Återigen tack för alla svar!

Men återigen återstår frågan om man kan TVINGA dom till att släppa? Och vad åberopar man då?

Om man läser igenom det finstilta så kan jag inte hitta någonting om detta. Jag ska kontakta läntmäteriet och be om råd...

Tostarp skrev:
Återigen tack för alla svar!

Men återigen återstår frågan om man kan TVINGA dom till att släppa? Och vad åberopar man då?

Om man läser igenom det finstilta så kan jag inte hitta någonting om detta. Jag ska kontakta läntmäteriet och be om råd...
Jag säger som flera andra gjort. Den "nya" banken fixar detta åt dig och klarar de inte det skulle jag välja en annan bank som vet hur det går till.

Jag har precis bytt bank då jag inte var nöjd med min förra. Problemet var att jag har kvar två gamla lån med bunden ränta så dessa lån ligger kvar hos den gamla banken. Det "sämsta" lånet flyttades över till den nya banken och resterande lån fixas när omsättningsdagen sker om ngt år. Den nya banken löste detta (den gamla banken är sur :) så är ditt hus inte överbelånat är rådet fortfarande att låta sommarstugebanken kontakta din gamla bank och fixa hanteringen. Får du problem kan du ju alltid byta bank helt o hållet.

Till och med JAG har äntligen lärt mig att man inte vinner något på att vara trogen - en bank :)7

Det hela beror också på vad som är undertecknat i låneavtalet. Dvs, vilka säkerheter har man förbundit sig att ställa till banken.

Står det i nuvarande avtal att pantbrev om två miljoner skall vara ställda till banken och gälla för samtliga skulder så surar kanske banken om dom får frågan om att släppa pant.

Alltså, en fråga som diskuterats i tråden är hur pantbrev fungerar, det som inte berörts är hur låneavtalet ser ut.

kan det finnas andra skulder i nuvarande bank som banken tror sig få nyttja säkerheten för? Ex kontokredit, kort osv? Om inte, eller om dessa är ringa så bör banken släppa pantbrevet.

Kanske är det enbart så att det skapar merjobb och samtidigt indikerar för banken att du väljer annan part, vilket då skapar oviljan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.