harry73
Är servitutet registrerat hos lantmäteriet? Är det ett officialservitut eller ett avtalsservitut?

I princip borde det inte spela någon roll, om servitutet fanns registrerat hos lantmäteriet när ni köpte tomten. Kanske kan den tredje grannen kräva ersättning hos den ursprungliga ägaren, men där är jag inte säker

brt666 skrev:
Mysteriet tätnar.
Vi (samtliga tomtägare som berörs av det gamla beslutet) hade ett möte igår och nu visade den granne som har det belastande servitutet för infiltrationen ett avtal som upprättades med den ursprungliga ägaren till alla 4 tomterna där denne avsäger sig rätten att använda servitutet Vi sa då att detta är något vi inte har blivit informerade om (vi hörde inte ett ljud från varken den tidigare ägaren eller mäklaren om det), vad har detta avtal för juridisk status?
Jag kan inte tänka mig att ni som köpt tomter skulle kunna vara bundna av ett sådant avtal. Det låter som något som möjligen rent hypotetiskt skulle kunna vara ett avtalsservitut, alltså ett avtal om att inte nyttja ett bef. servitut.

Jag har för mig att någorlunda moderna avtalsservitut måste vara registrerade på LM för att vara giltiga. Tidigare kunde ett avtalsserviut vara giltigt även oregistrerat. Men då var det bara giltigt mot en ny ägare om förre ägaren hade informerat om avtalets existens. Gjorde han inte det så kan den andra avtalsparten kräva ersättning (fast alltså från säljaren som inte fört avtalet vidare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.