Jag och grannen ska bygga ett gemensamt plank på tomtgränsen mellan oss (ca 9 m).
Det kommer till 90%, skulle jag gissa, stå på min tomt.
Finns det något man kan skriva rent juridiskt som håller, som säger att planket är gemensamt och att båda grannarna måsta vara överens om det ska rivas i framtiden?

Tänker mest på att om jag och min sambo eller om grannen flyttar och dom nya som flyttar in motsätter sig planket?

Hemmakatten
Ett plank kräver bygglov även fast det är mellan två tomter. Med bygglovet i hand så har du ju papper på att bygget är sanktionerat av grannen. (Grannen hade ju i annat fall överklagat bygglovet.)

Fast det räcker kanske inte för att "skydda" planket mot framtida ägare. Den som anser att det står på hans tomt kan komma att hävda sin rätt att riva planket. Och OM det nu är gemensamt ägt så skulle jag tro att den vanliga samägandelagen gäller. Dvs. det räcker om EN delägare vill dra sig ur så kan han göra det med domstolshjälp. De nuvarande ägarna vill ju ha ett avtal som tvingar fram konsensus ifall någon vill riva.

Vet inte vilken form av avtal man kan teckna för plank/staket. Men något i stil med ett avtalsservitut som man sedan får inskrivet kanske.

Som jag tolkar ditt svar är det ändå ganska knepigt om en ny granne vill riva det? Men måste gå genom domstol? Det gör man kanske inte för ett plank? Sen är det mest för grannens skull då det kommer stå på vår tomt!
Men det är ju trist för grannen om vi flyttar (vilket inte är planerat på många år) o dom nya vill riva!

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Stalltips, om du är det minsta "rädd" för det, så att du tänker på att teckna några avtal. Sätt planket till 100% på en av tomterna. Då blir det inga juridiska problem. Om det är du som vill ha planket, se till att det blir stående på din tomt. Med bygglov så blir det i så fall kvar så länge du vill det (i grova drag).

Tack för svar!
Orolig är jag inte då vi båda är relativt nyinflyttade o ingen av oss planerar o flytta inom dom närmsta åren, min tanke var bara om det va enkelt o skriva något så skulle vi självklart göra det!
Vi vill båda ha planket då grannen har sin uteplats där o det känns alltid som man stör när grannen har gäster!
Har en väldigt bra relation med grannen så är inget sådant!
Planket kommer följa fasaden o alltså hamna på min tomt, problem blir det såklart om vi flyttar o den nya ägaren vill riva, då har ju inte vår granne så mycket att säga till om!
Men då skiter vi nog i att skriva något då det verkar svårt rent juridiskt!

Lexington skrev:
Tack för svar!
Orolig är jag inte då vi båda är relativt nyinflyttade o ingen av oss planerar o flytta inom dom närmsta åren, min tanke var bara om det va enkelt o skriva något så skulle vi självklart göra det!
Vi vill båda ha planket då grannen har sin uteplats där o det känns alltid som man stör när grannen har gäster!
Har en väldigt bra relation med grannen så är inget sådant!
Planket kommer följa fasaden o alltså hamna på min tomt, problem blir det såklart om vi flyttar o den nya ägaren vill riva, då har ju inte vår granne så mycket att säga till om!
Men då skiter vi nog i att skriva något då det verkar svårt rent juridiskt!
Nej, jag var kanske slarvig. I de flesta fall så kan man ju överblicka ens nuvarande relation till grannar o dylikt. MEN man bor ibland i hus i många, många år, och saker kan hända. Sedan så har vi ju som sagt problemet när någon flyttar och det flyttar in någon annan.

Jag är t ex ganska glad att jag var hemma och kunde förhindra att grannen byggde staket på min tomt (han hade inte fattat vilken gränspinne som var hans, och som var min, tomterna möts inte i "fyrhörn"). Inte för att jag nödvändigtvis använde de två metrarna av den slänten, men för att det ju blivit ett h-vete för nästa ägare med ett staket sneddande upp för en slänt in på fel tomt. Av samma skäl så avböjde jag erbjudandet att få ha kvar mina soptunnor där häcken varit, genom att han skulle lämnat ett hål i staketet. Blir bara krångel och jag tycker det är fult. Nuvarande granne var uppenbarligen OK med det, men det finns ju inget som säger att nästa skulle vara det. Så lika bra att lösa problemet en gång för alla och flytta på sig istället.

Så har du intresse av att planket står kvar, så skulle jag ställa det på din tomt. Ett problem här är (som jag lärt mig här) är att du egentligen skall ha plats på din egen tomt för att kunna utföra underhåll. Du kan inte kräva att få gå in på din grannes tomt för att sköta din egen. Så man brukar rekommendera att placera det 50cm från tomtgräns. Å andra sidan, om det inte finns plats för det, och någon i en framtid blir så sur på dig och planket att hen vägrar att låta dig gå in på tomten för att exv. måla det, så är det ju den grannen som lider mest av det. (Och jag tror det skulle bli svårt att få igenom i domstol att "Grannen måste riva sitt fula plank för det sköts inte, fast det förstås jag förhindrar ju aktivt min granne från att göra det..." Jag har svårt att se att en domstol i så fall skulle döma att du skulle behöva riva...

harry73
Varför vill du ett avtal med grannen som hindrar nya ägare till dit hus att använda fastigheten som dom vill. Det kan bara bli besvärlig i framtiden. Och om du inte kommunicerar avtalet till eventuella köpare, då tycker dom säkert det är ett dolt fel. Eller så förfaller avtalet, och då tycker din granne att det är avtalsbrott.
min poäng är: räkna med att alla tycker det är ditt fel om det går åt skogen

harry73 skrev:
Varför vill du ett avtal med grannen som hindrar nya ägare till dit hus att använda fastigheten som dom vill. Det kan bara bli besvärlig i framtiden. Och om du inte kommunicerar avtalet till eventuella köpare, då tycker dom säkert det är ett dolt fel. Eller så förfaller avtalet, och då tycker din granne att det är avtalsbrott.
min poäng är: räkna med att alla tycker det är ditt fel om det går åt skogen
Så kan man ju också se det, men framförallt vill jag ju förhindra nya grannar att riva mitt plank. Men som sagt, nu lär det ju eventuellt bli min grannes problem om kanske 20 år :)

Lexington skrev:
Så kan man ju också se det, men framförallt vill jag ju förhindra nya grannar att riva mitt plank. Men som sagt, nu lär det ju eventuellt bli min grannes problem om kanske 20 år :)
Som vi sagt. Om det står på din tomt och har bygglov så finns det inget bättre skydd än så. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Som vi sagt. Om det står på din tomt och har bygglov så finns det inget bättre skydd än så. :)
Precis, o så kommer det att bli!
Men min grannes skydd då? ;)

Redigerat:
Lexington skrev:
Precis, o så kommer det att bli!
Men min grannes skydd då? ;)
Han får i så fall bygga sitt eget på sin tomt... ;)

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.