Juridik
Remco: Jag hittade nedanstående text i ABS 09 och undrar när och hur man kan använda sig av det ? Gäller det också för lyckor i entreprenadavtalet ? Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om 1. arbetets omfattning, 2. priset eller grunderna för hur priset bestäms, 3. tiden för betalning, och 4. tiden för arbetets avslutande, om inte annat framgår av ett
AndersS: [citat] Tanken är inte så dum faktiskt utifrån att det från 1860-tal och längre tillbaka räknades som oäkta vilket skrivs in kyrkböckerna, t.o.m. räknades som något straffbart vilket kunde resultera i att man fick betala böter som bestraffning. Barn som föddes utom äktenskapet, lönskaläge om båda var ogifta, utan att man var trolovad hade på den tiden ingen reglerad arvsrätt.
lundsbo: [citat] Det finns ingen bortre gräns om när de behöver titta på en ansökan?
hempularen: Det är ju i så fall osant intygande. En kriminell handling.
Bart: Jag har arbetat ca 10 år på ett av Sveriges största byggföretag, inte i produktionsledet men kan verksamheten bra. Min far arbetade som platschef, arbetschef, affärschef och sedermera avdelningschef inom större byggföretag hela sitt liv, så vad som är vad är tyngdpunkten för en platschef känner jag att jag har ganska bra koll på. Som Malten sa ovan, om du gillar att få skit både
mexitegel: Vad hette ditt gamla bolag? Låter ju helt sanslöst!
Vedeldat: Hoppas det löser sig, det låter inget vidare.
peterhjalmarsson: @falkn: Ätor (hur skriver man det?) på en ytskiktsrenovering av ett betonghus från 80-talet är något jag inte skulle acceptera i Sverige; gör man det kan man ju lika bra skippa fastprisförfarandet. Men frågan var hur det såg ut i Spanien - där kanske entreprenören kan hitta på vad som helst, eller så är de til och med mer låsta till ursprungsavtalet än i Sverige. Och det kan
Ahuran: Jag får först rätta till original 1953 enl BN, sedan bygga till. Både bygghöjd och nockhöjd blir identiska före som efter.
Mikael_L: [citat] Vilken gnäll-kommentar. :eek: Varför skulle kåken brinna ner? Vad garanterar kåken att inte brinna ner för att man anlitar någon?
b8q: [citat] Det beror på vad det står i detaljplanen. Ofta kan det vara typ "25% av tomtstorleken" eller "max 200 kvm" eller liknande. Men ja, vi har en stor landyta i Sverige - men bara en ytterst liten del av den är detaljplanelagd, så att det skulle utgöra ett stort hinder för företagsamhet vet jag inte riktigt... ofta är det väl inte meningen att man ska starta ytkrävande företag mitt
LisaVrålet: Ja så tänker jag med. Efter alla strider med kommunerna så finns ingen ork kvar till att idiotkriga med mäklaren. Jag får väl helt enkelt ge upp. Men FAN vad fel det känns att han inte har NÅT ansvar alls att inte uppge rena felaktigheter som han ändå rimligtvis borde ha insett inte stod rätt till. :(
fubar: [citat] Kan det vara någon skillnad på att dra in rören till VA och vattnet i dem? I vårt fall har kommunen debiterat för lite vatten under fyra-fem år. Vi skickar in en självavläsningen (snigelpost) till ett externt företag, kommunen hävdar dock att de inte fått de uppgifterna. Inte fören på sista avläsningen fanns möjligheten att lägga in avläsningen via nätet. Och då
Jbsh: Sambon köpte lägenheten för ungefär 5 år sedan och har från start haft problem med svartmögel. Jag har bott här i lite mer än två år. Sedan brf:en satte in nya fönster för ungefär 18 månader sedan har det blivit värre i badrummet och vi har haft svartmögel i varenda fog, i hörn och i tak. Jag kontaktade förvaltningen i våras då vi under en mögelräd upptäckte att vi hade
nexustwins: Ta kontakt med stadsbyggnadsnämnden och hör om de kan hjälpa dig. Fanns nyligen ett liknande ärende till ditt som hamnade i den lokala tidningen. Länkar till den, kan ju vara intressant. http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/04/08/grannens-mogel-sprider-sig-vidare-i-deras-parhus/ http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/08/18/misskott-parhus-pa-tagaborg-saljs-pa-auktion/
byggankan: [citat] Jag gissar att det är därför som det varit så svårt att få de att anmäla till försäkringsbolaget. Men vi har som sagt erbjudit oss att de kan släppa allting mot att kreditera fakturan. Efter allt tjafs så är det en lösning som funkar för oss och för dem så blir det ett billigt sätt att köpa sig fria från ansvar.
Mikael_L: Den enda gången fastighetsägaren verkar äga det som är nere i marken är väl när man hittar miljögifter. :confused:
DIY_freak: Finns massvis med positiva omdömen (och flera negativa också) på Eniro också, ni kan vrida och vända på det hur länge ni vill, men det är inte alls så att detta företag saknar nöjda kunder, så det finns ingen anledning att bli så förvånad över att man träffar på en...
Music Man: Nej då. Sulan fortsätter en hel del under typ 20cm in. Mycket konstiga konstruktioner här. 😁
Airman: Ja de kanske var dumt att skriva så. Hur som! Huset ska köpas till ett kraftigt rabatterat pris och hyresgästen är på väg att flytta redan nu. Jag är dock beredd att hon kan vara kvar till slutet sin uppsägningstid. Tackar alla så otroligt mycket för all info och hjälp! Jag kommer läsa nyttiga trådar nu framöver då det verkar vara en hel del nyttig information här :)
zycho: Tack så mycket för hjälpen! Det blir en pling till skatteverket och se om de kan hjälpa mig :)
hempularen: Med den omständigheten att fyrhjulingen fanns registrerad som stulen, så borde ju staten vara skadeståndsskyldig här.
ullberg: [citat] Vilket inlägg syftar du på här? (är det någon som fattar det?). Tänkte jag för en gångs skull kanske fick se ett plumpt uttalande från denne forumräv men lyckas inte hitta något som ens är i närheten, eller missar jag något? /U
Stefan N: Om man gör en slänt tex så måste den sluta på egen tomt. Grannen kan ju höja sin tomt 50cm utan att fråga om lov från grannar så det är bara gilla läget.
BOLIBOMPA: Det verkar vara en gränsutvisning, som gjordes, vilket inte är en gränsbestämning eller gränsutmärkning, i allt ordbryderi som LM brukar använda sig av, för att "lura" de som inte känner till ordskillnaders betydelse och kraft. Det är varje tomts gränsmarkering (gjutjärn+ rör nerslagen i marken), som ändå gäller oavsett vad varje granne försöker påstå eller göra mot sin
Plåthuset: Sant, jag scrollade slarvigt. Normalt sett brukar väl inte banker erbjuda huslån till personer som inte är delägare i fastigheten? Det finns ju också någonting som kallas "dold samäganderätt" men såvitt jag förstår krävs det att egendomen anskaffats för gemensamt bruk, d.v.s. fång genom arv/testamente omfattas inte. Å andra sidan verkar ju paret ha tagit gemensamma lån efter
Anna1984: [citat] Ok, det låter mycket bra. Tack för svaret. Nu är det ju inte jag som bestämmer, men om infiltrationsbädden inte fungerar pga att röret dom lagt ut inte har fyller den funktion som den ska, alltså sköter dräneringen på ett tillfredställande sätt, så borde det gå att reklamera. Ska kontakta honom så fort jag får protokollet från filmningen.
FeBy0331: [citat] Som jag påpekat tidigare är det en bred gångbana, så det är ingen som tvingas ut på vägen. Och sen kan jag som sagt inte ändra hur häcken har planterats då det skedde årtionden före min inflytt. Jag hade gärna sett att häcken planterades enligt kommunens riktlinjer, men det är inget som jag kan göra nånting åt.