Hej hej,

är det någon som har koll på vad lagarna säger om el abonnemang?

Vi har klyvt en gård i två nya fastigheter men som vanligt med arvsfrågor blir det massa tjafs...

I dagsläget har delar vi på samma mätare, dvs all el som kommer in till fastigheterna betalar jag eftersom det står på mig, den andre personen rider gratis så att säga....

Det är dom som gjort att vi inte längre är på samma syskonlag men jag vägrar vara elak och stänga av deras ström eftersom de har små barn. Detta är dock vad Elbolaget här hemma säger att jag ska göra, ta hit en elektriker och koppla bort dem....

Finns det ingen lag som säger att nybildade fastigheter SKALL ha eget abonnemang?

Ja endast nätägaren får ha elledningar som korsar en fastighetsgräns.

Rent hypotetiskt så kan troligen nätägaren komma ut och stänga av strömmen för dig, efterssom du skickar ström vidare till en annan fastighet. I praktiken lär det inte hända.

Det vanligaste sättet att lösa det hela är att sätta upp ett sk markskåp utanför tomtgränsen och dra en matning till varje fastighet

Å fjärde sidan får väl inte elbolaget utan vidare stänga av ström till hushåll (även om de har rätt). Sociala skäl etc, etc.

C
bonnen skrev:
endast nätägaren får ha elledningar som korsar en fastighetsgräns.
Har du någon källa för detta? Hittar ingenting om varken fastighet eller gräns i ellagen.

Jag tror med betoning på tror, att du skall läsa ellagen, en koppling mellan två fastigheter räknas som en nätledning, och en sådan får man inte ha utan att ha fått en nätkoncession utfärdad av regeringen.

Edit. Sorry såg först nu att det var ellagen du hade läst. SOm sagt jag tror att tolkningen är att det är en nätledning om den distribuerar el till en fastighet.

Alldeles oavsett vad lagen säger om detta så åker ju som du själv är inne på den andra fastigheten milt sagt snålskjuts på din bekostnad. Du skriver att ni delar mätare. Nej, ni delar ingenting, inte om du betalar deras elförbrukning. Förstår att du förmodligen bara menar att ni båda ligger under samma mätare men rätt ska vara rätt. Naturligtvis ska de betala sin egen el, något annat är ju helt oacceptabelt! Speciellt om det nu är taskiga vibbar emellan er så gäller det att vara klar över att båda "lägren" står för sitt.

Kan tycka det är lite konstigt att den här frågan inte kommit upp i samband med själva avstyckningen. Borde inte detta vara en standardgrej som på något sätt liksom "hänger med" när man styckar av en fastighet på det här viset?

peternicklas
Gör en snäll anmälan till elbolaget om att tomten numera är delad i 2 olika och att den andra tomten måste ha en egen elmätare.

finns flera paragrafre-
men vi kan börja med[h=3]ELLAGEN 2 kap. Nätkoncession m.m.[/h][h=4]Allmänt om nätkoncession[/h]1 § En elektrisk starkströmsledning får inte byggas eller användas utan tillstånd (nätkoncession) av regeringen. Till byggandet av en ledning räknas även schaktning, skogsavverkning eller liknande åtgärder för att bereda plats för ledningen.
Regeringen får bemyndiga nätmyndigheten att pröva frågor om nätkoncession som inte avser en utlandsförbindelse.

här står lite intressant också
http://www.energimarknadsinspektion...hover-man-tillstand-for-starkstromsledningar/

Ponera att man köper några rivningsfärdiga grannfastigheter och "avför" dessa som egna fastigheter, får man då dra en kabel på sin egen (utökade) tomtmark mellan dessa byggnader?

Du kan undersöka om det finns möjlighet att dela abonnemanget .Jag har en gång delat ett abonnemang i tre delar vid delning av fstigheter och detta var kostnadsfritt under förutsättning att vi fortsatt hade gemensam huvudsäkring på 25 A .

civilingenjören skrev:
Har du någon källa för detta? Hittar ingenting om varken fastighet eller gräns i ellagen.
Dagens trådlyft...

Bo.Siltberg skrev:
Ponera att man köper några rivningsfärdiga grannfastigheter och "avför" dessa som egna fastigheter, får man då dra en kabel på sin egen (utökade) tomtmark mellan dessa byggnader?
Ja om byggnaderna inte är avsedda för bostadsändamål.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hmm, så om jag drar el från ladan till mina två byggnader för bostadsändamål på fastigheten (bara det ena har idag el), så skulle det egentligen vara olagligt? Där ser man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.