3 662 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Enskild firma och juridiskt ansvar
Hej,
Av ren nyfikenhet. Om man som privatperson tecknar ett avtal med en enskild firma för en entreprenad säg år 2009. En stor skada sker och personen vill påföra entreprenören ansvaret, säg att det sker 2011. Den enskilda firman lades ner 2010.
Ansvarar privatpersonen som hade firman fortfarande rent juridiskt? Så om privatpersonen vill föra målet till tingsrätten när firman inte längre finns, är motparten på personen? Eller är det som med ett AB att om det är nedlagt är även motparten "borta"?

Av ren nyfikenhet. Om man som privatperson tecknar ett avtal med en enskild firma för en entreprenad säg år 2009. En stor skada sker och personen vill påföra entreprenören ansvaret, säg att det sker 2011. Den enskilda firman lades ner 2010.
Ansvarar privatpersonen som hade firman fortfarande rent juridiskt? Så om privatpersonen vill föra målet till tingsrätten när firman inte längre finns, är motparten på personen? Eller är det som med ett AB att om det är nedlagt är även motparten "borta"?
Ja, en enskild firma är inte en egen juridisk person så juridiskt sett är det alltid privatpersonen bakom den enskilda firman som har ansvaret. Egentligen heter det ju enskild näringsidkares firma, dvs en firma (= ett registrerat organisationsnamn) som tillhör en enskild näringsidkare. Det är alltså inte firman som är enskild egentligen. Man kan också vara enskild näringsidkare utan firma. Då agerar man i sitt eget namn och det enda som behövs är en F-skattsedel + momsregistrering.
Så enskild firma i dagligt tal = privatperson med F-skattsedel i princip.
Så enskild firma i dagligt tal = privatperson med F-skattsedel i princip.
Ok.
Så om ett avtal tecknad mellan mig och enskild firma med y personnummer så om jag får en skada som y ej vill åtgärda så kan jag stämma y även om själva firman är nedlagd eller ombildad till AB. Det är då y's tillgångar som privatperson som är säkerheten?
Så om ett avtal tecknad mellan mig och enskild firma med y personnummer så om jag får en skada som y ej vill åtgärda så kan jag stämma y även om själva firman är nedlagd eller ombildad till AB. Det är då y's tillgångar som privatperson som är säkerheten?
Hittade ett svar på lawline
http://lawline.se/answers/2220
Man är altså även efter avvecklandet personligt ansvarig. Hur vågar man? ....inom våtrum....
http://lawline.se/answers/2220
Man är altså även efter avvecklandet personligt ansvarig. Hur vågar man? ....inom våtrum....
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
En som driver enskild firma har sannolikt en ansvarsförsäkring, den gäller även efter att firman är avvecklad för sådana skador som uppstod medan försäkringen fanns tecknad. Jag är iofs inte säker på hur länge försäkringsbolaget tar skador, om man inte längre är försäkringstagare.Byggis1976 skrev:
Försäkringarna har hög självrisk (typ 20 000 och uppåt), och dessutom kan förs. bolagen ofta vara väldigt kreativa i att begränsa skadefallet. Så om din firma ex. har gjort dåligt fall runt golvbrunnen, och dessutom har bakfall på 2 ställen i badrummet så kan de mycket väl kräva 3 självrisker.
Klicka här för att svara