tommib skrev:
Vad kallar du ledningen in i huset då? Jag kallar den i alla fall servisledning, precis som med elservisen som kommer in till mätaren.

Edit: Se t.ex. här från Stockholm Vatten.

Sen kan servisledningen vara fastighetsägarens eller nätägarens ansvar, men en servisledning är det likafullt.
Kanske använder man fackspråket på lite olika sätt, geografiskt sett? Hur som helst tror jag det flesta tolkar "ny VA-servis" som att man satt av nytt VA utmed tomtgräns eller motsvarande. I TS fall verkar det vara mitt på tomten pga vissa förutsättningar.

tommib
Nils82 skrev:
Kanske använder man fackspråket på lite olika sätt, geografiskt sett? Hur som helst tror jag det flesta tolkar "ny VA-servis" som att man satt av nytt VA utmed tomtgräns eller motsvarande. I TS fall verkar det vara mitt på tomten pga vissa förutsättningar.
Jag tolkar det absolut som att hela ledningen till mätaren är omdragen. Som tidigare konstaterats skulle detta dock varit enkelt att kontrollera innan köpet.

En snabb googling ger inga träffar för ditt påstående att servis endast avser ledningar till tomtgräns men jag kan ha varit slarvig...

"Servisledning" syftar till någon form av ledning/rör. Ett sådant kan man säkerligen anse vara förlagt vart som helst, så att säga.

Men EN stycket "servis" tolkar vi häromkring som en avsättning, dvs exempelvis ett vattenavstängning i gatan eller avlopps anslutning/brunn i tomgräns etc.

tommib
Nils82 skrev:
"Servisledning" syftar till någon form av ledning/rör. Ett sådant kan man säkerligen anse vara förlagt vart som helst, så att säga.

Men EN stycket "servis" tolkar vi häromkring som en avsättning, dvs exempelvis ett vattenavstängning i gatan eller avlopps anslutning/brunn i tomgräns etc.
Nej, det verkar vara väldefinierat vad det är för ledning. Sen kan det säkert vara så att språket får en mer nischad innebörd just på ditt jobb men jag vågar påstå att servisledning i sin generella betydelse avser just ledningen från nätet till mätaren, oavsett om det är vatten eller el.

tommib skrev:
Nej, det verkar vara väldefinierat vad det är för ledning. Sen kan det säkert vara så att språket får en mer nischad innebörd just på ditt jobb men jag vågar påstå att servisledning i sin generella betydelse avser just ledningen från nätet till mätaren, oavsett om det är vatten eller el.
Råder viss brist i kommunikationen här:D

Om vi säger så här: - Ny VA servis framdragen -
Det tolkas som avsättning till fastigheten, oftas i tomtgräns. Om det handlar om kommunalt VA så äger kommun servisen, det är den de sätter av. Brukar ofta kosta runt 100-150K. Kommun drar ju inte in VA i fastigheten, det är ju ägarens ansvar.
PEM slang eller avlopp i backen har ju inget med själva servisen att göra, eller är jag omedvetet aspackad?

tommib
Du tolkar det som en avsättning i gatan. Jag tolkar det som en ny servisledning, fram till mätaren (och indirekt också avlopp, även om detta är lite svårare). Vem som äger vad eller vad det kostar är inte relevant. Se gärna länken till stockholm vatten där de på ett väldigt bra sätt beskriver ansvarsfördelningen och ägarskapet av servisledningen.
I det aktuella fallet hade det varit tydligare av säljaren att skriva ni VA-servis framdragen till tomtgräns (eller var den nu var dragen till).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.