funderar starkt på att ta litet lån och köpa BR för att låna ut tills det är dax för barnen att flytta ut eller sälja efter några år och tjäna lite pengar
bor redan i radhus som har ökat 100% i värde.
dom finns i olika kommuner och kommer att betala 40-50% kontant beroende på budgivningen

får man äga båda ?

Redigerat:
Jaaa med reservation.

En bostadsrättsförening skall egentligen inte godkänna en överlåtelse där köparen inte har för avsikt att bosätta sig i bostadsrätten. Men när du väl köpt och beviljats medlemskap, så kan de inte utesluta dig (kallas att förverka bostadsrätten) bara för att du inte bor i lägenheten.

Men det är stor risk att de inte kommer att godkänna att du hyr ut i andra hand. Hyr du ut utan tillstånd så förverkas bostadsrätten. Nu vet jag att det har skett en lagändring som skall förenkla fall där ex. föräldrar vill äga, men barnen skall hyra i andra hand av försäldrarna. Det är inte riktigt det som är ditt läge.

i värsta fall får jag sälja och få tillbaka pengarna alltså?

V1K1NG skrev:
i värsta fall får jag sälja och få tillbaka pengarna alltså?
I värsta fall får du sälja med förlust. ;)

O
Med tanke på att priserna är galna just nu
.. Så att handla på spekulation känns väldigt långsiktigt å risken finns att man som sagt säljer med förlust...

Reglerna har ju förenklats på så sätt att man numera endast behöver "skäl" för att hyra ut i andra hand men det är väl inte helt klart vilka skäl som inte kommer att godkännas av hyresnämnden. Förvärv i spekulationssyfte lär ju inte ses som beaktansvärda skäl får man väl anta, däremot att hjälpa en släkting med bostad.

Om föreningen nekar en andrahandsuthyrning har man rätt att vidta rättelse men om du har hyrt ut till någon som inte är medgörlig till att flytta ut kan man ju få problem ändå, åtminstone praktiska problem.

Jag var själv intresserad av att göra nåt liknande till mina barn men kom till slut fram till att det nog blir för meckigt.

Ett alternativ är ju att köpa BR i en förening som accepterar juridiska personer som medlemmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.