H
hempularen: Men om skuldansvaret är begränsat till beloppet man kan ärva så är det ju ingen skillnad mot här. Den avlidnes skulder skall regleras innan arvskiftet. Och det kan ske även senare om det dyker upp tidigare okända skulder.
3 svar · 2,0k läst
L
LäsLus: Jag tror att man ialla fall bör nämna det till hustillverkaren att man har upptäckt det.
5 svar · 1,0k läst
A
AxelAxel: Felpost. Radera.
17 svar · 16,3k läst
H
hempularen: I princip har du rätt, men det är första året som du kommer att ha råd med 11100, nästa år är räntekostnaden fortfarande 21 000, men du har då råd med 12200 osv. Och OM räntan och inflationen går upp på det viset, så sker det knappast abrupt från ena året till det andra.
42 svar · 13,0k läst
O
Odjuret: Jag ser inte att de domstolar som skall behandla dessa ärenden skulle vara sämre än tingsrätt och hovrätt. Eftersom de enbart arbetar med dessa typer av frågor så borde kunskapen vara större om dessa lagparagrafer. De domar jag läst har varit för det mesta väl formulerade. Jag har inte känt att de dansar efter kommunens piska. Det är ofta de får bakläxa. Jag tror att eftersom du
2 svar · 987 läst
D
DryMartini79: [citat] Ja, detta med att man skulle anmäla stod i en skrivelse från 2012 som fanns på foreningens hemsida. Men det är ju helt omöjligt att ta till sig all information som nyinflyttad. Jag hade missat detta helt enkelt. Ser inte ut som att några problem uppstått dock. Framkomligheten var aldrig hindrad förutom en en-dags lossning av tvättad makadam som spred sig över trottoaren mellan
15 svar · 6,0k läst
harry73
harry73: [citat] Skulle vara tråkig om vi är ense om allt :)
37 svar · 10,1k läst
harry73
harry73: [citat] Varför skriver du så när TS uttryckligen säger att mycket är fel och tar vattenutkastare som exempel :thumbdown:
12 svar · 2,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Du tar över det gamla ansk.värdet.
12 svar · 4,8k läst
N
Nils82: Tjena. Ja, dessa förutsättningar talar ju för att det gått alla obemärkt förbi. Dock brukar slamsugarna vara på tårna....... Enkelt uttryck bör besikningsmannen kolla över allt som han/hon har möjlighet till. Öppna ett brunnslock är ju möjligt. En besiktning kan man ibland koppla till en försäkring, är det så i ditt fall?? Fö har man ju som köpare ett ENORMT stort ansvar vad
26 svar · 3,8k läst
Krikkan
Krikkan: [citat] Finns mäklare som gjort betydligt värre saker än så och kunnat fortsätta som mäklare. Trots tiotals anmälningar.
17 svar · 4,3k läst
A
Atom: [citat] Ja. Det stämmer. Det har jag kollat idag. Mer exakt blir det 12850. Tom klippa gräset ingår. Det kan skilja lite beroende vilken kommun det gäller.
7 svar · 1,2k läst
T
Torbjörn Einarsson: Om bara en delägare är momsregistrerad är det viktigt att inköp som det ska dras moms på görs i den personens namn annars kommer avdraget inte att godkännas vid en kontroll även om det är ostridigt att inköpet har gått till den momspliktiga verksamheten.
5 svar · 13,5k läst
N
Nils82: Jag älskar ByggaHus! Seriöst alltså. Tråden är ju som gjord för en rejäl följetång men frågeställningen som TS tar upp kommer nog bli vanligare och vanligare. F.ö tror jag det skulle bli oavgjort. A och B får nyttja sina försäkringar, om de nu gäller enligt F. Bolagen.
13 svar · 3,3k läst
G
gråsten: ´PÅ min udde fick vi ned alla stolpar och ledning i mark för alla fem fastigheterna i början på nittiotalet. Så såg vi att det ändå fanns en stolpe där ledning gick upp hos en granne och sedan luftledning till nästa tomt där teleledningen gick in hos en abban granne. Eftersom jag är angelägen att få bort alla luftedningar i närheten som ökar risken vid åska kontaktade jag
7 svar · 2,0k läst
Lolle
Lolle: Låser tråden då den inte leder någonvart och inte är någon juridisk diskussion i dess andemening
92 svar · 10,2k läst
·
M
Malin165: Tack för alla svar. Jag får kolla med kommunen. Nu spelar det i och för sig inte så stor roll - jag har just köpt tomten!
6 svar · 7,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: http://www.allt-om-avtal.se/avtalet/avtals-fullgorelse-och-avveckling/ http://www.avtalslagen2010.se/Section/11.5 http://www.lag24.se/a/p%C3%A5f%C3%B6ljder-vid-avtalsbrott http://www.lag24.se/a/skadest%C3%A5nd-vid-avtalsbrott-och-culpa-in-contrahendo Kanske någon av dessa länkar ger hjälp/insikt?
15 svar · 2,4k läst
·
K
kallun: Jag bor i 3st sammanslagna lgh. Rent praktiskt fungerar det som en enda BRF men vi har noga undvikit att göra om andelstalen så att det jurisdiskt blir en lgh. Slå absolut inte ihop dem till en lgh i BRFs upptäckning då det gör att du inte kan stycka dem och sälja som flera om du så vill (vilket du nog gör då det bör ge bättre pris). Jag har två elcentraler och en undercentral samt 2
22 svar · 6,8k läst
thomas33
thomas33: Det är mindre än två månader sedan ni köpte skivan, så ni har all rätt att reklamera. Motsäger säljaren era argument, får ni gå vidare till ARN!
3 svar · 2,6k läst
·
Y
Yrrol: Vad ni än gör, börja inte riva allt. Skriv ner sånt ni funderar på att göra och lista det på forumet och låt erfarna numrera det åt er. Ni får snart barn, det är inte värt att köra sönder erat förhållande eller lägga år på huset istället för din familj. Golv, tapeter och annat kanske ser trist och ofräscht ut men det hade det gjort i lägenhet också. Huset har fungerat för
10 svar · 3,9k läst
torbeno
torbeno: Puddi puddi, vilken tortyr ... bara inte ungarna fastnar för denna.
40 svar · 14,7k läst
·
roland53
roland53: Om du bara hyr ut 1 lägenhet i en privat bostadsfastighet så gäller detta (från hyresnämnden): OBS! Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”) saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Så är till exempel fallet när en privatperson upplåter en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus, inom en ägarlägenhetsfastighet eller upplåter
6 svar · 3,8k läst
Globetrot
Globetrot: Hej, Jag undrar hur man ska tolka den tio åriga reklamationsrätten som finns i konsumentjänstlagen om den avtalats med en ensikld firma. Om den enskilda firman byggt ett badrum och något går snett de första tio åren, skall de då rätta skadan kostnadsfritt? Eller med någon typ av åldersavdrag, säg att skadan sker efter nio år från färdigställandet? Och vad innebär åtgärd? Ponera
0 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det som ej vunnit laga kraft gäller inte (än). Så kör igång du. Det kan vara en idé att ha ett bevis på när du startat, som ess i rockärmen för alla eventualiteter. Kanske spara på någon materialfaktura, eller något sådant.
5 svar · 1,1k läst
O
Odjuret: Välkommen till husägarhobbyn! Nu är äntligen dina problem med vad du ska göra av alla pengarna över! :p Själv har jag själv precis skaffat samma hobby :p
37 svar · 4,4k läst
·
Globetrot
Globetrot: Jag förstår TS som att det var tydligt kommunicerat kring ritningarna, i förväg. Då är det tveksamt att betrakta som avtalsbrott. Men tiden för att ta fram nya ritningar, som jag förstod reglerades så att E gjorde det (och fick betalt antar jag?) ska läggas på, eller dras av vitet.
31 svar · 5,8k läst
X
xdigger: Glöm för fasiken inte att göra bodelning, sen kan man skriva samboavtal innan man flyttar ihop med! :)
40 svar · 15,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.