Jag planerar att bygga ett bostadshus på hemgården.

Marken som huset ska stå på är inte min men jag ska betala huset.

Tänkte inte stycka av tomten eftersom jag kommer att bli ägare till marken inom några år.

Ska jag arrendera marken eller kanske bygga på ofri-grund.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte låna pengar till bygget men jag funderar på om man ska ha nått speciellt byggkonto eller kanske byggkredit. Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla tipps!

Ska du ärva marken eller få den som gåva i framtiden? Se till att du har ett juridiskt bra avtal under tiden så inget oförutsett inträffar och du står där som en torsk utan hus :( Hur tänkte du med byggkonto, anledning?

Köp marken först, bygg sedan.något annat råd kan jag inte ge.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Hur säker är du på att du får marken? Skriv ett arrendeavtal i alla fall. Kan vara svårt att få låna till hus på ofri grund.

Om du är ensam arvinge så skulle du ju kunna få del av arvet redan nu och bli delägare i fastigheten och slippa alla problem eventuella problem.

Hus som står på mark man inte äger är själva definitionen på "ofri grund". Om man sedan har arrendeavtal eller inte är en helt annan sak som inte gör någon egentlig skillnad på faktumet "ofri grund".

Som -MH- skriver är det fastigheten som brukar vara säkerheten vid huslån. Och om du inte äger den så är vanliga huslån inte självklart - om du inte styckar av och blir ägare till fastigheten först. Visserligen KAN ett långt och fördelaktigt arrendeavtal mjuka upp banken lite, men vanligen gör det ingen större skillnad.

Du skriver också att du inte skall låna pengar men ändå ha byggkreditiv? Jag fattar inte varför?

Byggkredit var nog fel ord. Jag måste kontakta han som har hand om mina papper och höra hur det var han menade.
Vi struntar i den delen för stunden.

Jag räknar stenhårt med att bli ägare till marken inom några år så avstyckning och köp av mark känns onödigt.

Tack

Om du får hjälp med juridiken så kolla med vederbörande om och hur det fungerar med förskott på arv. Blir det skrivet att du ärver tomten för ditt hus så kanske det blir lättare för dig.

Om ni inte kan skriva förskottsarv måste ni skriva något arrendeavtal eller liknande, gärna på 50 år eller längre som försäkring.

Det känns som att arrendera kan vara rätt väg.

Om du behöver låna, så tror jag att avstyckning är rätt väg att gå. Lägre ränta sparar ev. in kostnaden för LM.

Om du inte behöver låna, och är säker på att få marken, räcker ett arrende. Förutsatt at avlopp, el och sådant kan anordnas. Arrende kostar inget.

Kan ju vara läge att kolla med kommunen också. I normalfallet så får man inte bygglov för ett andra boningshus på samma fastighet. Tror att det finns undantag om det gäller ett aktivt jordbruk.

Enligt vad jag hört från kommunen så ska det inte vara några problem.
Ett problem man kan tänka sej är att huset ska stå på åkermark men eftersom åkern är i anslutning till nuvarande hustomt så ska det troligen gå bra.

Jag är mest orolig över vad dom anser om avloppsanläggningen. Tänkte nämligen utnyttja den befintliga tre-kammarbrunnen som egentligen blir underdimensionerad för två hus. I nödfall får jag göra en ny avloppsanläggning men det vill jag gärna undvika eftersom det är mycket berg och sten i marken.

Hemmakatten
Kommunerna har numera ett inte litet miljömässigt tänk (vilket är bra) så räkna med att du kommer att få anlägga en egen avloppsanläggning. EN anläggning är/ska vara dimensionerad för fem personekvivalenter. Se det inte som dåligt uta tänk att du får.En fungerande anläggning samtidigt som du skonar miljön runt dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.