Vi ska bygga ett högt plank som berör 2 grannar.
Till den ena grannen är planket 4m ifrån deras tomtgräns och på andra sidan huset ska planket byggas på tomtgränsen till den andra grannens hästhage.
Båda grannarna tycker att detta är ok och är med på att vi ska skriva papper på deras medgivande, så de inte kan bli nåt strul framöver med ev ny granne om dom flyttar eller med kommun osv.
Kommunen kräver idag inget bygglov men området planeras bli detaljplanerat i framtiden.
Där grannen bor en bit ifrån är de mer för att det ska kännas bra och för att dom själva sagt att dom vill skriva ett papper, även om de kanske inte behövs.
Den andra grannen kommer att vara med vid bygget men initiativet och kostnaden står vi för.

Frågan är nu hur ett sånt här dokument ska formas?
Vad ska finnas med osv?
Finns det någon mall man kan använda sig av eller kanske färdiga dokument på nätet som man bara fyller i?

Jag har inte hört talas om något sådant standardavtal. Däremot tror jag det räcker att ni anger:

Datum
Namn
Beskrivning av planket, bifoga bild
Tydlig beskrivning av hur ni vill att underhållet ska skötas av respektive fastighetsägare.

Det är sällan mer komplicerat än så. Jämför med avtal med hantverkare, där det idag räcker med ett SMS.

Låtsas att det kräver bygglov, utforma (eller kopiera) ett dokument likadant om grannarnas medgivande

Om planket väl står där 4m in på din tomt, så kan jag inte se att grannen skulle kunna ta bort det. Kommunen kanske kan så småningom, men då spelar ett avtal mellan fastigheter ingen roll.

För planket i tomtgräns, skriv ett avtalsservitut om tillgång för underhåll från grannens sida. Skriv in det (kostnad ca 1000:-), och det gäller mot framtida ägare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.