12 769 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Garanti vid takomläggning?
Hej!
Vilken garanti har man egentligen på en takomläggning?
Regleras den helt av konsumentköplagen eller kan det skilja sig mellan olika firmor?
Jag har googlat runt en del men kan av någon anledning inte
hitta tydlig information om detta.
/Mattias
Vilken garanti har man egentligen på en takomläggning?
Regleras den helt av konsumentköplagen eller kan det skilja sig mellan olika firmor?
Jag har googlat runt en del men kan av någon anledning inte
hitta tydlig information om detta.
/Mattias
Nja, rätten att reklamera är utsträckt till tio år enligt 17 § KTjL då det gäller arbete på byggnader (jämfört med den normala maxtiden om tre år), men det betyder inte att byggaren har lämnat garanti på jobbet i tio år. Byggaren behöver inte lämna någon garanti ö.h.t. och frågan om fel får då bedömas enligt de normala reglerna för felansvar enligt KTjL.huggan skrev:
Ja och man får reklamera om tjänsten är felaktigt utförd, ej fackmannamässig. Alltså funkar det som jag sa, om du hänger upp dig på ordet garanti spelar inte så stor roll.
Plåthuset skrev:Nja, rätten att reklamera är utsträckt till tio år enligt 17 § KTjL då det gäller arbete på byggnader (jämfört med den normala maxtiden om tre år), men det betyder inte att byggaren har lämnat garanti på jobbet i tio år. Byggaren behöver inte lämna någon garanti ö.h.t. och frågan om fel får då bedömas enligt de normala reglerna för felansvar enligt KTjL.
Eftersom TS uttryckligen frågar efter hur lång garantitiden är vid takomläggning spelar det rimligtvis roll, eftersom reklamationsrätt inte är detsamma som garanti. Reklamationsrätten vid byggnadsarbeten är som minimum tio år enligt KTjL, men den kan avtalas vara längre.huggan skrev:
Garantitiden får man förhandla sig till med sin byggare (vilket också framgår åtminstone indirekt av KTjL) och kan alltså skilja sig åt väsentligt mellan olika leverantörer
Kanske, det beror vari problemet ligger. Är den rätt monterad fast läcker ändå så är det materialets garanti som gäller eller om hantverkaren gett någon ytterligare garanti.e93mw skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu kanske jag är ute å cyklar. Men jag tror att om hnatverkaren har levererat underlagspappen, och pappen läcker. Då är hantverkaren den som skall åtgärda problemet oavsett om det är materialfel eller monteringsfel. Sedan blir arbetskostnaden en fråga mellan tillverkare och hantverkare. Är det materialfel så får tillverkaren stå även för arbetskostnaden. Men den bevisövningen ligger då på hantverkaren.huggan skrev:
Enda problemet är att du som kund har bevisbördan att något är fel. Så om hantverkaren hittar på någon kreativ förklaring om att felet varken är materialfel eller monteringsfel. Så kan det vara problem.
Det beror helt på vad som avtalats. Men hantverkaren behöver inte laga något som beror på materialet om garantin för materialet gått ut även om det är mindre än 10 år sedan jobbet utfördes. Däremot om vi pratar underlagspapp brukar tillverkaren ha 20 års garanti, men det betyder inte att kunden har 20 år.hempularen skrev:Nu kanske jag är ute å cyklar. Men jag tror att om hnatverkaren har levererat underlagspappen, och pappen läcker. Då är hantverkaren den som skall åtgärda problemet oavsett om det är materialfel eller monteringsfel. Sedan blir arbetskostnaden en fråga mellan tillverkare och hantverkare. Är det materialfel så får tillverkaren stå även för arbetskostnaden. Men den bevisövningen ligger då på hantverkaren.
Enda problemet är att du som kund har bevisbördan att något är fel. Så om hantverkaren hittar på någon kreativ förklaring om att felet varken är materialfel eller monteringsfel. Så kan det vara problem.
Garanti är ingen garanti. Det kostar 50,000kr att starta ett nytt AB i Sverige. Du kan be en kompis värdera din bli till 50 papp trots att den är vär 5, och så vips har du ingen "juridisk motpart". Mitt råd är - kvalitetssäkra under bygget, besiktningsman och läs på själv.
Klicka här för att svara