:thumbup:

Instämmer. Sätt isf en "lättkonstruktion" till nästa utbyggnad. Det finns ingen " likabehandling" i byggäreden. Har jag lärt mig den hårda vägen. Grannen kan bygga till utanför planen ,men inte du. Byggbranchen i Sverige lever i ett annat sekel.

Dessutom kan handläggaren hävda att en attefallstillbyggnad är olämplig på platsen. Får ju inte göra sådana överallt..

låter
jomany skrev:
Halloj!
Jag har råkat ut för en grinig tjänsteman på stadsbyggnadskontoret som verkar tro att han är antikvarie vid Drottningholms slott snarare än en av mig avlönad byråkrat i Stockholms kommun.
Nog raljerat.

Det byggs om och till som satan i området där jag bor. På vår gata ser alla hus likadana ut. Eller snarare gjorde förr. 40% av kåkarna har tillbyggnader som ligger närmare tomtgråns än 4,5 meter.
Vi vill göra samma typ av tillbyggnad som flera andra hus har. Tjänstemannen på SBK spjärnar emot.
Ett argument som denne ännu inte använt sig av för att avslå vår ansökan skulle kunna bli att de andra utbyggnaderna har byggts ovanpå garage (dessa ligger nere i suterräng och sticker endast upp någon meter eller så ovan mark) och utgör därför endast en smärre avvikelse från detaljplan.

Jag är inställt på att det kommer att bråkas lite för att sedan landa i byggnadsnämnden där jag kommer att hävda likabehandlingsprincipen. (Detta skedde i ett annat bygglovsärende på gatan, med annan typ av utbyggnad, samma tjänsteman. Grannen vann.)

Så, jag talade med vår arkitekt som hjälper oss med ritningar och goda råd. Efter att ha läst tjänstemannens korta utlåtande med rekommendation att återkomma med en annan ansökan som passade hans tycke bättre, svarade arkitekten mig på följande vis;

"Då tycker jag att vi ska försöka trixa med honom istället och utnyttja attefallsreglerna, enligt vilka man får göra EN tillbyggnad på max 15 kvm, oavsett tidigare bebyggd area och oavsett avstånd till tomtgräns. Så länge berörda grannar ger sitt medgivande. Se: [länk]

Jag tänker att man söker bygglov för planenliga tillbyggnader men efter att bygglovet är beviljat gör en anmälan om ytterligare 15 kvm tillbyggnad av vardagsrummet. På så sätt får ni vardagsrummet som ni vill ha det och som vi ritat"

Så, vad tror ni som hänger i denna del av ByggaHus, skulle detta kunna vara en framkomlig väg, eller kommer Stadsbyggnadskontoret hem till mig i samlad tropp och ger mig spö för att jag försöker en sådan fuling?
Var läser man om likabehandlingsprincipen?

Min son har byggt en tvålägenhets stuga i Tegelfjäll. Innan bygget fick han per telefon av byggnadsnämnden tillåtelse att stycka av till två fastigheter. Så har gjorts tidigare i två fall alldeles i närheten. Nu säger kommunen att dom gjort fel i dessa fall och att han nu, först måste kosta på en ny detaljplan.

Attefallshus skall ju vara en fristående byggnad. Kan verkligen en utbyggnad räknas som Attefallshus?

useless skrev:
Attefallshus skall ju vara en fristående byggnad. Kan verkligen en utbyggnad räknas som Attefallshus?
Jadå, skilj bara på attefallshus(25 kvm) och attefallstillbyggnad (15 kvm). Dessutom finns den nya regeln om två takkupor.

Hmmm... vi fick avslag från vår handläggare... gick vidare till nämnden och fick OK!
Så gott som alla jag pratat med om handläggarna på Sthlms SBK säger att de haft problem.
Lirka lite... få Drottningholmsantikvarien att förstå problematiken... få hjälp... be antikvarien komma med ideer... du måste visa förståelse för hans/hennes jobb och roll... och till slut kommer du nog ändå tvingas till nämnden!

Kan jag tolka det som att du ville få både ett bygglov och en attefallstillbyggnad i samma svep?

Attefallstillbyggnad får som tidigare konstaterats inte göras samtidigt som bygglovspliktig tillbyggnad om de står i kontakt med varandra. Om Attefallsanmälan tillbyggnade kommer närmare allmän plats än 4,5 meter ( i detaljplan oftast gata, park, natur, allmänning) så räcker det inte med grannes medgivande utan då måste bygglov sökas i stället.

Stockholm skrev:
Hmmm... vi fick avslag från vår handläggare... gick vidare till nämnden och fick OK!
...
Har detta ärende något gemensamt med jomanys?
I tekniskt avseende alltså?

Annars är det ju många som först fått avslag, vilket sedan ändrats i nästa instans.

KnockOnWood skrev:
Har detta ärende något gemensamt med jomanys?
I tekniskt avseende alltså?

Annars är det ju många som först fått avslag, vilket sedan ändrats i nästa instans.
Nja, inte i tekniskt avseende.
Snarare att jomany får bereda sig på många turer och förhandlingar... för att sedan ändå tvingas vidare till nästa instans... precis som så många andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.