K
kindvall: [citat] Om din förankringslösning inte på något sätt inbegriper fastighetsutrustningen bör det ju inte vara något problem. Men om du utnyttjar något som tillhör fastigheten, räcke, fästen, vad vet jag, bör du nog kolla med föreningen.
9 svar · 6,4k läst
H
hempularen: Njaaa. Vårt första hus hade ett skärmtak över entren. Det var byggt i trä, med papp. Pappen var inte nedvikt utan slutade tvärt vid kanten, det var dessuton låglutande. Vatten kapillärsögs upp under pappen. Och träet murknade så att jag kunde riva bort halva konstruktionen med mina bara händer helt utan verktyg. Jag upptäckte det först när jag skulle måla. Färgen hade flagnat på
7 svar · 2,8k läst
K
kiirus: Vi köpte en icke-färdigstyckad tomt via en mäklare. Vi betalade handpenning som gick till mäklarens kundmedelkonto. När styckningen var klar, ångrade säljaren försäljningen, och drog sig ur affären. Detta var möjligt i och med att mäklaren hade en otydlig formulering i avtalet med ett datum då styckningen skulle troligtvis vara klar, och kommunen tog två veckor längre tid på sig.
9 svar · 5,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det kanske ligger i ej detaljplanerat område som många sommarstugetomter gör. I vårt fall finns inga restriktioner utanför detaljplan på antal byggnader, höjd på byggnader eller byggytor. Sålänge man inte bygger 10 m högt och stör grannarnas sjöutsikt går det ju som smort!
29 svar · 6,7k läst
J
jimih: [citat] Sista ordet i två inlägg på rad, dessutom! :)
221 svar · 19,4k läst
·
K
karlmb: "allt mitt är ditt"...tror jag prästen säger.. Det är ju märkligt att man äger nåt och sedan när man inte vill vara tillsammans längre, ja då skall man plötsligt dela.. Och jag kan ju inte ta ett nytt lån på huset och köpa en bil till, utan makens tillstånd.. Så på något vis äger jag inte huset själv iaf.. Vem hittade på dessa regler...?
19 svar · 49,2k läst
F
F_man: [citat] Har du fått, eller har du möjlighet att få intyg på deras fackmannamässiga åsikter eller besiktningsprotokoll? Kan nog vara väldigt bra att ha vid en eventuell tvist. Hoppas såklart å dina vägnar att det kommer lösa sig utan obehag och problem, dvs. att entrepenören håller med om att det är slarvigt utfört och antingen gör det korrekt eller backar från betalningskrav. Men
31 svar · 5,9k läst
·
M
-MH-: Gårdsstöd kan man söka för vilken mark som helst, om ingen annan gör det. Kräva arrende i efterhand blir nog svårt.
80 svar · 22,3k läst
·
harry73
harry73: [citat] Gör då en jämförelse med Tyskland, men ta med sjukförsäkring, dagis, mm. Själv flyttade jag från holland till sverige för tio år sedan. hade samma lön i Holland som jag fick i Sverige. Jag fick ungefär lika mycket netto som jag fick där (kanske lite mer) slapp betala 1000 kr pp i sjukförsäkring, 12000 kr per barn per månad i dagiskostnader (ingen maxtax) vägskatt var
106 svar · 14,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Ni får 50/50 av summan, den som har lån måste lösa bort detta av sin del. Om lånebeloppet inte går att betala av med 1/2-delen blir det problem för andra ägaren om han står med som pantsättare.
4 svar · 1,3k läst
G
Gallianoman: Det är inte bara lantmäteriet som flygfotar -många kommuner flyger själva också med varierande frekvens.
14 svar · 6,8k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: TS berättelse faller utom ramen för vad som är troligt. Stänger därför tråden.
13 svar · 2,4k läst
·
P
Plåthuset: [citat] Jag vill påstå att det är E som måste visa att omständigheterna har förändrats i fördyrande riktning och samtidigt visa att konsumenten har gjort medvetna tilläggsbeställningar. E kan inte bara "köra på" och kräva ytterligare ersättning i efterhand. Som jag ser det är TS största svaghet i ärendet att åtgärderna som skulle utföras inte varit tillräckligt specificerade,
18 svar · 6,3k läst
harry73
harry73: Läs också lagen: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19731150.htm 61 § - 65 § handlar om upplösning av samfällighetsföreningar, så kanske inte helt er situation, men det ska i alla fall anmälas till och godkännas av länsstyrelsen, så kolla även med dom vad som gäller
7 svar · 5,7k läst
hsd
hsd: Jag förstår att Ni vill köpa det :thumbup: Har Ni talat med markägaren, avstyckningen kostar en slant (15000 för en massa år sedan)erbjud hen att ta den kostnaden så kanhända hen blir välvilligt inställd , Om Ni för en dialog med ägaren så kan Ni kanske även påverka hur avstyckningen ska ske så Ni får tillräckligt med trädgård, glöm inte att få med lite skog så Ni säkrar
16 svar · 7,3k läst
O
Odjuret: [citat] Tja, tur att jag äger en skiftnyckel, då kan jag kontrollera alla kopplingarna innan jag åker på semester!
63 svar · 5,6k läst
·
harry73
harry73: :o nu känner jag mig nykomling igen
18 svar · 7,7k läst
·
O
Odjuret: [citat] Nu får du förklara dig, vad vad tanken med detta inlägg?
10 svar · 7,1k läst
A
Adam F: Om hantverkaren jobbade utan ansvarsförsäkring, och kostnader därför hamnar på hans dödsbo (och änkan) så är det knappast köparen som är agerat omoraliskt, snarare hantverkaren.
38 svar · 8,0k läst
P
Plåthuset: [citat] Ett e-mail räknas som skriftligt, men kravet enligt jordabalken är att överlåtelsehandlingen även ska vara undertecknat av både köparen och säljaren.
17 svar · 10,7k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Gör så här: Bygg en model av tomt och hus i skala 1:100. Gör även en enkel bana med snören där ni kan föra en ficklampa efter solens gång olika årstider. Gör även lösa bergsdelar som måste sprängas bort med kostnad för sprängningen på. Imponera på byggnadsnämnden, det gjorde jag med en modell när jag skulle bygga till. Se till att få grannarna namnteckning på modellen.
4 svar · 1,2k läst
P
Paxman: Guld värda tips! Jag kan väl beskriva lite vad som ska göras så får ni gärna tipsa om hur jag ska se till att offerten blir utformad: 1. Asfalt på ca 20 m2 ska grävas bort. 2. En gjuten betongmur på ca 5 meters längd och 20 cm bredd ska kapas, grävas upp och deponeras. 3. En "tårtbit" jord ska grävas upp. 4. En ny trappa med ca 8 granitsteg skall monteras vid den bit av muren som
12 svar · 1,5k läst
·
Gula Villan2
Gula Villan2: Oj! inte så förvånande. Hur kollar man det?
66 svar · 31,4k läst
S
studentroland: [citat] Frågan verkar vara aktuell även utanför Sveriges gränser, företrädesvis då i det i vissa avseenden ännu "friare" (än Sverige) landet USA, där debatten om huruvida vanärande medelst på nationsflaggan skrivna tecken eller offentligt brännande av USA's officiella flagga skulle kunna bli föremål för federal bestraffning...
76 svar · 19,7k läst
·
M
-MH-: Inte lägger de fiber och el på tomtmark, det brukar hamna i gatan eller i diket. Är det en riksväg eller vad är det för typ av väg som de inte vill gräva i? Jag tycker du skall utgå från att ledningen skall hamna utanför din tomt.
23 svar · 6,2k läst
H
hempularen: Njaa. En bodelning är avsevärt billigare. Då skjuts reavinsskatten upp till den dag din sambo säljer huset. Du slipper betala skatt på din andel. vet faktiskt inte hur den beräknas om du säljer en andel som du köpt in dig i. Jag är långt ifrån säker på att anskaffningskostnaden är det du betalade när du köpte in dig. Det kan vara så att anskaffningskostnaden blir ett genomsnitt
3 svar · 1,1k läst
A
Arne999: Här är skissen, även om den är otydlig för andra så får man ju fråga tycker jag istället för att gissa rakt av... att det blir fel EN gång kan jag leva med därefter borde man ju inte gissa en andra gång om man nu tycker att skissen är luddig. [bild]
17 svar · 2,9k läst
·
StarGate
StarGate: Ahhh... Ska kolla ABS09 och se vad som sägs.Tack för infon.
2 svar · 1,3k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Ja, så kan det vara. Trist!
23 svar · 3,6k läst
Pytt
Pytt: [citat] Ja det kan ju vara en fråga till TS då. Jag har ingen erfarenhet av bostadsrättsföreningar och kan inte svara på om det alltid är normalbegåvade människor som väljs in i styrelsen, jag reagerade bara på att du svarade att TS måste stanna hemma och vara beredd att öppna lägenheten åt hantverkarna när han redan skrivit att han var beredd att göra detta. Det var ju liksom
25 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.