Vi har ett gammalt servitut vid sommarstugan på att bruka vägen och anlägga/använda en infart/utfart på ca 5 m (bredd) för vår fastighet. Har försökt ta reda på om vi kan "stänga" vår nuvarande infart och använda oss av en annan väg in på tomten då vi skall bygga om och sätta upp en carport ca 10 m längre bort?
Försökte prata med Lantmäteriverket men dom vägrar svara, inte ens generellt utan hänvisar till jurist/advokat
Försökte prata med Lantmäteriverket men dom vägrar svara, inte ens generellt utan hänvisar till jurist/advokat
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Står det i servitutet preciserat var vägen ska vara?
Innebär den nya vägen att något blir sämre för den tjänande fastigheten?
Är det officialservitut eller avtalsservitut?
Skulle ägaren till den tjänande fastigheten gå med på det frivilligt?
Finns en bakomliggande anledning att den är placerad på just denna plats idag?
Många parametrar som ska bedömas. Det kan vara möjligt i vissa fall i andra inte...
När det ändrade behovet enbart beror på att ni själva väljer att disponera om hur ni nyttjar er egen tomt så skulle jag säga det är väldigt liten chans om ni inte lyckas göra en överenskommelse med markägaren.
Innebär den nya vägen att något blir sämre för den tjänande fastigheten?
Är det officialservitut eller avtalsservitut?
Skulle ägaren till den tjänande fastigheten gå med på det frivilligt?
Finns en bakomliggande anledning att den är placerad på just denna plats idag?
Många parametrar som ska bedömas. Det kan vara möjligt i vissa fall i andra inte...
När det ändrade behovet enbart beror på att ni själva väljer att disponera om hur ni nyttjar er egen tomt så skulle jag säga det är väldigt liten chans om ni inte lyckas göra en överenskommelse med markägaren.
Det är ett avtalsservitut och mycket enkelt skrivet, står tex att en infart/utfart på 5 m får användas. Vill helst inte prata med markägaren som inte bor eller äger någon fastighet på marken, nyligen har hon med bror ärvt marken (gammal skogsmark) och försöker INTE samarbeta hittills, hört den förr 
Moderator
· Stockholm
· 57 847 inlägg
Lite knapphändig information.
Fattar jag rät, du har en väg utanför tomten, som du har servitut på. Nu vill du flytta din utfart längs med gränsen?
Din nya utfart, kommer den också att mynna direkt ut på vägen? Alltså behöver din nya utfart ta mer yta i anspråk än den förra? Är det samma ägare till vägen som till ev. mark mellan dig och vägen (förekommer att det finns en strimma mark mellan väg och tomter, med annan ägare).
Om ditt servitut inte pekar ut var utfarten skall ligga, och en flytt inte ökar ditt "intrång" på den tjänande fastigheten. Så borde du väl rent servitutsmässigt vara OK.
Men för vägar tror jag att man rent generellt måste ha vägägarens tillstånd för placering av en utfart. Det gäller iallafall på allmäna vägar. En viss placering kan ju ex. vara olämplig ur trafiksäkerhetssynpunkt, eller försvåra snöröjning osv.
Fattar jag rät, du har en väg utanför tomten, som du har servitut på. Nu vill du flytta din utfart längs med gränsen?
Din nya utfart, kommer den också att mynna direkt ut på vägen? Alltså behöver din nya utfart ta mer yta i anspråk än den förra? Är det samma ägare till vägen som till ev. mark mellan dig och vägen (förekommer att det finns en strimma mark mellan väg och tomter, med annan ägare).
Om ditt servitut inte pekar ut var utfarten skall ligga, och en flytt inte ökar ditt "intrång" på den tjänande fastigheten. Så borde du väl rent servitutsmässigt vara OK.
Men för vägar tror jag att man rent generellt måste ha vägägarens tillstånd för placering av en utfart. Det gäller iallafall på allmäna vägar. En viss placering kan ju ex. vara olämplig ur trafiksäkerhetssynpunkt, eller försvåra snöröjning osv.
Ja, det är lite fri tolkning som gäller då det inte står mycket i detalj alls. Servitutet pekar inte ut speciell plats. Väg & mark ägs av samma personer. Ny utfart hamnar mot samma väg, blir inte större än den gamla och den gamla "sätts igen", bredvid infart till gamla står ett litet garage som kommer renoveras och portar flyttas till baksidan.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
När jag flyttade min vä första gången frågade jag markägaren, och det gick bra.
Dock kom vägmästaren och tuppade sig om att man minsan måste fråga vägföreningen om lov för att flytta infarten. Men han fixade förstås vänligen tillståndet i efterhand.............
När jag flyttade vägen en andra gång så frågade jag inte alls, däremot tog jag bort min tidigare infart och återställde marken.
Jag skulle bygga en ny infart snabbt som faen och ta bort den gamla "dåliga".
Därmed står markägaren inför ett fullbordat faktum, om han ens märker tilltaget.
Jag "TROR" att det är fullt legalt förfarande.
Dock kom vägmästaren och tuppade sig om att man minsan måste fråga vägföreningen om lov för att flytta infarten. Men han fixade förstås vänligen tillståndet i efterhand.............
När jag flyttade vägen en andra gång så frågade jag inte alls, däremot tog jag bort min tidigare infart och återställde marken.
Jag skulle bygga en ny infart snabbt som faen och ta bort den gamla "dåliga".
Därmed står markägaren inför ett fullbordat faktum, om han ens märker tilltaget.
Jag "TROR" att det är fullt legalt förfarande.
Servitutet reglerar väl själva vägen på stamfastigheten, inte utfarten till vägen från din fastighet? Går vägen i din tomtgräns borde du väl rimligtvis kunna flytta utfarten utan att du bryter mot servitutet? Eller är det hela vägen till fastigheten som heter 3 10 som du ska flytta?
Det stämmer som du skriver Perkaby, precis som jag tolkar det själv. Ingen väg ska flyttas, det är skönt att dubbelkolla detta då det finns allt för många själar i detta land med konstiga idéer
Nämnda markägare tillät inte att carport/förråd placerades närmare än 2,5 m från fastighetens gräns trots att bef garage idag (som ersätts) står delvis på deras mark, stön å stånk. Så därför bygger vi ny carport/förråd 5m från tomtgräns och renoverar upp garaget som får stå kvar delvis på deras mark och sätter en klädkrok på den sida som står på deras gräns med deras namn på, tada! 
perkaby skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Aha, då missförstod jag.
Då borde det vara en fråga mellan dig och väghållaren, inte en tolkning av servitutets omfång.
Då borde det vara en fråga mellan dig och väghållaren, inte en tolkning av servitutets omfång.
Snåla inte! Det kan vara värt en slant att bygga ny rejäl väg på riktig juridisk grund.
Vägen är så avgörande för en fastighet att man aldrig ska nöja sig med ett så slarvigt civilt avtal som i detta fall. Därför är det enda raka att ersätta nuvarande avtalservitut med officialservitut.
Du börjar med att på nytt kontakta lantmäteriet och begär förrättning. Den går ut på att lantmätaren utvärderar hur man lägger vägen bäst, för att skapa störst nytta för din egen fastighet.och minst besvär för grannens. Grannen och du kallas till möte för att samverka till en lösning. Även om ägarna inte kan enas kommer lantmätaren att - mot en eller bådas vilja - besluta en slutgiltig och hållbar lösning.
Vägen är så avgörande för en fastighet att man aldrig ska nöja sig med ett så slarvigt civilt avtal som i detta fall. Därför är det enda raka att ersätta nuvarande avtalservitut med officialservitut.
Du börjar med att på nytt kontakta lantmäteriet och begär förrättning. Den går ut på att lantmätaren utvärderar hur man lägger vägen bäst, för att skapa störst nytta för din egen fastighet.och minst besvär för grannens. Grannen och du kallas till möte för att samverka till en lösning. Även om ägarna inte kan enas kommer lantmätaren att - mot en eller bådas vilja - besluta en slutgiltig och hållbar lösning.