Hej är mer än nådigt trött på min byggfirma nu.

Allt ska färdas I Januari, och då ska jag få min slutfaktura.

Nu out of the blue kräver dom att jag betalar in en betydande del av slutsumman redan nu.
Trots att jag då missar en hel del rot.

(Nä men vi har ju hunnit så mycket längre)
Först krävde dom att jag betalade 75.000kr nu och 45.000kr I januari.

Dealen är att allt på 102.500 kr (lägg märket till att slutsumman också är felaktig)
ska betalas I januari på en slutfaktura.

Vilket också är då huset ska vara färdigt.

Mycket märklig stämning och surmulen som fan, blev jag uppbjuden till deras revisor med hantverkaren som är här.

Jahap, nä men vi har ju hunnit så mycket längre och det är för att betala våra underleverantörer osv osv osv.

Jag sa precis som det är att jag kan inte dra fram 75.000kr ur röven som oförutsedd utgift.
Då börjar det gnällas vettu, vi har ju varit shyssta mot dig hela tiden och hjälpt dig få en bra deal (faktum är att allt fungerat pissdåligt med dåligt slutresultat, förseningar osv osv)

Dom vägrade ta ett nej, jag har inte lovat något utan jag ska kila ner på banken imorgon och kolla om jag ens kan låna pengar för jag har inte dom pengarna idag som sagt.
Fick ner det till 40.000kr men då ska dom inte göra NÅGOT ALLS mer i år för då ska hantverkaren vara där dom tjänar pengar istället.

Jag undrar, och är väl egentligen ganska säker på att dom har absolut 0 att komma med?
Dvs jag behöver inte betala en spänn mer (har redan betalat hälften ungefär).

Utan kan lugnt ta en kopia på fakturan, skriva (Bestrides arbete ej slutfört) och skicka tillbaka.

För det även om det eventuellt nu skulle spegla dom faktiska kostnaderna (jag är övertygad om att byggfirman har kommit i ekonomiskt blåsväder och behöver få in pengar snabbt)

Så är jag väl inte skyldig att betala något alls förens jobbet faktiskt är slutfört?
jag drar öronen åt mig, att betala något mer alls egentligen för så måna dom verkar vara om att få in pengar fortare än fan (liten byggfirma far + son) att jag misstänker att dom närmar sig konkurs.

Så hur ska jag gå vidare?

Själv tänkte jag skaffa mig lite kött på benen och skriva något välformulerat likt detta måste bara vara 100% säker på att jag har rätt.
:-
Ok "namn" Ni kräver alltså nu en förskottsbetalning till, trots att vi har kommit överens om att resterande belopp ska in på en enda faktura i Januari då också allt arbete skall vara slutfört.

Jag förlorar pengar på detta, och visst kan jag förstå att oro över rot finns men jag agerar inte på spekulationer och det borde inte heller ni.

Jag är efter vårat möte högst skeptisk till att betala ut något mer till er i överhuvud taget då jag faktiskt fruktar att ni närmar er kk och jag aldrig kommer se arbetet slutfört.

Visst jag kan vara shysst men då ska det också ge mig ett mervärde, jag tyckte jag var mer än välmenande när jag sa att jag kanske kunde gå med på att betala 40.000kr redan nu då jag inte förlorar särskilt mycket, men då ni i sådana fall tänker avbryta allt arbete så ger det mig ju absolut inget mervärde och kommer därmed inte att betalas ut.

Dessutom skulle januari fakturan delas upp på två och därmed försena det datum då allt är ur världen med ytterligare en månad.

Gör ni som ni hotade med att skicka en faktura så kommer jag bara skriva (Bestrides, Ej enligt avtal, Arbete ej slutfört) ta en styrkt Fotokopia och sända tillbaka den till er.

Jag hoppas att vi kan lösa det på ett smidigare sätt, men efter idag så är jag högst skeptisk.
Med vänlig hälsning (mitt namn)

Så vad tror ni?

Betala aldrig i förskott, det verkar vara svårt men gör det inte!

Hur mycket jobb är det kvar innan dom är klara.

Låt dem tydligt specificera vad de gjort och hur mycket det kostat fram till nu. Kolla att det verkligen stämmer och betala det som är gjort och inte en krona mer. ALDRIG förskott! Är firman nu på gång att gå i konkurs, riskerar du att betala och sen försvinner de med dina pengar tillsammans med konkursen.

• Gilla
Wendigo och 1 till
  • Laddar…
Här låter det ju som att det finns en risk att företaget inte finns kvar för att färdigställa det sista. Det kommer antagligen kosta mer än totalpris-upparbetat att skicka restjobbet till ett annat företag.

M
thomas33 skrev:
Låt dem tydligt specificera vad de gjort och hur mycket det kostat fram till nu. Kolla att det verkligen stämmer och betala det som är gjort och inte en krona mer. ALDRIG förskott! Är firman nu på gång att gå i konkurs, riskerar du att betala och sen försvinner de med dina pengar tillsammans med konkursen.
Precis. Om de nu lämnar så uselt resultat som du säger också kan du ju, efter att ha betalt det som är utfört, be dem ta sitt pick och pack...

Satsuki
Vad står det i ert kontrakt?

Skriv inte så mycket, det är bara risk att det blir något som kan användas mot dig i en ev. stämning.
Kräv kortfattat en specifikation av utfört arbete.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Helt meningslöst att skriva något med detta innehåll. Tillför inget nytt jämfört med vad som redan sagts. Det enda som behöver sättas på pränt är möjligen din ståndpunkt => "Vi håller oss till kontraktet, slutbetalning i Januari."

Vill dom ha slutbetalning tidigare får dom ju förstås göra klart arbetet tidigare.

• Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Jag får ett par funderingar när jag läser det här.

Avtalet om betalning i Januari, är det ett tydligt skriftligt avtal, med defenierad betalningstidpunkt? På arbeten som är så utsträckta i tid så är det vanligt att man avtalar om delbetalningar. Då gäller det å andra sidan oftast större belopp.

Där kommer min andra fundering. Nu är vi i Augusti, och om jag förstår rätt så har en rätt stor del av arbetet utförts, mer eller mindre bra. Det är alltså 4 - 5 månader kvar till det skall vara färdigt och betalas, dvs vi har 20 kanske 30 veckors arbete totalt?. Men under hela den här tiden utförs arbete och materialinköp för 100 000. Jag har svårt att få det att gå ihop. För 100 000 med kanske två eller fler jobbare på plats, och materialinköp, så får man 1 - 2 veckors kontinuerligt arbete.

Dvs. OM arbetet skall vara klart först i Januari, så borde firman kunna vänta till efter nyår med att göra någonting överhuvudtaget, och ändå bli klara i tid.

Redigerat:
Fairlane
Jag tycker liksom ´hempularen att det är märkligt lite pengar kvar för den tid som återstår.

Sen undrar jag lite om varför de är oroliga för ROT?
Om ROT minskas vid årsskiftet, innebär det ju att du betalar mer och staten mindre till firman, inte att de får mindre betalt.

Tittar man bara på ROT-delen så bör det alltså ligga i ditt intresse att ta så mycket det går i år (upp till taket för ROT), eftersom du kommer få betala mer om ROT sänks vid nyår. Detta under förutsättning att du inte redan slår i taket förstås. Sen finns det som sagt andra skäl till att inte betala mer nu.

Det är ju högst onormalt att ha ett möte tillsammans med bolagets revisor. Det tyder enligt mig på att revisorn har uttryckt vissa tveksamheter om bolagets ekonomiska ställning där bolaget har hänvisat till att de kommer att få in pengar från en "besvärlig kund". Det är i vart fall inget bra tecken rörande bolagets ekonomi. Om bolaget svarar att de inte alls har ekonomiska bekymmer är det någonting du kan be revisorn intyga.

Vad gäller betalningstidpunkten är du rätt ute. Om inget annat har avtalats ska en konsument betala först när hela tjänsten är utförd, se 41 § konsumenttjänstlagen.

För mig är frågan egentligen enkel. Vill de ha in pengarna snabbare än avtalat är det ju bara för dem att färdigställa snabbare än avtalat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fast iofs. OM det är avtalat att arbetet skall slutbetalas i Januari, så gäller ju det även om arbetet skulle råka bli färdigt nu.

Betala inte ett skit!

Fundering och fråga.
Har ni gjort ett upplägg för arbetet att det ska pågå över ett årsskifte för att ni ska kunna nyttja ROT maximalt, min tolkning av vad du skriver?
Hur är detta formulerat i avtalet? Säger avtalet att arbetet ska vara klart senast i januari eller att fakturering ska ske tidigast i januari? Är ju beroende på utformning hur det ska tolkas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.