Byggahus.se

Adsl fanns inte

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Någon som vet hur det ligger till?
    Jag köpte ett hus som enligt mäklarbeskrivningen skulle ha adsl.
    När ja flyttat in och skulle fixa mitt internet visa det sig att ingen teleledning finns dragen till mitt nya hus.
    Vad gör man nu?
    Tacksam för snabba o kloka svar

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vad stod det exakt i mäklarbeskrivningen?

"Man kan få ADSL" eller "Huset har ADSL"

3. H
    Moderator · Nivå 25
    första frågan är ju då vad det kan kosta att ordna ADSL eller annan form av Internet till huset.

Det låter märkligt om ingen teleledning alls skulle finnas till huset (om vi pratar om ett bef. hus, inte helt nybyggt).

Om vi tänker oss att detta är en felaktig utfästelse som då finns i mäklaren prospekt, så behövs mer fakta för att kunna ge en uppfattning om du kan ha möjlighet att få ersättning.

Ex. finns prospektet upptaget som en bilaga till köpekontraktet?

4. M
    Medlem Nivå 2
    I beskrivningen står det..
    Tv o internet. Parabol/ adsl/ boxer.
    Huset är byggt 2010 och ligger lite utanför staden ( Helsingborg)

Mäklaren själv säger att kanske föra hus ägaren inte vet vad adsl betyder, men jag vet vad det är och tyckte att det var trist att lämna gamla fiber huset mot ett adsl uppkoppling.
    Men nu vet jag inte vad jag ska gör?
    Känns lite som att köpa en bil utan hjul:(

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Å andra sidan kan man ju undra på vilket sätt boxer skulle levereras? En kvarlämnad box eller en tv? Och parabol? Viasat eller canal digital? Menar att man kanske borde börjat undra om det inte är väldigt vagt allting, och att man skulle kolla upp detta?

6. M
    Medlem Nivå 2
    Teknikern som var här o kolla trodde att det skulle kosta 15000- 20000kr och det är jag inte sugen på..

7. M
    Medlem Nivå 2
    Jag hoppas du skojar!
    För att få adsl krävs kanske att teletrådar är kopplade till huset... Kanske jag som är dum?

Till Jocke best

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Teknikern som var där och tittade kanske menade fiber? ADSL via koppar är ju på väg bort, kan tänka mig att det inte nytecknas på många ställen längre.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Så här skrev mäklaren till mig då jag visa mitt missnöje med att Tele ej var kopplat till huset..

Hej Xxxxx!

Det förstår jag om ni är. Det är alltid tråkigt när ens förväntningar inte motsvaras. Jag beklagar såklart det.
    Jag har tittat i beskrivningen igen och det står ADSL på ett ställe.

Jag är ingen tekniker, men jag antar att det betyder att det måste finnas en fast telefonlina för att kunna ha ADSL, är det så ni menar? Är det där problemet ligger? Jag vet att säljarna haft bra tillgång till internet då de bott där men då har de kanske använt mobilt internet. I så fall är texten felformulerad. Det borde ha stått mobilt internet och ingenting om ADSL. Säljarna har godkänt att det stod så, jag har skickat korrektur till dem precis som jag gjorde till er och de har även undertecknat kontraktet där det står. Jag känner mig helt säker på att ingen velat att det skulle bli fel, utan att det snarast handlar om att de missat att läsa korrekturet ordentligt, kanske inte tänkt på vad ADSL riktigt står för. Jag kanske borde ha varit mer på min vakt, men för mig kändes det säkert (nu får jag återge en minnesbild för länge sen) rimligt att skriva om ADSL då de beskrivit om internet, teknikutrustningen i huset och så vidare.

Ni får gärna höra av er till mig så kan vi prata mer! /xxxxx

10. M
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr var det koppartrådar han pratade om.. skulle jag få fiber för dom pengarn så skulle jag tagit det utan tvekan..

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Svaret på frågan "Vad gör man nu?" är sannolikt att du undersöker vilka andra möjligheter att få internet du har. Jag tror att du inte kommer att få ut något mer användbart av mäklaren eller säljaren än svaret du redan fått: "Det är alltid tråkigt när ens förväntningar inte motsvaras". Säljaren måste inte ha lurats avsiktligt, han kan mycket väl ha uttryckt sig slarvigt eller varit okunnig. Och även om han har vilselett dig medvetet så lär du inte kunna kräva honom på pengar för det. Detta eftersom det skulle ha varit så enkelt för dig att upptäcka i förväg att telefonledning inte var draget till huset.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Om uppgiften finns i avtalet, direkt eller indirekt genom att objektbeskrivningen är upptagen som en bilaga. Då är säljaren bunden till uppgiften. Det är en utfästelse.

MEN frågan är om utfästelsen är rimlig. OM vi antar att säljaren ex. har haft ADSL via Telia, så är det fullt möjligt att Telia vägrar att koppla in ett abbonemang för dig när du flyttar in. Så en utfästelse om ADSL har tveksamt värde. Nu var ju läget värre iom. att det inte ens finns telefontråd.

Om jag vore säljare i det här läget och ex. får krav på mig för det här missfärståndet. Då skulle jag nog hävda att du borde begripa att jag givetvis inte kan lova att även du skall kunna teckna ADSL, flera av de ADSL operatörer som funnits tar inte emot nya abbonemang idag. Och att dte därmed ligger på din undersökningsplikt att kolla att det går att få in ADSL.

Så möjligheten till ersättning är tveksam.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 14
    Men vad fyller specen för funktion om man inte måste stå för det man specar?

14. J
    Medlem Nivå 8
    Det finns ingen anledning att lägga ner energi och tid på en såpass liten (ekonomisk) sak. Lägg tiden och ditt engagemang på att hitta alternativ.
    Själv har jag 4G (max 80Gb /mån) som ger mig i snitt runt 50Mbit ner och 15 upp. Det är betydligt snabbare än vad jag kunnat få med ADSL.
    Om du bor i ett område med hus så registrera ditt intresse för fiber på http://oppenfiber.se/ och be dina grannar göra samma sak (förhoppningsvis är de också intresserade).

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag försvarar inte att någon ljuger i specen om det nu skulle vara avsiktligt. Jag skrev vad jag tror är det bästa att göra i det här specifika fallet.