Jag vet inte så mycket mer, men jag vet i alla fall att i flera andra länder kan man testamentera mer än i Sverige. Man kan till exempel skriva i sitt testamente vilket lands lag som ska gälla när det handlar om arvsrätt. Vilka länder det handlar om känner jag inte till, men om jag flyttade utomlands skulle jag ta reda på mer.

För övrigt är det väl rätt schysst att lagar i det landet man bor i ska gälla, tycker jag. Jag tycker till exempel att arbetsrättslagstiftning i Sverige ska gälla alla anställda, oavsett vilket land de är ifrån.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
T
Det beror lite på om den som flyttat ut har begärt att dennes arv ska hanteras enligt lokal lagstiftning eller enligt lagen i det land där man är medborgare.

I just fallet Spanien så kan man, om man accepterar att bli förmånstagare, bli ansvarig för den avlidnes skulder men bara upp till samma värde som arvet, om jag tolkat lagtexten rätt.

Det finns en länk till en sida där du kan läsa mer och sen kan du länka vidare till den engelska översättningen av de spanska reglerna(om du inte kan spanska föstås) då den svenska översättnignen inte är klar.
(https://e-justice.europa.eu/content_successions-166-es-sv.do?clang=en#toc_8)

Det skiljer alltså från land till land och så vidare.

Men om skuldansvaret är begränsat till beloppet man kan ärva så är det ju ingen skillnad mot här. Den avlidnes skulder skall regleras innan arvskiftet. Och det kan ske även senare om det dyker upp tidigare okända skulder.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.