ägare att ha stolpen där.
Efter att göteborg energi gått ur med elen så är det bara tele kvar i stolpen, så jo den används.
//Jimmy
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Att få dom att ta bort stolpen gratis tror jag är en rejäl uppförsbacke. De har visserligen inget servitut/ledningsrätt för stolpen, verkar det som. Men det kan de lätt få, mot en smärre ersättning till dig.
Att det kostar 50 000 att gräva ner ledningen är ju en sak, men går det inte att få stolpen flyttad för en lite billigare summa?
Man kan ju se situationen så här: Du har blivit lurad av mäklaren, vilket du troligen aldrig kan bevisa. Men Scanova har ju inget ansvar för att du blivit lurad.
Att det kostar 50 000 att gräva ner ledningen är ju en sak, men går det inte att få stolpen flyttad för en lite billigare summa?
Man kan ju se situationen så här: Du har blivit lurad av mäklaren, vilket du troligen aldrig kan bevisa. Men Scanova har ju inget ansvar för att du blivit lurad.
Att prata med skanovas samhällsingång är som att prata med en vägg, skulle jag tro. Jag hade försökt komma dem inpå livet med någon slags personlig kontakt. Kanske känner du någon, som känner någon, som jobbar på eltel networks, som ofta sköter nätet åt skanova? Kanske går det att sy ihop någon lösning med att du bekostar grävning av ett schakt där de kan dra in telekabeln? Informellt måste det nog vara i alla fall.
Nej scanova har absolut inget ansvar här.
Servitut kan man väl inte bara få hur som helst, det måste väl till någon typ av godkännande från den det belastar ?
Började hela min frågeställning till scanova ett jag erbjöd mig att betala hälften för att få den flyttad 2m till tomtgräns eller till andra sidan vägen där det bara är skog. De va inget som dom ville gå med på, utan sa att jag får bekosta de själv, ca 50 tusen
Servitut kan man väl inte bara få hur som helst, det måste väl till någon typ av godkännande från den det belastar ?
Började hela min frågeställning till scanova ett jag erbjöd mig att betala hälften för att få den flyttad 2m till tomtgräns eller till andra sidan vägen där det bara är skog. De va inget som dom ville gå med på, utan sa att jag får bekosta de själv, ca 50 tusen
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Nej, servitut och framförallt ledningsrätt söker en ledningsägare normalt i samband med att en ledning skall dras. Det sker då ett samråd, där man försöekr dra den så att den inte i nödan drabbar markägaren. Dvs. om två alternativ kostar lika mycket så väljer man det lämpligaste. Men en markägare kan inte motsätta sig en dragning. Om det verkligen inte finns någon ledningsrätt beviljad redan, så söker de ledningsrätt för bef. placering, och det går i princip alltid igenom.
Det gäller samma sak för vägar. Om din granne styckar ev en bit tomt som bara går att nå genom att dra en väg över din tomt så kan han tilltvinga sig ett servitut för det.
Det gäller samma sak för vägar. Om din granne styckar ev en bit tomt som bara går att nå genom att dra en väg över din tomt så kan han tilltvinga sig ett servitut för det.
En riktig fullösning: Sitter det mer än bara ledningar i stolpen, t ex kopplingsplint och abbonentledningar? Om inte så kan ju stolpen "råka" försvinna
Visserligen kommer ledningarna kanske hänga ner för mycket, men det kanske ni kan leva med.
Tyvärr tror jag inte de kommer att flytta en enstaka stolpe utan det är nog bara vänta tills de gräver ner allt i området eller helt avvecklar kopparnätet.
Tyvärr tror jag inte de kommer att flytta en enstaka stolpe utan det är nog bara vänta tills de gräver ner allt i området eller helt avvecklar kopparnätet.
Är det bara ni som använder telefonledningen eller går den vidare till fler hus? Annars är ett alternstiv att skippa den fasta telefonin och då få skanova att ta bort ledningen och stolpen efter som den inte används
Klicka här för att svara
